Gå til innhold

Hjelp med å bygge PC


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en PC for første gang. Den må være meget rolig. Jeg er ingen gamer, så den trenger ikke å kunne dra de nyeste spillene på høyeste oppløsning, men litt styrke må den ha - jeg driver med videoredigering. Jeg har sett litt på komplett, og funnet disse delene:

 

Silverstone NT01 Evolution CPU Cooler

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

Asus GeForce 9600GT 512MB Silent PhysX

Silver Power PSU, 600W 120mm fan +

Creative X-FI TITANIUM

Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM

 

Jeg ønsker forslag til alle former for forbedringer som gir rigget bedre ytelse:støy. Jeg trenger også et godt og passende kabinett.

Jeg har tenkt å spandere litt på dette rigget - pris har lav prioritet, men lav pris er selvsagt fortsatt en fordel.

 

Takk på forhånd :)

 

Johannes

Endret av JohannesSM64
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett: Antec P182.

Viftefester i silikon. (Følger med Noctua.)

Viftestyring

Bytt til SeaSonic PSU

Dette grafikkortet er et bedre valg.

Asus Xonar DX/XD er et bedre lydkort. Er ikke sikker på at du trenger det, hvilket anlegg har du?

Dette er en bedre CPU-kjøler.

 

Hvilken prosessor og hvilket HK er det du har plukket ut?

 

Ikke kjøp hos komplett, de er mye dyrere en sine konkurenter.

 

 

Til slutt; beklager litt rotete innlegg.

Lenke til kommentar

Her har jeg listet opp noen få forslag:

 

Kabinett:

Antec Sonata Elite

Antec Performance One P182

Cooler Master Sileo 500

 

PSU:

Antec NeoPower 650W

Antec Signature 650 W

Chill Innovation 520 W

Chill Innovation 700W

Cooler Master Silent Pro 700 W

MIST Modulær 650W

Nexus NX-8060 600W

NorthQ Black Magic Flex 650W

 

Skjermkort:

Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB Passive

Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X

 

CPU Kjøler:

Arctic Cooling Freezer Xtreme

Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2

Cooler Master Hyper Z600

Nexus XiR

Nexus FLC

Noctua NH-C12P

Noctua NH-U12P

Noctua NH-U9B

Thermalright ULTRA120 Extreme

Zalman CNPS9900

 

Vifter:

Nexus Real Silent

Nexus PWM

Noctua NF-S12-1200

Noctua NF-S12-800

Lenke til kommentar
@Svenni: Hvorfor ikke SeaSonic?

 

Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB Passive har ikke spesielt godt rykte. Den passive kjøleren varmer lufta rundt mer en hva man bør forvente av en passiv kjøler.

 

Beklager, SeaSonic skal selvfølgelig være med. Det var bare en glipp av meg.

Når det gjelder Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB Passive, så er det du sier forsovidt rett. Dog med eksempel Antec Sonata Elite som har kjøler rett ved skjermkortet, vil den varme luften bli sugd ut og det problemet være løst.

 

For å ta eksempel i noen av forslagene til deler jeg har lagt ut, så gjelder det også å finne komponenter som passer godt sammen. Til eksempel vil jeg si Gigabyte Radeon HD 4850 passer godt til Antec Sonata Elite. Når det gjelder Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X, ville jeg valgt et annet kabinett enn Antec Sonata Elite. Jeg vil mene den ene viften som kjølere PCI/PCIe kortene vil "krangle om luften" til skjermkortet. Selvsagt er det fult mulig å bruke Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X i et Antec Sonata Elite kabinett, men jeg vil grunnet kjøleløsningen mene at et passivt kort vil være bedre. Samme kan også nevnes med strømforsymingen. Selv om det er fult mulig å bruke en PSU med vifte i bunn på et Antec Performance One P182 kabinett, vil jeg grunnet plassen at en PSU som Antec Signature vil passe bedre i et slik kabinett.

Lenke til kommentar

Oppdatert:

 

Antec Performance P182 Miditower

Thermalright ULTRA120 Extreme

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

HIS Radeon HD 4670 1 GB iSilence

SeaSonic S12Energy+ PSU 550W 120mm Vifte

Creative X-FI TITANIUM

Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM

 

Er fortsatt åpen for alle former for forbedringer, og jeg trenger forslag til CPU og hovedkort som passer til rigget.

 

Johannes

Endret av JohannesSM64
Lenke til kommentar
Oppdatert:

 

Antec Performance P182 Miditower

Thermalright ULTRA120 Extreme

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

HIS Radeon HD 4670 1 GB iSilence

SeaSonic S12Energy+ PSU 550W 120mm Vifte

Creative X-FI TITANIUM

Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM

 

Er fortsatt åpen for alle former for forbedringer, og jeg trenger forslag til CPU og hovedkort som passer til rigget.

 

Johannes

Ser bra ut, men er skeptisk på 550W. Jeg tror det skal holde, men kanskje noen andre vet bedre.

Lenke til kommentar
Asus Xonar er bedre lydkort. Er ikke sikker på at du trenger det, hvilket anlegg har du?

 

Jeg har kun PortaPro og noen gamle stock-høyttalere, men har planer om å kjøpe noe bedre.

Jeg har forhørt meg med en venn som har peiling på lyd, og han sier at X-FI er genialt, så Xonar er nok unødvendig.

 

Uansett:

 

Antec Performance P182 Miditower

Thermalright ULTRA120 Extreme

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

HIS Radeon HD 4670 1 GB iSilence

SeaSonic S12Energy+ PSU 550W 120mm Vifte

Creative X-FI TITANIUM

Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM

AMD Phenom™ II X3 720 Black Edition

Asus M3A78-CM, Socket-AM2+

Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6

OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta

 

Bedre nå? :)

Endret av JohannesSM64
Lenke til kommentar

Asus M3A78-CM er et microATX (bittelite) jovedkort med 780V brikkesett.

 

Prisguiden er fucked her, skal finne et bedre kort i morgen.

 

 

X-fi har håpløse drivere.

 

 

Om du ikke skal ha anlegg i klassen over 3,5-3k er det innebygde lydkortet mer en godt nokk!

 

Bedre å kjøpe anlegg å høre om du er fornøyd med lyden, og heller kjøpe lydkort om du føler behov for det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Antec Kabinettene, vil jeg egentlig anbefale Antec sine strømforsyninger; Signature eller NeoPower

Grunnen til dette er at jeg synes det er litt for trangt i kammeret hvor PSU skal monteres. Det er knapt nok plass for viften til å suge inn kjølig luft, for å kjøle strømforsyningen. Nå må det påmerkes at dette for det meste er mitt syn. Det skal ikke være problem å montere en PSU med 120mm vifte eller større, uten at det skal ødlegge PSU eller andre deler. Dog mener jeg at plassen er trang, og jeg vil tro med det at viften må jobbe hardere for å få inn nok kjøling luft. Mer arbeid vil igjen si mer støy.

 

Er du skaptisk til vifte med 80mm vifte, kan du vurdere Antec P183

Dette kabinettet er en litten oppgradering fra Antec P182, og har bland annet større plass der hvor strømforsyningen skal monteres. Nye Antec P183 er dessverre enda ikke lagt ut for salg i Norske butikker. Jeg vil dog tro at Norsk lansering ikke er langt unna, da noen av de Norske nettbutikkene har lagt ut Antec P183 i sitt sortiment.

Prisen er 150-200 kroner mer enn det Antec P182 koster.

Lenke til kommentar

X-FI har perfekte drivere til XP, som jeg planlegger å bruke. Min lydentusiastvenn sier at X-FI har mye bedre lyd enn integrerte lydkort, og jeg bryr meg om lyd og har tenkt til å skaffe bra anlegg, så går for det.

 

Ny oppdatering:

 

Antec Performance P182 Miditower

Thermalright ULTRA120 Extreme

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

HIS Radeon HD 4670 1GB GDDR3 iSilence 4

SeaSonic S12Energy+ PSU 550W 120mm Vifte

Creative X-FI TITANIUM

Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM

AMD Phenom™ II X3 720 Black Edition

Asus M3A78 PRO

Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2

OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta

 

Og nei, dette er ikke et billigoppsett - jeg vil ha god ytelse uten støy og er villig til å betale litt for det.

Endret av JohannesSM64
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...