Gå til innhold

Overklokking av Intel CPU på P5K Deluxe HK


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt nytt skjermkort, HD 4890, og ble anbefalt å overklokke CPU'en til 3.2 GHz for å få disse komponentene til å matche...

 

Det som er standard på maskinen nå er:

 

Socket = LGA775

Type = Central Processor

Family = Pentium 4 Processor

Manufacturer = Intel

Processor ID = bfebfbff000006f6

Version = Intel® Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz

Voltage = 1.3 v

External Clock = 266 MHz

Max Speed = 3800 MHz

Current Speed = 2400 MHz

Status = CPU Enable

 

Bruker også Asus Probe for å sjekke andre ting:

 

Vcore: 1.14 v

+3.3: 3.31 v

+5: 5.09 v

+12: 11.98 v

CPU: 45 grader C

MB(noe jeg antar er ram): 41 grader C

Viftehastighet CPU: 2327 RPM

 

Ram: DIMM, SDRAM: 2 GB

 

I bios står ratio(multiplier) på 9, som visstnok er maks. Minimum er 6.

Har lest meg fram til at en bør fysisk justere ting i bios framfor å bruke software til dette. Samtidig unngå å justere FSB da dette overklokker hele maskinen framfor bare CPU.

Ellers er Bios oppdatert med siste versjon og siste chipset-driver er lagt inn.

Win XP Pro 32-bit

 

Noen forslag?

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden multiplier er låst, kommer du ikke høyere enn 9.

Dvs 9x266 = ca. 2400MHz er maks uten å øke FSB.

 

Fra CPU ID ser vi at du har en E6600 og ikke Q6600.

(Burde vært opplyst om, siden det kan ha stor betydning for hvor høyt du kommer med stock kjøling. [stod ingenting om kjøler])

 

Du kan godt si noen om hvilke minnebrikker du har.

(Evt. bilde fra CPU-Z memory/SPD-tab)

 

Lav VCore gir mulighet for litt overklokking.

 

Les noen overklokkingsguider før du går i gang.

Last ned CPU-Z.

(Oversikt over FSB, multiplier, minne, CPU-spenning (VCore) etc.)

 

AI Overclock Tuner = Manual.

Sett FSB:DRAM til 1:1 (FSB = 333(1333) => RAM = 333(667))

Advanced Menu/Ai Tweaker -> DRAM Frequency = 2xFSB

(Har ikke P5K Dlx manual tilgjengelig, bare P5Q Dlx og P5K-VM.)

 

PCIE Frequency = 100

 

Umulig å vite eksakt hva din CPU krever av spenning, men ut fra VCore ved 2,4GHz vil jeg anta at 1,35V ihvertfall skal være nok til 3GHz.

Setter du spenning for høyt vil du få mye høyere varmeutvikling.

3GHz@1,35V skal gå bra med stock kjøler.

 

CPU Voltage = 1,35V

Mener det skal være Load-Line Calibration på P5K Dlx også.

Denne kan settes til Enabled for å hindre spenningsfall under load.

 

Så er det bare å gradvis øke FSB.

I første omgang kan du godt sette FSB=300 og deretter

+5-10 for hver gang inntil ustabil under stresstest. (Prime95/OCCT)

Du trenger ikke kjøre langvarige tester før du nærmer deg ditt endelige oppsett. Det holder med noen minutter om du øker FSB gradvis.

(FSB 333 klarer du nesten helt sikkert på 1,35V, men det kan lønne seg å ta det rolig for å ha kontroll over temperatur og frekvenser, samt unngå korrupte filer.)

 

Hvis ustabil og temperatur+spenning ikke alt for høy, kan du sette opp CPU VCore litt.

(70-80 grader går greit under stresstest, forutsatt fornuftig spenning. Spenning bør du ihvertfall holde under 1,5V, og helst enda litt lavere med stock kjøler.)

 

Ved så lav (relativt) FSB som vi trenger for å nå 3,2GHz med 9x mulitplier (FSB ca. 356), skal det ikke være nødvendig å stille på mer.

 

Om du har minnebrikker med CL4, kan det være nødvendig å sette 5-5-5-15 timings eller øke spenning litt.

Men bruk heller CPU-Z til å finne frem informasjon om brikkene, så vi slipper å gjette.

 

EDIT: Glemte noe + rettet småfeil.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for svar!

 

Jeg lastet ned CPU-Z og merket meg følgende:

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

Multiplier på Clocks faktisk sto på x6. Trodde den sto på 9, og i Bios var den faktisk unlocked. Betyr det at jeg kan øke til x9?

 

Rammen er DDR2, dual, 2GB og Symmetric på DC mode(?)

Ram-timing:

dram-frekvens: 400,9 MHz og forhold FSB:Dram er på 2:3

 

På SPD-fanen:

 

DDR2 - Geil

Max båndbredde: PC2-6400 (400MHz)

Part number: CL4-4-4DDR2-800

 

Ellers har jeg to kjølevifter.

 

Var dette noe å bli klokere av?

Lenke til kommentar

Endre FSB:DRAM til 1:1 for å være sikker på at for høy minnefrekvens ikke lager trøbbel under overklokking. (Dette kan justeres når du er ferdig å overklokke CPU.)

 

DRAM Frequency = 2xFSB, når du øker FSB vil RAM automatisk følge FSB.

 

Med 1:1, skal du kunne nå FSB 400 før du må overklokke minne.

Men det forutsetter at CPU og kjøling takler det.

Hovedkortet skal klare 400+ greit.

 

To kjølevifter på hva? Minne?

 

6x multiplier skyldes strømsparingsfunksjon. (Kan slås av i BIOS om det blir trøbbel)

Den skal gå opp til 9x når CPU belastes, med mindre du setter den lavere selv (i BIOS).

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd litt vøtt, hehe...

Moro dette her :)

 

Nå har jeg 3.2 Ghz!

 

Jeg satte FSB på 356, men beholdt noe som heter "FSB strap to north bridge" på "auto". Skal jeg endre på denne?

 

Dram står på 333, mens forholdet fremdeles står på 1:1 og timing er på 5-5-5-15, ifølge CPU-Z

 

Ser også at multiplieren veksler mellom x6 og x9 i CPU-Z, og dette skyldes vel den Load-Line calibration du nevnte, hvis det er strømsparingsfunksjonen.

 

PCIE frequency står på 100, men er ikke dette ganske lite?

 

Vcore står på 1.35. Tenkte jeg skulle prøve å gå ned igjen på denne...

 

Konfigurajonen generelt ser ut til å funke bra!

 

Med kjølevifte mente jeg da CPU'en, samt samt at jeg har en større vifte på kabinettet. Har ingen andre typer kjøling.

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med 3,2GHz og PC klarer seg gjennom en time stresstest med OCCT/Prime95, kan du begynne å finne lavest mulig stabil spenning for 3,2GHz.

(Du har egentlig ganske lav VCore, så det er ikke absolutt nødvendig med mindre du har høy temperatur. Fordeler : Lavere temperatur, støy og strømforbruk. + Marginalt lengre levetid på CPU. (Klarer seg nok i mange år på så lav VCore.))

 

Gå ned et eller to hakk på spenning og stresstest for å sjekke at PC er stabil. <- Repeat inntil PC begynner å vise tegn på ustabilitet og gå opp litt på spenning igjen.

Grundig stresstest.

 

Ser ingen grunn til å slå av strømsparingsfunksjoner om de ikke lager kluss for deg.

Load-Line Calibration er for å stabilisere spenning, slik at den ikke faller for mye under load.

 

PCIE skal normalt stå på 100 (evt. 101).

Det er mulig å overklokke denne, men det har ikke så veldig stor betydning og kan fort lage trøbbel om du går for høyt.

Vi setter den til en fast verdi, for å hindre at den overklokkes samtidig som du øker FSB.

 

La FSB-strap være i fred (Fungerer best på Auto (til normal bruk) etter min erfaring.)

Lenke til kommentar

Skal prøve OCCT-testen. Foreløpig bare testet jeg med noe spill som jeg satte på maks.

Det frister meg å prøve enda mer. Kanskje når jeg begynner å bli varm i trøya, hehe...

 

Men mange takk for et utfyllende svar! :thumbup: Dette var skikkelig konstruktivt og lærerikt!

 

Da kan jeg vel si at saken er løst!

Mange takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar

Bare hyggelig!

 

Vi glemte forresten minne, men det kan du vente med til du har funnet ditt 24/7-oppsett.

Det er bare å sette DRAM-Frequency til rett frekvens (eller nærmest mulig, begrenset av tilgjengelige dividere), timings og spenning til rett verdi.

Det kan du sjekke i CPU-Z SPD-tab. Står vel EPP#1 eller #2 og 800, 4-4-4-x.

 

Husk MemTest før du starter OS, om du overklokker minne.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Ja, jeg ble imponert selv over hvor mye og bra Loke fulgte opp dette. Lærte mye av det :thumbup:

I kveld skal jeg prøve å øke minnet,samt øke til 3.3 GHz og senke Vcore. Er mulig at jeg ikke trenger så mye som 1.35 V... ;)

 

Edit: Jeg glemte å informere om CPU-temperaturen. Etter overklokking fra 2.4 GHz til 3.2 GHz økte den kun 2-3 grader fra 41-42 C til 43-44 C :)

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Jeg har da også hatt en veldig lærevillig elev.

 

Har prøvd å gjøre det enkelt.

Disse hovedkortene (P5B/P5K/P5Q Dlx) har masse muligheter for de mer hardbarkede overklokkerne, men klarer seg veldig bra med det meste på AUTO.

Det er ikke nødvendig å finjustere multiplier, FSB, minnefrekvens og timings for normalt 24/7-oppsett.

Man kunne f.eks. gått for 8x multiplier og 400+FSB.

Problemet med høy FSB er at man etterhvert må justere en del spenninger manuelt og også overklokke minne i dette tilfelle.

Man får svært lite igjen for dette i reell ytelsesforskjell. (Unntatt "benching" da, hvor alt teller. :) )

 

@pat2004 :

Vanskelig å stoppe når man først har fått smaken på overklokking. ;)

 

Det kan godt være at du klarer høyere frekvens og samtidig kan gå litt ned på VCore.

Du kan jo også sjekke hvor høyt du kommer på 1,35V.

Evt. gå opp litt på spenning om du ønsker å presse CPU høyere.

 

Jeg anbefaler at du prøver å finne et fint 24/7-oppsett som ikke gir for høye temperaturer, spenninger og viftestøy.

 

Har du ikke høyere temperaturer enn det der under load, har du nok mye å gå på ennå.

(Bruk CoreTemp eller RealTemp for å sjekke temperatur, CPU-temp ligger litt lavere enn kjernetemp.)

 

Da ønsker jeg deg lykke til og spent på resultatet. :thumbup:

 

EDIT: Rettet elementær skriveleif.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Takk for at du følger opp! :thumbup:

Hmm, jeg anser dessverre ikke problemet som løst ennå.

 

Har jo som sagt satt inn et nytt skjermkort av typen Radeon EAH4890.

 

Igår gjorde jeg en liten endring i Bios. Økte CPU'en til 366, mens jeg behold alt det andre som før. Fikk da 3.29 GHz

 

Så kjørte jeg OCCT 3.0.1, og ble litt skremt: Det begynner med en 100% test av CPU der den veksler mellom 99-100% hele tiden.

Etter bare 3,5 minutt stoppet OCCT-testen, og da hadde CPU'en gått "too hot", som det sto, ca 80 grader. Da spratt rapportene opp som sa det jeg sa nå...

 

Jeg kjørte også Asus sitt mer eller mindre bra program(jeg vet ikke) som heter Asus Probe:

Den varslet om høy MB(minne? Har en egen CPU-temperatur på linja over, og den er grei)-temperaturpå 54 grader. Før sto den jo nede på 44 grader...

 

Jeg har altså foreløpig ikke overklokket minne eller skjermkort.

Nå kjøres det tre vifter i kabinettet. Forslag til hva jeg kan gjøre for å få ned temp'en på CPU'en? Lavere spenning? Gå ned til 356 igjen?

Lenke til kommentar

Du har egentlig bare to muligheter for å løse problemstillingen din; 1)senke varmeutviklingen (som i realiteten betyr lavere vcore, og dermed lavere klokk), eller 2); å øke kjøleevnen din, som innebærer innvestering av en bedre luftkjøler eller vannkjøling hvis du virkelig skal slå på stortromma. Nå husker jeg ikke i farta hva slags kjøler du har på cpu (hvis du i det hele tatt har nevnt det), men om du skulle gå for alternativ nr. 2 kan jeg gladelig anbefale et par gode kjøp som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar

Høy temperatur på hovedkort (MB) tyder på for dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet.

Du hadde vel bare en vifte i tillegg til CPU?

 

Du kan jo prøve å kjøre OCCT med åpent kabinett.

Under normal bruk, vil ikke CPU belastes i nærheten av det OCCT gjør.

Du må likevel teste under normale forhold når du mener du har funnet ditt 24/7-oppsett.

Selv om CPU blir for varm under stresstest, betyr det ikke at den nødvendigvis blir for varm til normal bruk.

 

Jeg tror det hadde vært smart å gå ned til 3,2GHz igjen og finne lavest mulig stabil spenning.

Evt. lavere frekvens om du ikke klarer oppnå akseptable temperaturer.

 

Ellers bør du se på mulighetene for ekstra kjøling til kabinettet.

Bedre CPU-kjøler hjelper selvsagt på CPU-temperatur, men god kjøling til kabinett har veldig mye å si.

 

Har kjørt Q6600 på 3GHz 24/7, med stock kjøler (Har vært samme kjøler på alle 65nm Core 2 jeg har hatt/testa) uten spesielt høye temperaturer.

Lavere spenning dog.

Kjører 3,3GHz@1,3V ca. nå. Men ikke lenger stock kjøler.

Går det også på stock kjøler. (Men ca. 80C? under load)

Med høyere spenning enn 1,3V blir det fort varmt.

Men dette er Quad. Core 2 Duo utvikler ikke like mye varme.

 

Må på jobb. :(

Lenke til kommentar

Hovedkort, ja! Selvfølgelig, der tenkte jeg kort :blush: Main Board...jaja...

Kabinettet mitt er ganske lite, og en periode begynte jeg å lure på om jeg skulle få plass til skjermkortet. Fikk til slutt plass da, men temp'en på MB steg tydelisvis. Da forstår jeg det. Masse power supply-ledninger oppi der...skulle gått an å koble ut de man ikke trengte...

Jeg sa feil til deg angående viftene. Har to vifter i tillegg til cpu-vifta.

Men så skjønner jeg ikke helt hva du mener med "stock". Regner med at det er standard eller noe, jfr. "stock car" :p Så da tolker jeg stock som standard vifter.

 

Men da er det foreløpig for tidlig å overklokke minne. Skal holde meg til tipsene deres foreløpig...dvs:

 

Gjøre MB litt "luftigere". Kjøre test med åpent kabinett.

Justere ned Vcore uten på justere ned CPU.

Dersom nødvendig justerer jeg i tillegg ned CPU.

 

Melder fra! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hovedkort, ja! Selvfølgelig, der tenkte jeg kort :blush: Main Board...jaja...

Kabinettet mitt er ganske lite, og en periode begynte jeg å lure på om jeg skulle få plass til skjermkortet. Fikk til slutt plass da, men temp'en på MB steg tydelisvis. Da forstår jeg det. Masse power supply-ledninger oppi der...skulle gått an å koble ut de man ikke trengte...

Jeg sa feil til deg angående viftene. Har to vifter i tillegg til cpu-vifta.

Men så skjønner jeg ikke helt hva du mener med "stock". Regner med at det er standard eller noe, jfr. "stock car" :p Så da tolker jeg stock som standard vifter.

 

Men da er det foreløpig for tidlig å overklokke minne. Skal holde meg til tipsene deres foreløpig...dvs:

 

Gjøre MB litt "luftigere". Kjøre test med åpent kabinett.

Justere ned Vcore uten på justere ned CPU.

Dersom nødvendig justerer jeg i tillegg ned CPU.

 

Melder fra! :thumbup:

 

Noe så enkelt (og billig) som å rydde kabler i kabinettet og dermed forbedre airflow'en, kan ha en veldig positiv effekt på temperaturene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...