Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blue screen, skjermkort problem på laptop

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pc: Compal hel80i, windows vista og windows 7.

Alder på pcen er ca. 2 år...

I win vista: Spillte fm da skjermen plutselig ble svart og skrudde seg av. Når jeg skrudde pcen på merket jeg noe var galt da første innlastingsbilde der vi kan velge f2 for oppstartsvalg etc, fordi logoen hadde unormale streker ved seg i deler av bildet. Og når Vista skulle starte opp var det også grå streker over hele skjermen i bakrgrunnen der det normalt bare er svart. Det ender med at før jeg kommer til innloggings skjermen så blir det blåskjerm.

Har etterpå prøvd gjennoppretting og sikkerhetsmodus og fikk slått av skjermkortet, har også prøvd og oppdatere driver men da får jeg bare blåskjerm ved oppstart.

Feilmeldingen går utpå dette:

"STOP: 0x00000116 (0x86885510, 0x8D008E40, 0x00000000, 0x00000002)

nvlddmkm.sys adress 8D008E40 base at 8D003000, datastamp 475f4157"

Jeg har også windows7 innstallert på en annen partisjon. Der klarte jeg og komme inn via sikkerhetsmodus, fordi også ble d blåskjerm ved vanlig oppstart (uten at jeg hadde hatt problemer med win 7 før)og inne i sikkerhetsmodus valgte jeg "rull driver tilbake" på mitt nvidia 7600 skjermkort. Og dermed så fungerer nå win7, men bare under standard vga display fordi når jeg innstallerer driveren til 7600 så kommer blåskjermen tilbake..

Er tydelig at det er problem med skjermkortet.. men er det et software og driver problem eller er det et hardware problem?

Hvorfor er det kommet slike forstyrrende striper under oppstart av pcen før selve innlastingen av operativsystemet har startet?

Hva kan jeg gjøre for og feilsøke?

kan dere hjelpe meg med det, så legger jeg også ut minidump filene her for analyse til dere:

http://dump.no/files/867f7699e70a/Minidump.rar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skulle gjerne hatt noen råd angående denne saken..

Grunnen til at jeg har mistanker mot at skjermkortet er gåent er at operativsystemet virker bare når ikke noe skjermkort er innstallert , altså et standard vga skjerm, og den bruker vel et integrert løsnnig på hovedkort eller noe sånt.. Fordi når jeg prøver og innstallere skjermkortet så kommer det bare bluescreen i oppstarten av operativsystemet...Se første innlegg for detaljer rundt bluescreen.

Jeg kontaktet multicom der jeg kjøpte pcen.. har desverre bare 2 års garanti og min er bitte litt eldre enn det så jeg får ikke dekket noe på garanti.. De lurte også på om det kunne være noe galt med hovedkortet eller minnekortene.. Har da kjørt en slik minne test fra oppstartsalternativene og ingen feil på minnet ble registrert..

hva tror dere?

Skrevet (endret)

Kan jo ha noe med 7600 GO kortet ditt å gjøre. Win7 er kansje for "nytt"...Nvidia driveren: 185.85 WHQL er å nylig gitt ut, test den...Ellers så sier en annen her: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t841544.html - at bios oppdatering kan hjelpe...

Du kan også prøve å starte i sikkermodus, avinstallere alt av nvidia OG intel chipset - restart i sikkermodus igjen, kjør Ccleaner e.l. for å rydde litt i rotet - sjekk i C:\NVIDIA om det ligger en mappe som inneholder skjermkort driveren, ligger den igjen ETTER avinstallen så sletter du denne mappen - restarter, installer FØRST Intel Chipset fra her (Mobile Intel® 945PM Express Chipset) - og deretter installerer du den nyeste nvidia driveren herfra

Ettersom du tester ut Win7 - så finnes det drivere for det også...Men nå ser det ut som de har lagt ut 185.xx driveren til de fleste produkter, inkl. gamle.

Håper dette hjelp litt :)

Endret av Stig'n
Skrevet
Kan jo ha noe med 7600 GO kortet ditt å gjøre. Win7 er kansje for "nytt"...Nvidia driveren: 185.85 WHQL er å nylig gitt ut, test den...Ellers så sier en annen her: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t841544.html - at bios oppdatering kan hjelpe...

Du kan også prøve å starte i sikkermodus, avinstallere alt av nvidia OG intel chipset - restart i sikkermodus igjen, kjør Ccleaner e.l. for å rydde litt i rotet - sjekk i C:\NVIDIA om det ligger en mappe som inneholder skjermkort driveren, ligger den igjen ETTER avinstallen så sletter du denne mappen - restarter, installer FØRST Intel Chipset fra her (Mobile Intel® 945PM Express Chipset) - og deretter installerer du den nyeste nvidia driveren herfra

Ettersom du tester ut Win7 - så finnes det drivere for det også...Men nå ser det ut som de har lagt ut 185.xx driveren til de fleste produkter, inkl. gamle.

Håper dette hjelp litt :)

Angående avinnstallering av intel chipset.. Hvile enheter skal avinnstalleres? se vedlagt bilde...

post-19154-1242745159_thumb.jpg

Skrevet (endret)

Hvis du ikke finner noen som helst avinstall for chipsettet - da går vi videre med høyreklikk via enhetsbehandling, avinstaller: Express PCI Express Root port - 27A1

obs-"disclaimer"!

-Tror gjerne det er begge, men har aldri vært borti dette på en laptop. Men jeg antar dette skal fungere i samme grad som på stasjonære osv...

Endret av Stig'n
Skrevet

har nå prøvd det du har beskrevet..

Avinnstallerte nvidia og intel chipset..

Innstallerte det på nytt, men de nvidia driverne du (stig`n)gav var ikke for mitt skjermkort som er nvidia geforce go 7600, og dermer gadd jeg ikke innstallere skjermkortet på nytt for det har jeg allerede gjor før uten hell og med blue screen som resultat..

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

får vel sende den inn til rep, og få et kostnads estimat...takk for hjelpen...

Skrevet (endret)

Innstallerte det på nytt, men de nvidia driverne du (stig`n)gav var ikke for mitt skjermkort som er nvidia geforce go 7600, og dermer gadd jeg ikke innstallere skjermkortet på nytt for det har jeg allerede gjor før uten hell og med blue screen som resultat..

Hvilket operativ system har du da? 32bit el 64bit ?

Beklager, jeg ga deg siden til stasjonære skjermkort...Her er driver til ditt skjermkort...Følg litt med på denne siden fra tid til tid, ettersom det er en beta driver. Du vil helst ha en offisiell fungerende driver. Men prøv den linken oven før du sender den inn på rep. :p

Et lite tips til, Win7 er RC (release candidate) - Så ikke stol på at alt kan fungere like greit som Vista...

Endret av Stig'n
Skrevet

32-bit....

men kan noen si meg om skjermkortet kan være ødelagt når det fungerer å bruke når det er innstallert som standard vga skjermkort?

men når jeg innstallerer original driveren til kortet, geforce go 7600, så vil ikke operativsystemet laste inn og det kommer opp blue screen..

Samtidig er det forstyrrelser i oppstartslogoen på pcen med striper over bildet, slik er det også på den "grønne rulleskjermen" for vista der det er gråe striper bak der det egentlig bare skal være svart..Hvilke drivere er det som påvirker disse tingene?for driverne til operativsystemet er vel ikke lastet inn før man kommer på innloggingsskjermen...

Skrevet (endret)

Beklager, jeg ga deg siden til stasjonære skjermkort...Her er driver til ditt skjermkort...Følg litt med på denne siden fra tid til tid, ettersom det er en beta driver. Du vil helst ha en offisiell fungerende driver. Men prøv den linken oven før du sender den inn på rep. :p

Et lite tips til, Win7 er RC (release candidate) - Så ikke stol på at alt kan fungere like greit som Vista...

Den nye linken du gav er den jeg allerede prøvde før jeg la innlegg her på forumet, men det fungerte dessverre ikke.. Dette med windows 7 rc er jeg fullstendig klar over..men tingen er den at problemet oppstod i vista og hadde ingenting med win 7 og gjøre, men det viser seg at det samme problemet oppstod i win7 imidlertidig etter at pcen ble svart og skrudde seg av.. når jeg da skrudde den på kom blue screen på både win7 og vista..

Har forresten også prøvd ubuntu men der klikker det også og "slax" virker ikke det heller.. begge har virket før så noe er det som er ødelagt.. jeg begynner og helle mot et hardware problem siden det oppstår problem i alle operativsystem jeg prøver med..bare det ikke er hovedkortet.. er jo mye dyrere enn og bare erstatte skjermkortet..

er forresten noe som skjedde en annen også.. bare les denne tråden her, første innlegg..vi har samme pc og det samme problemet har skjedd med begge.. tilfeldig eller?

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=381008

Endret av Zungam
Skrevet

Den nye linken du gav er den jeg allerede prøvde før jeg la innlegg her på forumet, men det fungerte dessverre ikke.. Dette med windows 7 rc er jeg fullstendig klar over..men tingen er den at problemet oppstod i vista og hadde ingenting med win 7 og gjøre, men det viser seg at det samme problemet oppstod i win7 imidlertidig etter at pcen ble svart og skrudde seg av.. når jeg da skrudde den på kom blue screen på både win7 og vista..

Har forresten også prøvd ubuntu men der klikker det også og "slax" virker ikke det heller.. begge har virket før så noe er det som er ødelagt.. jeg begynner og helle mot et hardware problem siden det oppstår problem i alle operativsystem jeg prøver med..bare det ikke er hovedkortet.. er jo mye dyrere enn og bare erstatte skjermkortet..

er forresten noe som skjedde en annen også.. bare les denne tråden her, første innlegg..vi har samme pc og det samme problemet har skjedd med begge.. tilfeldig eller?

<Well, i tried....

-Send den inn til rep. el GOOGlE etter kunnskapen om rengjøring, software,hardware, kansje eldre drivere som 178.xx -De vet jeg fungerer...

-En kan også få tak i Mobilt skjermkort, via ebay e.l. - Sjekk om du finner et billig før du sender den til rep....Alt jeg kan si...

Skrevet

<Well, i tried....

-Send den inn til rep. el GOOGlE etter kunnskapen om rengjøring, software,hardware, kansje eldre drivere som 178.xx -De vet jeg fungerer...

-En kan også få tak i Mobilt skjermkort, via ebay e.l. - Sjekk om du finner et billig før du sender den til rep....Alt jeg kan si...

Skal prøve først og bruke reklamasjon på den så får vi se om de godtar det.. Hvis det ikke går skal jeg se på di siste tipsene dine... takker..

Skrevet

Yes, jeg tror jeg klarte og fikse dette..

Med god hjelp av "Stig`n" selfølgelig..

Er ikke sikker på hva som er direkte årsak, men har to punkter som årsaken ligger hos..

Jeg oppdaterte chipset og skjermkortet til gamlere drivere..

Driverne for skjermkortet er nå datert til 13.01.2007 og driverversjon er 7.15.10.9759 .

For chipset brukte jeg Version: 8.3.1.1009 Datert til: 26 juli 2007

Nå har jeg bare testet 1 omstart, men den fungerte uten striper og uten blue screen..Skal gjøre det samme i windows 7 nå så regner med den også fungerer da..

Men hvordan dette oppstod må jeg stille meg undrende til..Pcen ble jo plutselig svart uten at jeg hadde gjort noe med drivere og det fungerte lenge slik det var før... Får håpe det varer denne gangen så jeg slipper å måtte reparere noe på pcen..

Kan nå si at denne tråden er løst...:)

Skrevet

Nei og nei... Så lenge varte dette..

Lot pcen stå på uten og sette den i hvile\dvalemodus i ca. 2 timer.. Kom tilbake og så at skjermen var svart, og pcen var fremdeles på..Eneste mulighet va og slå av pcen ved og holde inne av\på knappen..

Stripene var selfølgelig tilbake ved oppstart og pcen ville ikke komme til innloggingsskjermen til vista... Det som er ulikt fra forrige gang er at det ikke kommer til noen blåskjerm, den bare kommer ikke videre liksom...

Har prøvd det samme som funket forrige gang.. Funker selfølgelik ikke nå..

Har også oppdatert bios, både til nyeste og til en gamlere bios, men det eneste som er forskjell da er at stripene er forskjellige til hver bios...

Ellers har jeg prøvd nyeste av nvidia driverne og intel chipset, samt gamle drivere til begge enhetene, men nå fungerer ikke det heller..

Jeg har jo nå lært at skjermkortet ikke kan være dødt da jeg får opp normal skjerm i sikkerhetmodus, samtidig som problemet lot seg fikse av en driver oppdatering(eller bedre sagt, nedgradering) forrige gang..

Er det andre ting jeg kan gjøre?

Skrevet (endret)

Ojoj....kjipt da!

La meg tenke, har vært hos tannlegen å trukket en jeksel - brb ;)

edit: Alt fungerer helt fint når det ikke er skjermkort drivere lastet inn - virker som standard vga som du nevner ovenfor..?

- Du har vel heller ikke klokket noe som helst ? Er Laptopen oppbeevart fint, som f.eks ikke plassert på teppe osv. ? :p *bare prøver å utelukke visse ting*

Endret av Stig'n
Skrevet
Ojoj....kjipt da!

edit: Alt fungerer helt fint når det ikke er skjermkort drivere lastet inn - virker som standard vga som du nevner ovenfor..?

- Du har vel heller ikke klokket noe som helst ? Er Laptopen oppbeevart fint, som f.eks ikke plassert på teppe osv. ? :p *bare prøver å utelukke visse ting*

Ja alt fungerer fint når ingen skjermkort drivere er lastet inn, og da virker det med standard vga kort.. Høyeste oppløsning er 1024 x 768, er for såvidt greit midlertidig, men funker nesten ikke og se video da det hakker en del..

Har aldri vært borti noe overklokking av noenting pp verken denne eller andre pcer..

pcen er faktiskt plassert oppå en såkalt laptop pute som er laget for å kunne ha den på fanget.. gir mer luft til pcen under og slikt..og ellers er pcen oppbevart fint.. derfor veldig merkelig at dette kan skje.. har nå skrudd av automatisk windows update.. kan jo vær at den har oppdatert noe da det skjedde..men det merkelige er jo at jeg fikk det til og fungere sist gang bare ved og oppdatere drivere...

Skrevet (endret)
Ojoj....kjipt da!

Ja alt fungerer fint når ingen skjermkort drivere er lastet inn, og da virker det med standard vga kort.. Høyeste oppløsning er 1024 x 768, er for såvidt greit midlertidig, men funker nesten ikke og se video da det hakker en del..

Har aldri vært borti noe overklokking av noenting pp verken denne eller andre pcer..

pcen er faktiskt plassert oppå en såkalt laptop pute som er laget for å kunne ha den på fanget.. gir mer luft til pcen under og slikt..og ellers er pcen oppbevart fint.. derfor veldig merkelig at dette kan skje.. har nå skrudd av automatisk windows update.. kan jo vær at den har oppdatert noe da det skjedde..men det merkelige er jo at jeg fikk det til og fungere sist gang bare ved og oppdatere drivere...

Ja, det er det som får meg til å tro at det er driver krasj..Prøv å rengjør alt , IGJEN. Husk å kjør Ccleaner f.eks etter restarten/etter avinstallasjon. Veldig viktig...En kan også slette mappa inni NVIDIA mappa i C:/ som inneholder skjermkortdriveren. Deretter kjøre Ccleaner - Det hjelper alltid - jeg har alltid brukt den

Det andre du nå kan gjøre er å finne de rette driverene til en compal laptop - skal se om jeg ikke finner raskt og gale...

edit: sjekk her- Det står at 94.24. Så jeg antar du bør prøve å hykke tak i den driveren Compal ga med, elle har gitt ut ny av...

Ikke gi opp ;)

Endret av Stig'n
Skrevet

ok.. ska prøve det... nå skal jeg ikke gi opp siden jeg vet at det skal kunne fikses... takk for hjelp så langt:)

Skrevet (endret)
ok.. ska prøve det... nå skal jeg ikke gi opp siden jeg vet at det skal kunne fikses... takk for hjelp så langt:)

Ingen problem.

Alt er mulig:) - Og i ditt tilfelle virker det ut som det ikke er noe alvorlig nok til å sende den inn. Men det finner vi fort ut...

Vil du ha raskere svar o.l. (Pick'n Play)

Endret av Stig'n

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...