Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha TZR 50, burde ikke vært plombert!


Anbefalte innlegg

Jeg vet det er fler av dere som har moped trenger ikke å være en Tzr.

Men som synes det at vår norske lov om moped er ganske irriterende.

 

I utlandet vil en sykkel som Tzr gå orginalt i 80++

og at vi her i norge skal ha lov hvor mopeden ikke skal gå bedre en 45km/t

 

For morro skyld alle som er enige om at mopedene skulle vært uplombert og gått som de egentlig skal.

 

Svarer i innlegget her, vet det har vært diskusjoner om dette før men hvis vi noen gang skal komme fram med dette må flere være med mot dette.

 

 

Mvh. Christopher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hahahaha

 

Har dere ikke skjønt ennå hvor trangsynt Norge er? Eller hvor grådig staten er?

 

Bare for ta et apr eksempler i tillegg til moped:

 

1. Norge er det eneste landet i verden med motor str avgift

2. Sprit, tobakk og bil avgifter er minst 30% større enn alle andre land.

 

Dette er selv om Norge er blant de rikeste landa i verden og det er mange land som tjener nesten like bra som i Norge men hvor avgiftene er 30-50% lavere.

Lenke til kommentar
hahahaha

 

Har dere ikke skjønt ennå hvor trangsynt Norge er? Eller hvor grådig staten er?

 

Bare for ta et apr eksempler i tillegg til moped:

 

1. Norge er det eneste landet i verden med motor str avgift

2. Sprit, tobakk og bil avgifter er minst 30% større enn alle andre land.

 

Dette er selv om Norge er blant de rikeste landa i verden og det er mange land som tjener nesten like bra som i Norge men hvor avgiftene er 30-50% lavere.

Derfor jeg legger ut dette innlegget, men vet at det egentlig ikke er noe point. For du kommer ikke lange veien, men er vært et forsøk og morsomt å se hvor mange som er enige. Fins jo også av dem som synes det er helt greit å ligge i 45km/t.

 

 

Innlegg av en moderator her inne: mener at det er 50% større sjanse for at en med trimm til moped vil bli utsatt for en ulykke. Dette er bare piss jeg har gjentatte ganger nesten blitt kjørt ned pga det at den går så sakte.

 

Bilister bryr seg ikke om en moped/scooter i trafikken. Blir oversett og det er masse farlige forbikjøringer som blir gjort. Og så fort du blinker til siden mot en innkjørsel tenker bilisten at du slipper han forbi og det kan ende stygt hvis bilen kommer forbi deg og du er på vei over feil kjøreretning inn mot huset ditt eller hva det måtte være.

 

Så NEI sier jeg, hadde vært mye tryggere om en moped kunne gått i 80-90. Holde følge med trafikken er mye tryggere både for mopedfører og bilist.

Lenke til kommentar

Fordeler om det hadde vært sånn i Norge, ikke plombert:

 

- Det hadde klart minsket tallet på hvor mange som trimmer moped. For det hadde ikke

vært noe behov for trim.

 

- Det er en fare for trafikken å ligge i 45km/t , en fordel ved å kunne holde følge med resten av

trafikken.

 

- Og da trenger man heller ikke å bruke så mye tid på å måtte sjekke ut på skoler om mopeder er trimmet osv.

Politiet skulle hatt viktigere ting å fokusere på.

 

Klart det vil alltid være ulykker og folk som vil trimme, men å kunne minsket dette.

Lenke til kommentar

Hvis mopedopplæringen hadde vært bedre, er jeg enig med deg.

 

I dag kan du ta lappen på en uke, og det skal godt gjøres å stryke. Med den opplæringen er det ikke trygt å ha 16 åringer i en fart på over 45.

 

 

Er en grunn til at lett mc-lappen er vanskeligere.

 

 

Skjerp opplæringen, kjør uplombert. ;)

Lenke til kommentar

Helt enig i det du sier, er alt for lett å ta moped lappen.

 

Skulle vært en lengere opplærings periode hvor man lærte å ferdes bedre i trafikken.

 

 

Så står for det du sier: Bedre opplæring og uplombert ;)

 

 

Christopher

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217
hahahaha

 

Har dere ikke skjønt ennå hvor trangsynt Norge er? Eller hvor grådig staten er?

 

Bare for ta et apr eksempler i tillegg til moped:

 

1. Norge er det eneste landet i verden med motor str avgift

2. Sprit, tobakk og bil avgifter er minst 30% større enn alle andre land.

 

Dette er selv om Norge er blant de rikeste landa i verden og det er mange land som tjener nesten like bra som i Norge men hvor avgiftene er 30-50% lavere.

 

Staten legger hovedsaklig skatter og avgifter på moped for at færrest mulig skal drive på med det (dermed bedre miljø osv). Samme med alkohol og tokbakk. Og ja, staten er grådig, men det er de nødt til å være hvis de skal passe på 5 millioner mennesker som trenger en plass å bo når de blir gammel, en plass i barnehagen og en utdanning / jobb. I USA har de ca 35-40% skatt (i alle fall de jeg kjenner) og må betale for sykehus, skole (og andre tjenester som er gratis og offentlig i norge) og dermed er de som kanskje tjener like mye som dine foreldre my fattigere.

 

Det er også lagt inn plomberinger i mopedene for at de som kjører dem ikke skal drepe seg selv, og, gudforby, andre. Statestikken sier jo klart at 16-20 år gamle gutter er de som krasjer og dør mest i trafikken, tror du det ville blitt noe bedre om mopedene hadde gått 90 km/t? Kjører selv moped jeg, synes det er et helvette at de ikke går fortere enn 60 km/t, men jeg skjønner veldig godt hvorfor det er slik det er.

 

Er veldig enig med dere andre om at opplæringen er altfor dårlig. Da jeg kjørte opp så gikk han læreren ut ifra at jeg kunne starte, gire, stoppe osv. (gjorde jo det, men det er ikke poenget) og kunne se at veldig mange av de andre ble jævla redde for hva som skulle skje. Teoribiten er også veldig dårlig. En ting jeg ikke har skjønt er hvorfor det er 30 spørsmål på moped teoriprøven, men 45 (?) på bil. Som om du ikke kjører i den samme trafikken med moped?

Lenke til kommentar

du gjør ikke det, med bil så kommer spørsmål f.eks. om hva du gjør på motorvei o.l. Der skal du jo ikke med moped.

 

Syns det kunne vært bedre opplæring og maks fart på 80 km/t, slik at man klarer å følge trafikken der man har lov å ferdes.

Lenke til kommentar
Fordeler om det hadde vært sånn i Norge, ikke plombert:

 

- Det hadde klart minsket tallet på hvor mange som trimmer moped. For det hadde ikke

vært noe behov for trim.

 

- Det er en fare for trafikken å ligge i 45km/t , en fordel ved å kunne holde følge med resten av

trafikken.

 

- Og da trenger man heller ikke å bruke så mye tid på å måtte sjekke ut på skoler om mopeder er trimmet osv.

Politiet skulle hatt viktigere ting å fokusere på.

 

Klart det vil alltid være ulykker og folk som vil trimme, men å kunne minsket dette.

 

hvis dere er så sykt missfornøyde med å ligge i 45 km/t, hvorfor tar dere ikke bare da lett mc? oi, man kunne visst ligge i 100 km/t på motorveien lovlig som 16-åring allikevel..

 

dyrt? tja. førerkortet vil vel koste rundt 15 000 kr, sykkel 20-30 000 for en fin RS som ikke har gått alt for langt og forsikring rundt 5000 med delkasko på far i året, 1700 i årsavgift.

 

jeg gikk selv opp fra moped til lett mc nå nylig pga rot med statens vegvesen osv angående min trimma RS 50 `07. jeg mente også at den helt klart kunne være lovlig uplombert og kjøre lovlig i 80 i 80 sona, men regler er regler.

 

Dessuten er ikke 45 km/t grensa en "Norsk regel". EU har bestemt at 45 km/t skal være maksfart for mopeder.

Når det gjelder avgifter så er de helt okey, iom at den gjennomsnittlige nordmann tjener utrolig mye mer enn f.eks. den gjennomsnittlige amerikaner. MEN jeg er enig med deg og alle andre her i at bilavgiftene kunne vært senket en smule :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig Jens enig der med å heller benytte lett-sykkel.

Men skal du ha lett-sykkel vil det koste dobbelt så mye og man må også tenke framover, skal jo ha penger til å ta billappen og kjøpe seg en grei bil å bruke.

 

Men uansett jeg mener i hvertfall at en moped kunne gått i 80-90 og at mopedfører kursene ble litt strammet opp, altså bedre opplæring og som ikke bare tar en uke.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg er en av de heldige, som betalte 2000 for mopedlappen, å 13000 for moped ('03 Rieju RR 50).

 

Men jeg er enig i at grensen burde vært 80/90km/t.

Mest fordi en del folk må kjøre bla. på E-veiene, (E6, E10 osv.), og der er vanligvis fartsgrensa 80/90km/t, og da er 45/50km/t ganske lite.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ganske enig med det på fler punkter

1 disse mopedene er laget og godkjent for langt større fart en hva de blir plombert til i norge

2 så lav fart som max 45kmt langs norske veger skaper mange uheldige og farlige situasjoner

3 ehm kunne lagt på mange mindre men dog kanskje like viktige argumenter her. poeng som svinger fra + til -

 

ellers...norge har for høye avgifter det gjelder og skrive og snakke om det , lage nok blest til at det til slutt blir merket av dem rette folka.

og hjelper det svært lite med slike "negative kom ikke her og si norge ikker er perfekt" kommentarer som fra visse i denne tråden.

det gjelder og tenke nytt!

 

så kan gammle nesevise gubber sitte med rettskriving og rakke ned på folk me ide`r og klager/argumenter på et annet forum kanskje om dem ikke har noe posetivt og komme med.

 

mvh geir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...