Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte ut som 17-åring?


Gjest Slettet+oiasdf79

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann

 

Ja som topic sier så er jeg 17 år nå og ønsker å flytte ut. Det er mye bråk og krangling i heimen og det er nok desverre mye på grunn av meg. I den forbindelse lurer jeg litt på hvor mye jobb det er å flytte ut og å få ting til å rundt. Pr dags dato så har jeg ingen jobb, men er klar over at jeg sannsynligvis blir nødt å skaffe meg dette dersom jeg flytter.

 

Dersom det har noe å si så begynner jeg på "VG2 Data & Elektronikk" til høsten igjen.

 

Takk for svar!..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personlig så ville ikke jeg ha bodd med noen jeg ikke klarer å bo med. Det er en god del jobbing som må til for å klare det men dette er helt opp til deg.

 

Hvis du ikke har det bra hjemme så flytt ut, det kan være psykisk belastning å bo hjemme i dette tilfelle og hvis du har motivasjonen klarer du deg nok veldig bra der ute!

 

 

Med tanke på at du skal gå VG2 neste år, er det for kort for at du får bortebostipend? i så fall vil jeg sterkt anbefale å flytte inn på en hybel eller noe slikt, friheten du får er helt herlig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg er redd det desverre er for kort til at jeg får borteboerstipend, så vidt jeg forstått må skolen ligge 40km fra foreldrehjemmet? Den ligger desverre ikke så langt ifra...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Den første av de burde nok ikke være så vanskelig å få til, men den andre der tror jeg de legger vekt på ting som sykdom og funksjonhemming. :)

Lenke til kommentar

De legger også vekt på forhold i hjemmet, men som regel må nok barnevern, eller i alle fall lege/psykiatri være koblet inn, for fagpersonell skal "bevise" at det er en stor belastning for deg å bo hjemme.

 

Hvis du har mange yngre søsken og foreldrene dine har lav inntekt, er det imidlertid mulighet for at du får litt stipend likevel.

 

Jeg flyttet selv hjemmefra i oktober (er 18). Jeg får ikke stipend, og det er kjempehardt bare å klare husleiga på 2500 pluss strøm. Jeg jobber to dager i uka, og tjener mellom 4000 og 6000 i mnd. Det høres kanskje ut som mer enn nok penger, men mat koster, og når jeg er russ og gjerne vil more meg litt i tillegg, så er det såvidt det går rundt. Med alle leksene (går vg3 realfag) og psykiske vanskeligheter på toppen av det hele, så blir det tungt.

 

Men alt i alt er jeg glad for å være ute av huset til mamma og pappa.

Lenke til kommentar
De legger også vekt på forhold i hjemmet, men som regel må nok barnevern, eller i alle fall lege/psykiatri være koblet inn, for fagpersonell skal "bevise" at det er en stor belastning for deg å bo hjemme.

 

Hvis du har mange yngre søsken og foreldrene dine har lav inntekt, er det imidlertid mulighet for at du får litt stipend likevel.

 

Jeg flyttet selv hjemmefra i oktober (er 18). Jeg får ikke stipend, og det er kjempehardt bare å klare husleiga på 2500 pluss strøm. Jeg jobber to dager i uka, og tjener mellom 4000 og 6000 i mnd. Det høres kanskje ut som mer enn nok penger, men mat koster, og når jeg er russ og gjerne vil more meg litt i tillegg, så er det såvidt det går rundt. Med alle leksene (går vg3 realfag) og psykiske vanskeligheter på toppen av det hele, så blir det tungt.

 

Men alt i alt er jeg glad for å være ute av huset til mamma og pappa.

 

 

 

 

 

Som Sandy sier, Mat er utrolig dyrt i lengden. Jeg har selv bodd for meg selv i et år, men jeg har fast jobb og er 21.

uansett, hus/strøm/mat tar sikkert rundt 80-90% av lønna mi og så har jeg 10% jeg kan bruke til andre ting.

Jeg var i en slik situasjon som deg, der jeg bare MÅTTE komme meg ut av huset. Var så lut lei av kjefting og klaging at jeg gikk helt i spinn. Noe jeg gjorde som hjalp meg, var at jeg tok 1 år på en annen skole hvor jeg måtte bo i hybel. Jeg vil ikke anbefale å flytte ut før du er 18 eller over.

Lenke til kommentar

Er selv i samme situasjon som shiktu var i, trodde det var mulig å få borteboerstipend på spesielt grunnlag, men hvis psykolog/barnevern må kobles inn så tror jeg heller at jeg jobber litt ekstra.

Hva skal forresten til for å få studielån i disse dager?

 

Edit: til TS, bestemmer du deg for å flytte ut, vær 110% sikker på at du vil klare det, jævligste som kan skje er at du må komme krypende hjem igjen med halen mellom beina :ermm:

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Er det ikke leiligheten din som må være mer enn 40km fra foreldrene?

 

Du må/bør ha minst ca 3000 kr mer enn husleia i inntekt. F.eks. har du husleie på 5000 bør du ha minst 8000 i inntekt pr mnd. Ellers blir det trange kår...

Haha. 3000,- utenom husleia?

Blir ikke mye igjen når internett, strøm, buss/bensin og telefon er betalt. Er en grunn til at sosialen gir rundt 5000,- til livsopphold.

Lenke til kommentar
Er det ikke leiligheten din som må være mer enn 40km fra foreldrene?

 

Du må/bør ha minst ca 3000 kr mer enn husleia i inntekt. F.eks. har du husleie på 5000 bør du ha minst 8000 i inntekt pr mnd. Ellers blir det trange kår...

Haha. 3000,- utenom husleia?

Blir ikke mye igjen når internett, strøm, buss/bensin og telefon er betalt. Er en grunn til at sosialen gir rundt 5000,- til livsopphold.

 

Ja man må leve sparsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...