Gå til innhold

Prosjekt: 3,14. Mitt eget kabinett i tre.


Anbefalte innlegg

Prosjekt:

waium0.png

 

Jeg har nå blitt så inspirert av prosjektet til HansiFansi at jeg har lyst til å bygge mitt eget kabinett i tre.

Jeg har fått lov avlæreren min til å holde på med dette i kunst og håndtverkstimene, men siden vi kun har to timer hver uke, rekner jeg ikke med at jeg kommer til å bli ferdi med det før skoleslutt. Jeg skal selvfølgelig fortsette på prosjektet hjemme i sommer.

 

Jeg har tenkt å lage kabinettet i 16mm. MDF plater. Jeg skal ha to 140 mm. vifter i front, to 140 i topp og en 120 eller 92 bak, ved siden av PSU. (Mest sannsynlig 92 pga. plass.)

Jeg skal ha en eller annen viftestyring (er ikke helt sikker på hvilken) der jeg har muligheten for å skru ned MIST viftene når jeg ikke gjør noe ressurskrevende, siden de bråker så mye.

 

Måla skal være 600 X 620 X 210 mm. Jeg skal lakkere hele kabinettet svart.

På den ene sida (den jeg skal kunne ta av) skal jeg skjære ut et PI-tegn, og skru fast plexiglass på innsiden, og så skal jeg ha blå lys på innsiden.

 

Her er noen teininger av kabinettet jeg har laga i Sketchup:

 

2r753ch.jpg

 

 

350syeh.jpg

 

 

ipqc8z.jpg

 

 

35ho4s4.jpg

 

 

 

 

 

Kommentartråd finner du her!

Endret av Plinge93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Update 1

:D

 

Nå har jeg endelig fått begynt. Etter lang venting på materiale, har de nå kommet. Vaktmesteren på skolen er veldig snill, og kappa opp bredden på alle materialene, og så kappa jeg etterpå lengden selv.

Jeg fikk kappa alle utenom bakplata, som jeg tar neste kunst og håndtverkstime.

Jeg boret også skruehull der jeg skal feste platene.

 

Her er noen bilder av det jeg har gjort:

 

Først kappet jeg alle platene den størrelsen jeg skulle ha dem:

x1x3dx.jpg

 

 

Så boret jeg hull til skruene:

nnmkc3.jpg

 

 

Her er hvordan topp og bunn-plate ble da jeg var ferdig:

1265xlj.jpg

 

 

Beklager dårlig bildekvalitet. Skal prøve å få bedre neste gang ;)

 

 

Kommentartråd finner du her!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update 2

:D

 

 

Her kommer update 2! Lenge siden sist nå... Men bedre sent enn aldri :yes:

 

 

I dag fikk jeg også bakplata. Jeg fikk kappet til den, og boret hull til skruene.

 

Etterpå målte jeg opp hvor jeg skulle ha viftene, og boret deretter de hullene. Vaktmesteren hadde skikkelig drill og borr, så det ble ganske bra :thumbup:

Jeg fikk boret hullene til 140mm. viftene i fronten og topp.

Vifta bak har jeg tenkt å vente litt med, til jeg har fått skjært hull til strømforsyning og hovedkortbrettet.

 

I dag hadde vi sannsynligvis den siste kunst&håndtverktimen dette året (pga. eksamen osv.), så i morgen skal jeg ta med meg alt hjem og fortsette der... Da vil det nok bli mye oftere updater :w00t:

 

En venn (Alliha) hjalp meg i dag med å ta bilder og å bore hulla til viftene.

 

Her er noen bilder av hva jeg har gjort i dag:

 

 

Her borer jeg hull i topplata:

CIMG1929.jpg

 

 

Her er hullene i topplata ferdige:

CIMG1927.jpg

 

 

Slik ble det til slutt:

CIMG1930.jpg

 

 

 

 

Broren min var innom Riis Bilglass i går og kjøpte noe plexiglass. De hadde noe avkapp han fikk til 100 kroner som han sponset meg med :wee::

CIMG1920.jpg

 

 

 

 

 

Kommentartråd finner du her!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update 3

:D

 

Nå har varene fra microplex komt :w00t:

Kom egentlig på onsdag, men fikk ikke hentet de på butikken før på torsdag... Og pga. eksamen har jeg desverre ikke hatt tid til å legge ut noe ennå... Og i helga har jeg hatt besøk av dama :D

 

Men nå kommer det en update.. ;)

Denne kommer til å bestå av bilder av varene jeg fikk fra Microplex.no...

Enjoy :thumbup:

 

 

Her er alt før jeg pakket det ut:

MaritbilderLOOK029.jpg

 

 

Viftene og viftestyring :love: :

MaritbilderLOOK033.jpg

MaritbilderLOOK066.jpg

 

 

Dvd-brenner:

MaritbilderLOOK035.jpg

 

 

Katodene, sound-control'en og inverteren:

MaritbilderLOOK038.jpg

MaritbilderLOOK044.jpg

 

 

Kabelstrømpene:

MaritbilderLOOK039.jpg

 

 

Hovedkortbrettet:

MaritbilderLOOK043.jpg

 

 

Av/på & resetknapp (er de ikke herlige? :love: ):

MaritbilderLOOK053.jpg

 

 

Alt sammen samlet (fikk også med et teknofil.no-blad :) )

MaritbilderLOOK054.jpg

 

 

 

Rekner med at det kommer en ny update om ikke så alt for lenge... Har kappet hull til strømforsyningen nå, og skal begynne på å kappe til brønnene i morgen ;)

 

 

 

Kommentartråd finner du her!

Endret av Plinge93
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Update 4

:D

 

 

 

 

Hei igjenn alle sammen! Beklager, beklager, beklager! Dette har vært en altfor lang pause. Trodde jeg skulle få gjort så sinnsykt mye i sommer, og klare å bli ferdig til høstferien... Men det har ikke gått... :dontgetit:

I sommer jobba jeg veldig mye, og hadde veldig liten tid til kabinettbygging... Nå har jeg også begynt på internatskole, så det er ikke ofte jeg er hjemme, og kan jobbe med kabinettet... Men i helga har jeg vært hjemme en tur, og fikk skrapet sammen noen bilder. Har fått gjort litt innimellom i sommer, som jeg ikke har lagt ut update på, så her kommer en liten titt på hva jeg har gjort.

 

Jeg har lagt hull til brønnene, og til strømforsyningen. Har desverre bare bilde av brønnene, men jeg kan få lagt ut annet senere.

 

 

CIMG1989.jpg

 

 

CIMG1997.jpg

 

 

 

Jeg har også lagt holder til dvd-brenneren osv, men har heller ikke bilde av den.. Lagte den av noen hullplater som jeg skar og bøyde til..

 

 

 

 

 

 

Kommentartråd finner du her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...