Gå til innhold

[Løst]Framtidsrettet - i7 & Xfire+


Anbefalte innlegg

Hei! Er i gang med et prosjekt som det er meningen å realisere iløpet av sommeren.

Bygde forige PC i 2005, men ser meg nødt til å tenke på ny PC.

Etter MYE lesing og forskning frem og tilbake, har jeg begynt å komme meg sånn noenlunde på høyde med forandringene siden sist... :ohmy:

 

Så, PSU! Enda en verden som har forandret seg ut over min fatning...

Dette er utkastet så langt:

Prosjekt i7 2009

 

Jeg beklager visst denne typen post er en gjenganger på forumet, men jeg liker å være bombesikker på ting før jeg handler. (Har ståket med ram-kompablitet med hovedkortet i handlevognen i 3 uker nå :innocent: )

 

Og siden dette er et nytt prosjekt, og at jeg vil tenke litt fremover i forhold til utvidelser, er jeg interisert i meninger og syn på oppsettet.

 

Info:

-Som jeg nevner i handlevognen, vil jeg ta høyde for å kjøre to skjermkort.

-Jeg vil sannsynligvis bevege meg inn på vannavkjølingsfronten (Her er jeg ganske blank, trenger info om hvor mye vannavkjøling kan dra av strøm).

-Siden vannavkjøling er inne i bildet, er klokking til en viss grad også tiltenkt.

-Det kommer nok til å komme på èn eller to harddisker til, men ikke noe mere.

 

Jeg har ikke lyktes i å finne en "brukbar" PSU-kalkulator, og er dermed usikker på hvor mye jeg kommer til å dra med dette oppsettet. Jeg antar at jeg kommer langt med en 850Watts PSU, men er det trolig at jeg vil trenge noe mer enn det med disse planene?

 

Med tanke på ~800W har jeg sett på disse:

Seasonic M12D 850

Corsair TX750

Thermaltake Toughpower 750W

 

Alle tips og hjelp motas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

850watt holder i massevis. Anandtech har testet 3 veis SLi oppsett, og målt forbruk.

 

F.eks. 3 stk 285 GTX-kort + en Intel Core i7 965 Extreme brukte under 700watt på full load. Det er med 3 stk kort. 2 kort er ingen problem med 850watt.

 

ATI HD4870 1GB x3 = 574watt under full load.

 

 

Mao, du har ingenting å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
850watt holder i massevis. Anandtech har testet 3 veis SLi oppsett, og målt forbruk.

 

F.eks. 3 stk 285 GTX-kort + en Intel Core i7 965 Extreme brukte under 700watt på full load. Det er med 3 stk kort. 2 kort er ingen problem med 850watt.

 

ATI HD4870 1GB x3 = 574watt under full load.

 

 

Mao, du har ingenting å bekymre deg for.

 

Ok, takker! Har vel ikke en link til testen btw?

 

Så, verdt å koste på ~1700kr på M12D'n, eller gå for noe lavere?

Er sikkert dårlig til å lete, men leter egentlig etter grunnen til at det er 500+ kr fra f.eks Chieftec Turbo Series 850W?

Er det merket en betaler for, eller er forkjellen på kvalitet/(rippler) faktisk så stor?

Lenke til kommentar

M12D og Chieftec 850W stiller jo forsåvidt i to litt forskjellige klasser ja. M12D er stille, og får veldig gode skussmål som du så av reviewet i linken. Så man betaler ikke bare for merket her, man får noe som er verdt utgiftene i min mening.

 

PSU-plattformen Chieftecen bygger på er relativt god den også, men ved 850W er den godt opp i grenseland for hva den kan prestere, bl.a vil den ha mye høyere rippel enn M12D hadde ved høy last, (selv om det antageligvis fortsatt ville være innefor ATX-spesifikasjonene selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg Seasonic M12D 850watt PSU'en. Men Chieftec er heller ikke noe dårlig produsent. Det viktigste er egentlig en PSU med god kvalitet. Ikke hvilken produsent som har navnet sitt på den, eller hvor mange watt den kan levere.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3518&p=11 <- Testen på Anandtech.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3520&p=11 <- Fire-veis Crossfire/SLi. Fortsatt under 850watt på full load.

 

Du snakker her om å bruke 2 stk kort som trekker mye, mye mindre enn mange av disse. Så 850watt er som allerede nevnt tidligere nok. Sålenge du har en god PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...