Gå til innhold

Hvordan boote fra USB pendrive?


Anbefalte innlegg

Har en MSI Wind bærbar som jeg må kjøre recovery-DVD (med winXP) på. Da den ikke har optisk drev, må jeg kjøre dette fra USB minnepinne.

 

Har prøvd diverse programmer for å gjøre minnepinnen bootbar, men dette viste seg å være ganske mye vanskeligere enn jeg først hadde trodd. Har lest diverse guider etc for dette, og tror jeg har klart det nå, men er ikke sikker.

 

Hvordan kan jeg se om minnepinnen er blitt bootbar (at den fungerer som en oppstartsdiskett)?

 

Kan jeg bare kopiere filer og mapper fra Recovery-DVD til minnepinnen etterpå, eller må dette gjøres på en annen måte for at det skal fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en MSI Wind bærbar som jeg må kjøre recovery-DVD (med winXP) på. Da den ikke har optisk drev, må jeg kjøre dette fra USB minnepinne.

 

Har prøvd diverse programmer for å gjøre minnepinnen bootbar, men dette viste seg å være ganske mye vanskeligere enn jeg først hadde trodd. Har lest diverse guider etc for dette, og tror jeg har klart det nå, men er ikke sikker.

 

Hvordan kan jeg se om minnepinnen er blitt bootbar (at den fungerer som en oppstartsdiskett)?

 

Kan jeg bare kopiere filer og mapper fra Recovery-DVD til minnepinnen etterpå, eller må dette gjøres på en annen måte for at det skal fungere?

 

Du må på et eller annet vis få gjort minnepennen bootable, det gjør du ikke ved å bare kopiere ting over på den. For GNU/Linux finnes det et program som heter Unetbootin som gjør hele jobben for deg, men jeg tror ikke det fungerer med Windows-isoer.

 

Den enkleste måten å finne ut på om du har gjort den bootbar på er rett og slett å restarte maskinen og se om det fungerer (pass på at usb drive er satt som første bootdevice i BIOS)

Lenke til kommentar
Den enkleste måten å finne ut på om du har gjort den bootbar på er rett og slett å restarte maskinen og se om det fungerer (pass på at usb drive er satt som første bootdevice i BIOS)

Da får jeg bare beskjed om at systemdisken er ugyldig, eller noe i den dur, ved oppstart.

Brukte PE2USB, tror jeg programmet het, det skal så vidt jeg har forstått laget en bootsektor, og formatert i FAT (ikke FAT 16 eller 32)

 

Dersom minnepinnen ER bootable, kan jeg DA dra filene over? elelr må jeg lage en ISO eller et image og på en eller annen måte "plante" dette på minnepinnen?

Endret av legofred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...