Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enormt oljeforbruk! Tåklegger hele parkeringsplassen!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som dere kanskje har sett på brukernavnet mitt, så trenger jeg hjelp med dette emnet.

 

Jeg har en Mazda 323 som jeg gjerne vil beholde, da bilen har nye dempere, registerreim, drivknuter, motordeler, batteri o.l. I utgangspunktet en veldig bra bil, men jeg har et stort problem.

 

Bilen bruker noe enormt med olje.

 

Dette varierer tydeligvis enormt. Problemet er størst om morgenen når jeg starter bilen. Enkelte dager ryker den nesten ikke i det hele tatt. Andre dager risikerer jeg å tåklegge hele parkeringsplassen, noe som er sinnsykt flaut, fordi det kan minne om en husbrann. . Etter å ha kjørt 2-3 minutter stabiliserer røyken seg, og da merker jeg egentlig ikke noe av røyken mer. Men her er det som sagt stor variasjon. Noen ganger går det 3 uker før den er tom, andre ganger 3 dager. Spørst hvor mye den ryker om morgenen som oftest.

 

Jeg lurer derfor på om det kan ha noe med å gjøre hvordan bilen står parkert? Når jeg enkelte dager ikke merker noe til røyken i det hele tatt. Jeg fylte opp til max-merket for 3 dager siden, og etter en tåkleggelse i morrest ble jeg etterfulgt av en tørr peilepinne.

 

Bilen har ellers ingen synlige tegn til olje på motoren. Dette har jeg fått bekreftet av flere bilkyndige. Alt av oljeforbruk er innvendig, men jeg merker ikke mye til det etter det har stabilisert ser om morgenen, selv ikke i bakke på lavt gir.

 

Ellers har jeg med hjelp av en kamerat fått skiftet alle ventiltettinger, toppakning, og alt et slipesett ellers har. Desverre uten hell.

 

Jeg har satt en tommel på stempelringene! Men dersom problemet ikke nå forsvinner, blir jeg veldig fortvilet!

 

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som stempelringene ja!

Hvis det ikke er det, så vet jeg ikke. Men ut ifra det du sier, tyder alt på det.

Alt forbruket er innvendig, og toppakning og alt er byttet.

 

Så det er nok stempelringene som må byttes. Tettningene tetter jo ikke da, og oljen renner gjennom og lager en helsikkes røyk.

 

Bytt stempelringene, og jeg tørr nesten garantere at problemene forsvinner :)

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Når bilen står på tomgang, forsiktig åpne lokket for oljepåfylling. Den avgassen som kommer ut nå, kalles blowby. Dersom "pulsingen" er sån "tøff-tøff" er det trolig en ring som er gåen. Dersom det er raskere pulsing, er ringen(e) på flere sylindre sliten/gåen.

 

Dette er typisk for en bil som er blitt kjørt på lavt og moderat turtall av første eier. Når en ny og yngre eier kjøper bilen, og kjører på høyere turtall ryker ringene. Dette kommer av at det med tiden slites en bane i sylinderen. På toppen der stempelet stopper blir det en ørliten kant. Når motoren plutselig får høyere turtall over en tid, kan veivstakene strekke seg ørlite, men nok til at stempel og ring går forbi "kanten". Dersom dette skjer ødlegges ringen(e).

 

På en sånn bil som dette ville jeg ha vurdert å finne en ny blokk hos en hugger (medmindre det er sylinderforinger), og eventuelt få honet denne. Kan jo være greit med en hel motor slik at bilen kan være i drift, mens man overhaler. Ettersom ventilforinger i toppen er byttet kan det være greit å ta den med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...