Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Å distrahere hjernen


Anbefalte innlegg

Her om dagen kom jeg over denne artikkel om hvordan tetris muligens kan distrahere hjernen så mye etter en forstyrrende hendelse at minne om den blir svakere.

 

Siden vi nå er inne i eksamensperioden lurte jeg på om kanskje dette kan gjelde andre type inntrykk også. Si at en for eksempel driver med tetris eller tetrislignende spill (kabal, bejewled, minesveiper osv. ) mellom eksamenslesing, kan dette påvirke hjernen slik at du husker mindre av det du akkurat har lest? Kan 10 minutt med minesveiper rett etter du har lest hindre hjernen i å organisere inntrykkene du akkurat har gjort fra boken? Hva om en spiller en halvtime eller mer?

 

Forsto at alt dette er omstridt bland forskere, men er det noen som vet noe om dette eller kanskje har erfaring fra lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe direkte svar til det du spør om, men selv pleier jeg å legge kabal eller gjøre en annen aktvitet som kan dra tankene helt vekk fra det jeg driver med når jeg har lest til eksamen eller liknende.

 

Når jeg har konsentrert meg om et tema over tid merker jeg at jeg blir sliten i hodet, og prøver derfor å finne en annnen aktivitet som kan koble ut det jeg har drevet med, fordi jeg føler at jeg da lettere kan starte lesingen igjen.

 

Har aldri tenkt over at disse pauseaktivitetene kan minske utbytte av det jeg har lest først..Det ville være bortkastet. Kanskje jeg må finne en annen pauseaktivitet fremover... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...