Gå til innhold

Hovedkort+ram+CPU til Adobe Premiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kun 4 ram-slots på de kortene jeg listet opp, derfor jeg satser 2x2GB i første omgang, slenger på 2x2 til etterhvert tenker jeg :)

Hva er evt. fordelene med ECC?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler jeg er litt ignorant nå, men jeg ville tro folk hadde fått med seg at 6 RAM slots er noe eksklusivt for Ci7.

Jeg vil anbefale deg å gå for 8GB RAM med en gang, siden du tydeligvis skal gjøre tyngre arbeide som vil kreve mye RAM, og muligens multitaske mens du gjør dette.

For deg vil det ikke være noen fordeler med ECC. ECC er hovedsaklig for servere der singel bit feil kan være kostbart eller er uakseptabelt. Sjangsene for at maskinen din krasjer fatalt er større enn for at du får en minnefeil som påvirker arbeidet ditt.

Om du skal gjøre viktig arbeide som er kostbart burde du skaffe deg skikkelig backup-løsning, gjerne med offsite backup.

For prosessor vil jeg foreslå Phenom II x4 955BE, men om du ikke vil bruke 2100 kan du jo gå for Phenom II x3 720BE for ca 1300kr. Noe i mellom ser jeg egentlig ikke poenget med, siden det blir så lite steg i forhold til kostnaden av maskinen. Hvis du går for 955, 4770, og 8GB DDR3 så tror jeg du vil være fornøyd i det minste et par års tid (kanskje med unntak av SSD).

Skrevet

Du kan jo gå for en "AMD Phenom II X4 940 Black Edition" hvis du ikke vil kjøpe toppmodelen. Den gir deg 3Ghz istedet for 2,6Ghz, og koster bare 145kr ekstra.

Skrevet

Du tar feil ;)

AM3 prosessorer er bakoverkompatible, AM3 hovedkort er IKKE.

For å fungere på et AM3 kort trenger man DDR3 støtte, og det har ikke AM2+ prosessorer.

Alså er ikke 940BE et alternativ.

Skrevet

Siden 940BE ikke funker så tror jeg dette blir det endelige oppsettet:

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Socket-AM3

2 x Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB KIT - CL6 ( 6-6-6-20 ) 1.8 V

AMD Phenom™ II X4 810 Quad Core

Ser at 4770 kortene ikke er på lager enda så det er mulig jeg drøyer grafikkkort-kjøpet til neste lønning. Ellers noen synspunkter på dette oppsettet? Vil RAM'en jeg har valgt fungere?

Takk for all hjelp så langt!

Skrevet (endret)

Ser bra ut.

Rammen vil funka som ei kula asså, hnja ;)

Edit: 4770 på neste lønning høres også ut som en god plan ;)

Du får se om du kanskje vurderer SSD senere også om du får igjen litt på skatten ;)

Endret av GullLars

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...