Gå til innhold

Råd ang. bruk av bilde uten kreditering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger noen gode råd av dere.

 

Jeg ble kontaktet av en relativt stor norsk avis ang. et bildet jeg hadde på flickr, om de kunne bruke dette i avisen sin. Jeg syntes dette var stort i seg selv bare at de hadde likt bildet mitt.

 

Jeg godkjente bruken av bildet men skrev også "Eneste forutsetningen er at jeg som opphavsmann krediteres i artikkelen". Der jeg fikk til svar "Det er en selvfølge at du blir kreditert for arbeidet ditt."

 

I dag kom bildet på trykk, jeg kjøpte avisen med en gang butikken åpnet. Men hva ser jeg? Bildet er først gjort svarthvitt (dette er egentlig greit selv om det ble ganske stygt) og jeg er ikke nevnt et eneste sted som opphavnsmann av bildet. Jeg ble en smule paff..

 

Så nå: Hvordan synes dere jeg skal gå frem?

Jeg har aldri gitt/tatt betalt for bilder før, iallefall ikke til en stor avis.

Jeg tok ikke betalt for det, siden jeg syntes det var ganske artig bare at jeg fikk navnet mitt under bildet. Nå har jeg ikke fått noen av delene.

 

Noen som har gode råd til en som ikke helt vet hva man skal gjøre?

 

Mvh

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg å kontakte avisen og be de forklare seg. Jeg mener å huske at en lignende sak var oppe her for en stund side, og da endte vel fotografen med å få noen pengersom kompensasjon.

 

Men det er jo uansett sløvt av avisen å drite på leggen slik.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...