Gå til innhold

Rød vertikal stripe på plasmaskjermen


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en 42" LG RZ-42PX12X som er ca 3.5 år gammel. Når jeg skrur på Tv'en er selve bildet bra, men det er en rød vertikal stripe på venstresiden av skjermen. Stripen er transparent og ca 3cm bred og den kommer og går som oftest, veldig plagsomt selvsagt.

 

 

post-73787-1241799338_thumb.jpg post-73787-1241799422_thumb.jpg

 

 

 

Er det noen andre som har hatt dette problemet? I såfall er jo spørsmålet hvor dyrt det blir å få dette fikset? Hva er mitt neste trekk? Skjermen er som nevnt ca 3.5år gammel og er kjøpt hos Elkjøp. Bør jeg kontakte de eller ringe å høre med LG? Jeg har sjekket litt rundt på nettet, men som regel er det bare amerikanere med samme problem og de har jo selvfølgelig noe annerledes lover og regler til forbrukeren...

 

Jeg setter stor pris på svar og hjelp!

Endret av Spykar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da har jeg fått snakket med de på elkjøp og det er en grei reklamasjonssak. Eneste kjedelige her er at det vil ta ca 3-4 uker å få den fikset... og med innspurten i PL og CL finale rundt hjørnet blir det hardt å være uten skjermen... men men.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

[bare en liten oppdatering i tilfelle noen er/blir å være i samme situasjon som meg. Beklager trippelpost]

 

Fikk melding fra Elkjøp idag. Det viser seg at TV'en ikke lar seg reparere og at jeg vil få en ny TV. Det jeg lurer på er om jeg vil få en ny TV som er i tilsvarende verdi som den gamle TV'en var når jeg kjøpte den ny? Om jeg får sansen for en TV som er litt dyrere enn den gamle, må jeg vel bare betale mellomlegget?

 

Nå har jeg ikke utskriften fra elkjøp liggende nært meg, men la vel ut rundt 35-37000 for den gamle skjermen.

Uansett... om det har seg slik at jeg vil få en skjerm som tilsvarer samme verdi som min gamle TV: hvilken ny TV vil dere anbefale som fåes kjøpt hos elkjøp?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
[bare en liten oppdatering i tilfelle noen er/blir å være i samme situasjon som meg. Beklager trippelpost]

 

Fikk melding fra Elkjøp idag. Det viser seg at TV'en ikke lar seg reparere og at jeg vil få en ny TV. Det jeg lurer på er om jeg vil få en ny TV som er i tilsvarende verdi som den gamle TV'en var når jeg kjøpte den ny? Om jeg får sansen for en TV som er litt dyrere enn den gamle, må jeg vel bare betale mellomlegget?

 

Nå har jeg ikke utskriften fra elkjøp liggende nært meg, men la vel ut rundt 35-37000 for den gamle skjermen.

Uansett... om det har seg slik at jeg vil få en skjerm som tilsvarer samme verdi som min gamle TV: hvilken ny TV vil dere anbefale som fåes kjøpt hos elkjøp?

 

Takk på forhånd.

 

Dette er spennende... Kan du holde oss oppdatert på hvordan Elkjøp håndterer dette?

Lenke til kommentar

Ja da har jeg vært og pratet med de hos Elkjøp. Det hele forløp seg i skjønneste orden. Inne på vare- og service avdelinga fikk jeg valget mellom å få pengene mine tilbake, eller få en ny TV for tilsvarende verdi som min gamle skjerm. Forøvrig så kostet den 29999,- og ikke 35-37000,- som jeg skrev i mitt forrige innlegg. Finner jeg en skjerm som er litt dyrere enn den gamle, er det bare å betale et mellomlegg. Det var ingen krangling, ingen sure miner. Kudos Elkjøp.

 

Så da var det på tide med en ny TV. Hva er det dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Ja da har jeg vært og pratet med de hos Elkjøp. Det hele forløp seg i skjønneste orden. Inne på vare- og service avdelinga fikk jeg valget mellom å få pengene mine tilbake, eller få en ny TV for tilsvarende verdi som min gamle skjerm. Forøvrig så kostet den 29999,- og ikke 35-37000,- som jeg skrev i mitt forrige innlegg. Finner jeg en skjerm som er litt dyrere enn den gamle, er det bare å betale et mellomlegg. Det var ingen krangling, ingen sure miner. Kudos Elkjøp.

 

Så da var det på tide med en ny TV. Hva er det dere kan anbefale?

 

Vel, med så mye penger i lomma så kan du like gjerne flekse til med en Pioneer Kuro. Hvis de har noen igjen...

Lenke til kommentar

Kuro er ingen dum ide, men er vel litt vanskelig å få tak i de nå for tiden. Tenkte dog på noe fra Samsung sine LED skjermer (Samsung 46" LED TV UE46B7070). Hva kan du si om de? Har osså tenkt at nå som det er litt penger å bruke at jeg skaffer meg en Blu Ray spiller i samme slengen.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

De selges fremdeles en del 9 generasjon 50" Kuro tv-er. Siden dette er høyt prisede skjermer så tar det nok litt tid før de forsvinner helt fra markedet.

 

Samsungs LED tv-er er gjennomgående bra, men de har litt småplukk med seg.

 

Siden baklyset blir filtrert fra sidene så får tv-ene litt lekklys i hjørnene. Selvsagt er ikke dette veldig synlig, men det er på alle disse tv-ene i større eller mindre grad.

 

Et annet problem er autodimming. Det vil si at tv-en selv justerer baklyset i forhold til hvor mye lys det er i selve bildet. Hvis bildet skifter fra en veldig lys scene til en mørk scene så vil du se at lyset ”dimmer” i bildet og dette kan være litt plagsomt. Funksjonen kan heller ikke skrues av...

Nå skal det sies at disse problemene reduseres kraftig hvis du har litt lys på når du ser tv eller film.

 

Designmessig er tv-en blant de fineste på markedet og ikke minst fortjener den tilnavnet ”flat tv”. Fargene er meget fine og sortnivået er dypt, men det er ikke helt på plasmanivå. Støyreduksjonen er imponerende og det er virkelig sylskarpe bilder som vises når tv-en får servert HD materiale. På vanlig tv signaler er den ikke like sterk, men dette er et problem man har med alle flat tv-er.

 

En tv du også kan sjekke ut i så måte er B6 serien til Samsung som ikke bruker LED. Jeg har sett disse tv-ene side om side og billedkvaliteten på dem er ikke hårreisende forskjellig. Prismessig har du også en del å spare på det og da kan du rive i med en skikkelig Blu-Ray spiller i tillegg.

 

Forøvrig kommer det snart nye LED tv fra Samsung som ikke er Egde LED, men skikkelig baklyste LED paneler og disse kan det nok være verd å sjekke ut. Når LED lysene er plassert bak panelet så kommer de virkelig til sin rett. Da lokaldimmer de nemlig de mørkeste områdene i bildet slik at man mer eller mindre oppnår helt sort.

 

Kontrasten blir da meget høy!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...