Gå til innhold

[Løst]Stille HTPC i Antec remote kabinett - trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Hei! Har sittet noen uker å lest denne delen av forumet, og bestemt meg for å bygge min første HTPC. Etter å ha satt sammen en handlevogn sitter jeg igjen med noen spørsmål som jeg håpte at noen av dere med peiling kunne svart på.

 

Handlevognen slik den ser ut nå

prosessoren som skal brukes er en Intel Core2duo E6400 som jeg har fra før. Har ikke funnet hdd enda.

 

HTPCen skal stå i stua koblet til en plasmatv, og må ha mulighet for å spille alt, inkl 1080p. Den skal kjøre xp/vista med XBMC eller tilsv. og planen var at den skulle hente all media fra en server (via kabel 100Mbps) som står i et annet rom. Tar sikte på å få en stille og strømsvak pc.

 

Det jeg lurer på er:

 

1: Vil dette hovedkortet kunne kjøre 1080p etc uten eget grafikkort?

2: Er det en dum idè å legge opp til at alt skal hentes fra serveren? Er 100Mbit for lite? Kanskje ha harddisker i HTPC'en istedenfor?

3: Vil Scythe Ninja Mini'en kunne kjøle prosessoren passivt?

4: Burde jeg bytte ut HK med dette?

5: Noen som har erfaring med den strømforsyningen? Bråker den? Burde jeg gå for en med avtagbare kabler for å få bedre luftflyt?

6: Noen tips til harddisk? Hadde tenkt på en SSD for støyen sin del..

 

Takker på forhånd for eventuelle svar :)

Endret av oaeide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: Vil dette hovedkortet kunne kjøre 1080p etc uten eget grafikkort?

 

Ja, dette hovedkortet har Geforce 9300 som støtter HD dekoding

 

2: Er det en dum idè å legge opp til at alt skal hentes fra serveren? Er 100Mbit for lite? Kanskje ha harddisker i HTPC'en istedenfor?

 

Blu-ray standarden er 36 Mbit/s (4.5 Mbyte/s), så 100Mbit kablet nettverk vil holde.

 

3: Vil Scythe Ninja Mini'en kunne kjøle prosessoren passivt?

 

Ja, men ville byttet til 1000 RPM kabinettvifter: https://prisguiden.no/product.php?productId=23174

 

 

4: Burde jeg bytte ut HK med dette?

 

Gigabyte har nyere lydkort med SPDIF og Geforce 9400

 

5: Noen som har erfaring med den strømforsyningen? Bråker den? Burde jeg gå for en med avtagbare kabler for å få bedre luftflyt?

 

Strømforsyningen går for å være stillegående. Jeg vet ikke hvor mye avtagbare kabler vil gjøre for luftflyten.

 

6: Noen tips til harddisk? Hadde tenkt på en SSD for støyen sin del..

 

Jeg ville gått for SSD disk hvis du har mulighet for lagring et annet sted.

Jeg har Westen Digital GP hardisk. Disse er stillegående.

 

 

Edit: Den beste OSet for dette oppsettet vil være XBMC/Linux, da Windows versjonen ikke støtter GPU akselerasjon.

Alternativt kan du bruke XBMC live uten å forholde deg til operativsystem.

Mediaportal støtter hardware akselerasjon under windows.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Bytter HK til gigabyte hk'et :)

 

Kommer også til kjøre linux istedenfor. Forslag til disto?

 

Så jeg kommer til å trenge 1000rpm'er for å ha passiv kjøling på cpu? Har blitt veldig glad i Noctua 800rpm'en, da disse er lydløse. Hører man nexus vifta om man sitter 2-3 meter i fra HTPC'en?

 

Kommer til å gå for SSD, hva med denne eller denne?

Endret av oaeide
Lenke til kommentar
Kommer også til kjøre linux istedenfor. Forslag til disto?

 

Jeg bruker Ubuntu 9.04 fordi det finnes pakkebrønn for XBMC (automatisk oppdatering).

 

 

Så jeg kommer til å trenge 1000rpm'er for å ha passiv kjøling på cpu? Har blitt veldig glad i Noctua 800rpm'en, da disse er lydløse. Hører man nexus vifta om man sitter 2-3 meter i fra HTPC'en?

 

Da kjenner du sannsynligvis disse viftene mer enn meg. Jeg bare leste spec i prisguiden.

Jeg hører ikke Nexus viftene. (Jeg tror det eneste jeg hører fra min HTPC er hardisk sus). Hva man hører av støy er vel individuelt, så hvis du har erfaring fra disse viftene ville jeg satset på de. Det følger uansett med tricool vifter i kabinettet, men de synes jeg støyer på laveste hastighet.

 

Kommer til å gå for SSD, hva med denne eller denne?

 

Jeg kjenner ikke til SSD. Men har forstått at gullars er eksperten:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13649826

 

Edit: Det som er mest intresant for en HTPC vil være leshastighet, så antar at alle SSD disker er gode nok.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...