Gå til innhold

Oppsett av server for live streaming


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg jobber med et prosjekt der jeg skal, i regi av et større firma, drive med shoutcast (live kommentering) til spill.

 

Jeg har drevet med noe internettradio før, dvs at jeg kun har kjennskap til hva som skal gjøres for å koble seg opp til serveren jeg streame fra. Jeg har nada peil på oppsettet for serveren, hva slags software som trengs (om det er kostnadder for softwaren?), hvilket OS det bør kjøres i etc.

 

Kunne noen hjulpet meg med dette; gi meg noen linker eller en beskrivelse for oppsettet som trengs på serveren? Servere med både linux og windows er tilgjengelige..

 

Resultatet må bli så lav latency som mulig, ettersom dette skal gå tilnærmet synkronisert med et spill som spilles i realtime. Streamen kommer til å ha opp mot estimerte 300-400 lyttere, men vil sannsynligvis ligge rundt 50 lyttere til vanlig. Her kommer også spørsmålet om hvor mye båndbredde dette evt krever, og om noen kunne gitt meg en pekepinn på dette hadde det vært en stor hjelp.

 

Setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Icecast er et friprogramvareprosjekt som er kompatibelt med shoutcast. http://www.icecast.org/ Jeg har ingen peiling på hvor godt det er støttet på Windows, men på Debian GNU/Linux var det ihvertfall en fryd å sette opp. I tillegg til icecast, som er serveren som deler ut strømmen så trenger du en kilde. Her kan icecast bruke det aller aller meste, så det er ikke spesielt problematisk.

 

Båndbredde er ikke så ille krav til hvis dere bare skal drive med tale. Nå har jeg ikke sjekket om icecast støtter noen adaptive kodeker, men dere vil nok klare dere med 64 kbit/s mpd/ogg per lytter, kanskje enda lavere. Dermed ligger vi på 3,2 Mbit/s for 50 lyttere eller 32 Mbit for 500 stk. Det som er så greit med ice/shoutcast er at det er så lett å sette opp restreams/mirrors på eksterne servere slik at dere ikke trenger å ha all lasten på kildeserveren.

 

Men jeg kan med en gang si at synkronisering nok kommer til å bli en utfordring... Streaming over nettet er praktisk talt aldri tidsdeterministisk*, og dermed blir det å kombinere to streams ganske vanskelig. Hvilke krav har dere til synkronisering?

 

Andre sentrale momenter:

Hvilke spill er det snakk om? Og hvordan streames dens video/data-strøm?

Hvor kommer deres lyttere til å være lokalisert i verden?

 

*Selv med et helt perfekt nettverk med mimimalt pakketap og latency vil delayet vil være avhengig av bufferstørrelsen på klientsiden, og de varierer ganske mye fra klient til klient.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Hei!

Icecast er et friprogramvareprosjekt som er kompatibelt med shoutcast. http://www.icecast.org/ Jeg har ingen peiling på hvor godt det er støttet på Windows, men på Debian GNU/Linux var det ihvertfall en fryd å sette opp. I tillegg til icecast, som er serveren som deler ut strømmen så trenger du en kilde. Her kan icecast bruke det aller aller meste, så det er ikke spesielt problematisk.

 

Båndbredde er ikke så ille krav til hvis dere bare skal drive med tale. Nå har jeg ikke sjekket om icecast støtter noen adaptive kodeker, men dere vil nok klare dere med 64 kbit/s mpd/ogg per lytter, kanskje enda lavere. Dermed ligger vi på 3,2 Mbit/s for 50 lyttere eller 32 Mbit for 500 stk. Det som er så greit med ice/shoutcast er at det er så lett å sette opp restreams/mirrors på eksterne servere slik at dere ikke trenger å ha all lasten på kildeserveren.

 

Men jeg kan med en gang si at synkronisering nok kommer til å bli en utfordring... Streaming over nettet er praktisk talt aldri tidsdeterministisk*, og dermed blir det å kombinere to streams ganske vanskelig. Hvilke krav har dere til synkronisering?

 

Andre sentrale momenter:

Hvilke spill er det snakk om? Og hvordan streames dens video/data-strøm?

Hvor kommer deres lyttere til å være lokalisert i verden?

 

*Selv med et helt perfekt nettverk med mimimalt pakketap og latency vil delayet vil være avhengig av bufferstørrelsen på klientsiden, og de varierer ganske mye fra klient til klient.

 

Hjertelig takk, jonnor!!

 

Setter stor pris på feedback.

 

1) Spillet det er snakk om i første gang er Counter-Strike, der seere vil koble seg opp til en ekstern kilde med hjelp av spillklienten for å følge med visuelt.

 

2) Shoutcasten vil i første omgang foregå på norsk, derav vil de aller fleste lytterne være lokalisert i Norge

 

3) Når det gjelder synkronisering hadde det vært greit med en tidsramme på ca 3 sek. Om dette er totalt urimelig vet jeg ikke, men det er en nødvendighet å ha under 5 sekunder delay fra realtime sending til mottaker. Om dette er meget krevende kan det muligens ordnes slik at det blir 90 sekunders etterslep fra sending til mottak, ved en liten strukturendring, uten at det er relevant å gå dypere inn på. Så enten må det være snakk om (helst) <5 sek, evt 90 sek.

 

Skal ta en nærmere titt på icecast.org. Tusen hjertelig takk, så langt!

Endret av Nylen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...