Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dersom man blir bitt av huggorm?


Morten1987

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da er sessongen for huggormen kommet tilbake for fullt, etter en så fin før sommer.

 

Jeg leser støtt og stadig om "hva" man skal gjøre når man blir bitt av huggorm, og alle sier at man ikke skal bevege oss noe særlig for ikke og spre giften i kroppen.

Men jeg leser aldri om hvor lenge vi ikke skal bevege oss, jeg mener si at man har en hytte på fjellet, og man blir bitt på vei når man er halveis, hva skal vi gjøre?, skal vi ta en 10 minutters pause/ 1 time pause, eller skal man bare prøve og komme seg fortest mulig opp til hytta og heller slappe av der?

 

Spørsmålet blir vell egentlig, hvor lenge skal man vente før man beveger seg igjen etter man har blitt bitt av huggorm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med å ikke bevege seg er å ikke få opp pulsen. Når pulsen er høy sirkulerer blodet og giften fortere rundt i kroppen.

 

Det er veldig forskjellige reaksjoner på huggormbitt. or noen er det et vepsestikk andre kan dø. Du bør uansett kontakte lege så fort som mulig. Om du reagerer kraftig ville jeg beveget meg minst mulig og holdt bitt stedet så langt under brystet/hjertet som mulig.

 

Om du er på fjellet hadde jeg ventet litt for å se reaksjonen samtidig også ringt lege. Reagerer du kraftig vil mest sannsynlig luftambulanse bli sendt. Om du ikke reaggere fult så kraftig vil jeg anbefale å snu og reise til lege for å sjekke tilstanden nærmere.

Lenke til kommentar

Fra Folkehelseinstituttet

 

Det er viktig at personer som er bitt av huggorm holder seg mest mulig i ro. Man skal ikke klemme, skjære og suge på bittstedet. Barn som er bitt bør bæres. Alle som blir bitt av huggorm bør kontakte lege eller Giftinformasjonen for informasjon. Ved alvorlige symptomer bør man ringe nødnummeret (113).

Endret av Ari Gold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...