Gå til innhold

Har endeli klart å overklokke cpu'n min, 1spm,


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok, de fire tallene (som er timings/latency eller forsinkelse på norsk) på slutten av navnet er CAS, tRCD, tPR og tRAS. link til forklaring .

 

disse er målt i antall klokkesalg. minnet fungerer på den måten at det må ha en viss forsinkelse, for de brikkene der er det (som standard ved 800 mhz/4.4.4.15 (1/0,4)*4=10 nano (10^-9) sekunder på CAS, tRCD og tRP og (1/0,4)*15= 37,5 ns på tRAS.

 

La oss si at du ønsker å kjøre minnet på DDR 900, det skulle kreve at du øker frosinkelsen på minnet slik at det ikke er så mye over 10 ns for CAS, tRCD og tRP og ikke over 37,5 ns på tRAS.

 

DDR 900 = 4,5. 4,5. 4,5. 16

DDR 1000 = 5. 5. 5. 18

DDR 1100 = 5,5. 5,5. 5,5. 21

 

Det er bare noen eksmepler, det kan også hende du må skru opp spenningen litt, en 0,1 til 0,2 volt over standard. Hvis du finner flere tmings å stille på så husk og sette dem opp proposjonalt med de andre timingsene. OG husk at overklokking er på eget ansvar, det er temperaturen som vanligvis dreper kompoenter, sejkk denne nøye. Skulle alt gå galt kan du prøve reset CMOS juperen, det står forklart i manualten til hovedkortet hvordan du gjør det.

 

Lykke till

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjører 450*9 med 1.288 volt, det gjør pc din også lett

Slutt å tull, kanskje normen men jeg har ikke sjangs til å nå de hastighetene der med min e8400, bruker stock kjøler og ligger på 80+ grader med prime-load og 1.328vcore(cpuz).

 

Edit: glemte min clock 423*9

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at jeg betvilte ditt resultat, bare at å si "det gjør din også lett" er litt å kaste villt rundt seg å si at alle CPUene klarer 1ghz overklokk på stock kjøler, som ikke er realiteten.

 

 

 

 

Der dret du på draget! du sa "SLUTT Å TULL"!

 

 

Så ikke motsi din egen mening nå..

Lenke til kommentar
Der dret du på draget! du sa "SLUTT Å TULL"!

 

 

Så ikke motsi din egen mening nå..

 

 

Vell.. jeg kjefter ikke, men det er patetisk å motsi noe man nettop sa!

 

 

Og du, har du prøvd å kjøre 450*9 1.28-29?

At jeg kom med et svar som kanskje kunne tydes tvetydig rettet jeg opp da jeg svarte i posten etterpå, å kalle noen patetiske av den grunn er unødvendig.

 

Melder meg ut av denne "diskusjonen" for nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...