Gå til innhold

Visning av bilder på nettside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg er på utikk etter samme funksjonalitet som denne nettsiden benytter når en ønsker å se på bildet. Er det noen som vet hva de benytter for å få til denne effekten? Vet den brukes på veldig mange nettsiden:

Trykk på bilde på denne nettsiden

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

Lightbox 2 blir brukt på dette nettstedet. Andre alternativer er Slimbox og Highslide

 

Kode og nødvendige manualer finnes på de ulike nettstedene.

Lenke til kommentar
Noen andre enn meg som finner denne funskjonaliteten utrolig irriterende?

Hvis jeg vil lagre mange bilder eller se en rekke bilder tar det jo evigheter i forhold til a bare klikke, og trykke back button. Det e noe skiiit :)

 

Faktisk ikke, rett satt opp er det bare å bla framover/bakover med piltast eller "fram" på musa for å se gjennom alle bilder på en side. Det er faktisk raskere enn klikke og back-button. Så jeg synes det faktisk er en langt bedre løsning i mange tilfeller.

 

"Ligthboxen" kan også settes til autoplay, når det er mange bilder i et bildesett.

 

Flere løsninger gir også mulighet til å lagre/skrive ut direkte fra "lightboxen". At mange ikke gir mulighet til det, er faktisk fordi vi ikke ønsker at bildet skal lastes ned/skrives ut.

Lenke til kommentar
Noen andre enn meg som finner denne funskjonaliteten utrolig irriterende?

Hvis jeg vil lagre mange bilder eller se en rekke bilder tar det jo evigheter i forhold til a bare klikke, og trykke back button. Det e noe skiiit :)

 

Nei, du er ikke alene! Det er irriterende og overkill av ressursbruk! Jeg er minimalistisk når det gjelder nettsider. Det går faktisk an å få til funksjonelle nettsider med enkle grep!

Lenke til kommentar

Eit utsjåandemessig alternativ vil jo vere flash som vart desto meir ressurskrevande, og lite logisk (om ein ikkje broker eksterne XML filer til eit eventuelt galleri). Lightbox er jo veldig grett (men eg har dessverre hatt nokre problemer med det i IE7).

Sjølv foretrekker eg Thickbox då det har et mykje bettre utval av innholdstøtte utan noko meir programmering. Ein kan eksempelvis bruke SWF (flash), og eksterne HTML filer (særdeles nyttig for meg).

Lenke til kommentar

Valget mellom Lightbox 2, Slimbox, Highslide og Thickbox er ofte avhengig av andre AJAX funksjoner man har på sidene. Personlig bruker jeg mye Lightbox 2 fordi den finnes i Mootools versjon, og jeg bruker en del andre Mootools baserte script. På nettsteder med mye jQuery er det jQuery versjonen av Slimbox det går i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...