Gå til innhold

Misbruk/svindel av Mastercard


anbar

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte, denne kvelden har bare vaert syk.

 

Det hele startet med at banken ringte meg da jeg var paa vei hjem fra jobb, de hadde prövd aa ringe meg helt siden kl 1, men hadde ringt til feil telefon ( er i utlandet).

De forteller meg at det har skjedd transaksjoner paa master kortet som de finner mistenkelige og vil ha meg til aa verifisere. Jeg har ikke brukt master paa flere maaneder saa for meg var det som et sjokk da de fortalte meg om tre transaksjoner, ett prövebelöp paa 2.5 euro, en stor post paa 1065 euro og et nytt prövebelöp paa 2.5 euro.

De hadde sperret kortet rett etter salgene (rundt 13 tiden) og forsökt aa ringe meg som sagt.

 

Jeg ble helt maalös og löp hjem for aa bekrefte om jeg fortsatt hadde kortet, det hadde jeg.

Saa fortalte de meg om prosedyren og skal sende meg nytt kort samt papirer som jeg maa undertegne for aa faa belöpet refundert/reklamert.

 

Ilöpet av kvelden, og etter noen telefoner med venner ringte jeg banken igjen for aa vite mer om transaskjonene. De minste belöpene var rettet mot click and pay. Allà paypal. Det store var til en tysk nettbutikk. Denne sendte jeg da en mail og fikk i svar noen minutter senere om at handelen ikke var blitt gjennomfört, de hadde sett svindelen veldig tidlig.

Svindleren hadde tatt navnet franz weber, dog er jeg usikker paa adressen som jeg skal sjekke, men ip adresse har jeg. Butikken hadde allerede kontaktet politiet.

 

Det jeg er litt skuffet over er at banken ikke hadde gjort dette for meg, de sa at de ikke var politi og ei hadde myndighet. Jeg forstaar myndighetspörsmaalet, men de kunne sendt en mail til butikken saa personene faktisk ble tatt.

Jeg politianmelder saken imorgen tidlig bare for aa faa personen tatt.

 

Dette er for det meste saker du en sjelden gang leser om i avisen, jeg hadde aldri tenkt det kunne skje med meg. Förste samtale med banken var derfor litt skremmende.

Sist jeg brukte mastercardet var da jeg bestilte med ryanair for noen mnd tilbake. tviler sterkt paa at det er her det kan ha skjedd. paypal har jeg ogsaa brukt, men utenom det saa kan jeg ikke forstaa hvordan noen kan ha kommet til kortinformasjon.

 

whois har gitt meg

IP Address 	84.135.232.133
Host 	p5487E885.dip.t-dialin.net
Location 	DE DE, Germany
City 	Herford, 07 -
Organization 	Deutsche Telekom AG

 

Skulle gjerne ha sett litt mer detaljert, men antar politiet fikser dette.

Endret av anbar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bittert. Heldigvis løste det seg fort for din del.

 

Jeg sliter selv med et hotell i Øst-europa som trakk penger fra kortet mitt etter at jeg kom hjem fordi de mente det var rotete/ødeleggelser i leiligheten når vi dro...

Spurte da etter dokumentasjon på utgifter i forbindelse med dette, og sa vi gjerne ville gjøre opp for oss om vi hadde noe utestående, men da får man ikke noe svar.

Hjelper lite at banken nekter å ta ansvar for dette, og nå ligger saken i bankklagenemnda hvor det er 6 måneders behandlingstid. Dette var dog et vanlig betalingskort, og derfor er det mine penger som foreløpig er "borte". Kjedelig når det er snakk om et femsifret beløp.

Endret av fb60
Lenke til kommentar

alpha-dog: noe aktuelt problem er det ikke nu, men hele hendelsen i seg selv har vaert et problem. Tenkte derfor jeg skulle dele kvelden med forumet saa andre som havner i samme klemme vet hva andre har gjört för dem.

Jeg stikker straks til politiet og overekker det jeg har.

 

fmj: enig med at emnetittelen ikke passet helt. Enten saa ble jeg svindlet, eller saa ble jeg ikke. Min logikk: Transaksjonen med mitt mastercard ble gjennomfört av noen som har kopiert min kortinformasjon, men ikke fätt varen= svindelsforsök.

Men selve handlingen er jo svindel/misbruk, derfor endret jeg naa emnetittelen. Passer den bedre?

 

fb06: ouch, det er bittert. Tror nesten jeg bytter ut visa kortet med master kortet, föler ihvertfall jeg har litt mer kontroll när jeg kan reklamere slike "kjöp" med ett penneströk.

Lenke til kommentar
Ok. Jeg ser ikke helt problemet ditt, men bra at du fikk pengene tilbake da... :)

 

OP ble aldri frastålet en krone, og har ikke engang fått en regning på disse transaksjonene. Selvsagt litt kjedelig når slikt skjer, men det viser jo bare at ting fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
fb06: ouch, det er bittert. Tror nesten jeg bytter ut visa kortet med master kortet, föler ihvertfall jeg har litt mer kontroll när jeg kan reklamere slike "kjöp" med ett penneströk.

 

Det er like lett å reklamere på slik svindel uansett om det er Mastercard eller Visa. Du gjør som regel dette i direkte kontakt med banken din, og de har eventuelt kontakt med Mastercard eller Visa selv.

 

Om du anmelder saken eller ikke spiller ingen rolle for din del. Pengene får du nok igjen uansett, og banken dekker eventuelle tap.

 

Høres også ut som om kortinformasjonen din er kommet på avveie etter at du selv har brukt kortet på Internett tidligere, sånt som kan skje, vanskelig å sikre seg 100% :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...