Gå til innhold

Spill pc hovedsaklig for FSX


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har halvveis bestemt meg for et AMD-oppsett allerede i en tidligere tråd, selv om i7 nok er bedre for FSX.

 

Er det muligheter for et hovedkort for spill, der man kan putte to AM3/AM2 cpu'er? Da kunne jeg f.eks. puttet inn to 3-kjerne AMD cpu'er, og eventuelt oppgradert senere, siden FSX skal skalere opp til 256 cpu-kjerner.

 

Hvis det fins et fornuftig HK til dette, hadde jeg fått mye mer ut av dette enn en dyr i7 CPU.

 

Fant en annen som var interessert i det samme her: link, som ikke har fått svar ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det er "Flight Simulator X" du snakker om?

 

Så langt jeg vet, er det bare Xeon eller lignende som har støtte for flere CPU-er. Disse er dyre, meget dyre. (Server-løsninger for flere ti-tusner.)

 

Om du ønsker prosessorkraft, tror jeg det ville være mer fornuftig med en i7 920. Disse kan klokkes lett opp på samme nivå som 965 som koster nesten 9000. Må selvsagt litt opp i pris da. Vær også klar over at i7 maskinene har HT, som gjør at de opptrer som 8 prosessorer.

 

AMD-3kjernene er egentlig 4kjerner, men den siste er deaktivert da den er defekt. Høres fishy ut.

Lenke til kommentar

Riktig, Flight Simulator X. Så man får ingen HK med plass til 2 AM2/3 cpu'er? Noen andre som vet noe mer?

 

Vet at AMD sin 3-kjerne cpu er en 4-kjerne med en kjerne deaktivert. Tror nok at 6 slike kjerner yter bedre enn 4 kjerner i en i7 920, siden simulatoren skalerer så bra mhp. cpu.

Har lest noe om at de 8 trådene til en i7 ikke vil bli brukt av fsx, kun 1 tråd per cpu vil bli brukt, hvis det jeg leste på ett eller annet forum var rett. I en annen tråd stod det at man fikk bittelitt bedre ytelse om disse 8 trådene var aktivert, i forhold til 4 tråder...

 

 

amd sine 3-kjerne cpu'er er jo også veldig billig. Så kan man sikkert oppgradere om et år eller to.

Lenke til kommentar

i7 prosessorene er ikke bare kraftigere. Hele arkitekturen er endret.

 

En bekjent hadde testet mellom en Quad 2.6 og i7 2.6 gHz. 30% ytelseforskjell sa han.

 

Mener at software ikke kan gjenkjenne forskjellen mellom threads og cores, uten at jeg kan bekrefte dette. Generelt sett yter maskiner bedre med threading. GPU er basert på nettopp dette prinsippet. En GTX275 har 260( ! ) parallelle tråder.

 

Jeg vil tro en i7 vil utrangere to AM2/3-er. Noe dyrere, men igjen: har ikke funnet hovedkort under 10k med støtte for flere cpu-er. Driver selv med (blant annet) CG, hadde elsket fire i7-er.

 

Også, igjen, 920 kan klokkes til ~over 9000~ kroners 965-en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kjører FSX med Xeon 3520 @ 4.2Ghz og 6Gb RAM (XPx64). To 24" skjermer (den ene til 2d panelene, den andre til 3D cockpit view) via et GTX285 kort. Funker greit og kan ha bra "høye" settinger uten for mye "hakking", selv over storbyer.

(Xeon 3520 er i prinsippet samme CPU som i920 og benytter x58 basert hovedkort)

 

Men i7'en må klokkes, på 2.66Ghz må settingene ned en del (da kan du like godt kjøpe core 2). HT:ON hjelper ikke FSX da simulatoren kun benytter de reélle kjernene. Hjelper ikke med 2 skjermkort (SLI) heller, så GTX285 er å foretrekke fremfor f.eks GTX295.

 

Flersokkelkort (Opteron/Xeon) benytter beindyre CPU'er samt har ofte begrensede muligheter for klokking. F.eks koster Opteron 2384 ca 6500,- og du må da ha 2 stk. CPU'er. Et slikt prosjekt kan jo være artig, men anbefales ikke uten grundig forarbeid.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...