Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifta jobber som en gal og skjermen blir svart


Anbefalte innlegg

+12V Voltage : 9.94 V

Fra PC WIZARD. Har installert nyeste driver btw, skal sjekke i morgen om det fungerer, men nå er det leggetid. Skal prøve å få kjørt de testene fra Perestroïka i morgen.

 

EDIT: Ny skjermkortdriver hjalp ikke. Ifølge russeren er det noe feil med strømforsyningen, ja: Voltage: 12 V 9,94.

 

Hva betyr dette, og hva kan/bør jeg gjøre?

Endret av Lopen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den viser det ja,ikke bra!

Restart pc'en,og trykk "Del"gjevnlig under oppstart,for å komme inn i bios.

Bruk pil tasten ned til "H/W Monitor"og trykk Enter.Hvis H/W Monitor også viser 9.94 V på +12 V,så er et voltmeter/multimeter(stilt inn på DC Volt) neste,hvis du har tilgang til et.Ta av side deksel på kabinettet,og mål på de gule(12V) og en svart ledning.Se bilde,du trenger ikke å jumpstarte,bare start opp pc'en med dekselet av før måling.

Hvis H/W Monitor i bios viser 9.94 volt,og du ikke har tilgang til et voltmeter,så er det bare å ringe Komplett,du får sikkert beskjed om å sende hele pc'en i retur.Men det beste er å få målt,fordi dette kan også være en bios bug,men du fikk ikke til å oppdater bios.

Men jeg syns det er rart du ikke får en beskjed fra et nvidia prog. i oppstart av pc,at skjermkort er klokket ned pga strøm(hvis det er rett at +12V er 9.94V)

 

Sjekket du om cpu ble klokket ned av cool?

 

Eks.på et multimeter

 

436574.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Takk igjen for enorm tålmodighet og vilje til å hjelpe.

 

Ifølge Pc Wizard ble ikke Frequency på CPU forandret, den lå stabilt på rundt 2005 MHz (antok at det var frequency du lurte på.)

 

And now, to something completely different:

Gikk inn på H/W Monitor i Boot, og den hevdet at +12V var på 12,232V. Hva forteller det oss(deg)?

Lenke til kommentar

Da får vi midlertidlig stole på at strømforsyning(psu) er i orden,men den får en mye større last når pc'en er i windows,i forhold til forbruket når du er i bios,men start med å kjøre tester med OCCT,husk å still max cpu temp til 72.0°C i occt.Start cpu test med cool aktivert,og uten,prøv å kjør 1 times tester uten error.Du vil se hvor mye cpu blir lastet i feltet Idle.

 

Det at Pc Wizard ikke viste noe forskjell på cpu med cool aktivert eller ikke,er fordi prosessor(cpu)er i hvile/spare modus når den ikke er under last.Den klokker ikke opp til 3.16 GHz før den blir lastet,noe som skal skje når du starter test med occt,og vises i feltet CPU Frequency,det jeg lurte litt på om den klokker cpu like høyt,når cool er aktivert,dette fordi pc'en din blir mere stabil med lavere spenning til cpu,noe som er helt motsatt av det normale,så lenge temp er ok.

 

Hvor mange slike "dritt program som følger med hk"som cool har du instalert på pc'en :)

Lenke til kommentar

Har nå kjørt to tester, en med Cool og en uten.

 

I tillegg til Dual Core Center (programmet med "Cool"-funksjonen) fulgte det med et program som heter MSI Live Monitor, og et som heter Realtek HD Audio Manager.

 

Antar at du vil jeg skal legge ut bildene som ble laget på slutten av hver test. Legger ved det jeg tror kan være relevant, si ifra om du trenger mer/annen info fra testene.

 

MED COOL:

 

 

post-84865-1245784071_thumb.png

post-84865-1245784077_thumb.png

post-84865-1245784092_thumb.png

post-84865-1245784106_thumb.png

post-84865-1245784118_thumb.png

 

 

 

UTEN COOL:

 

 

post-84865-1245784228_thumb.png

post-84865-1245784239_thumb.png

post-84865-1245784248_thumb.png

post-84865-1245784276_thumb.png

post-84865-1245784284_thumb.png

 

 

 

Edit: Leif liker seg i postene mine, men følelsen er ikke gjensidig.

Endret av Lopen
Lenke til kommentar

Det var jo synd vi ble avsporet av bug'en på +12,og ikke fikk gjort denne testen før :)

 

En ting er sikkert,cool har ingen virkning på klokking av prosessoren,den kjører 3.17GHc uansett,ikke hadde den noen virkning på vcore(volt til cpu)heller.Temp på cpu var også veldig fin under test.

Det vi kan se av testen,er at cpu og ram er helt stabil,kjørte uten error i 1 time,trur nok psu også er i orden pga det,men det er jo en test på den også.Men den testen bruker skjermkortet til å trekke mye last av psu,så kjør en skjermkort test først,som begynner å bli min hoved mistenkte.

 

Kjør begge GPU testene,med og uten cool(som jeg enda ikke vet hva gjør) aktivert!

Lenke til kommentar

Ja,stemmer det!

 

CPU=Prosessor

GPU=Skjermkort

PSU=Strømforsyning/Power supply

 

Edit:Sjekket nu hva Dual Core Center er,og har bare et forslag til den,avinstaler den !!

Det er alt for mange bios justeringer du kan gjøre med den i windows,og det kan bli kostbart hvis du ikke vet hva du gjør.

Endret av ask99
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg har vært her nå!

 

Har oppdatert bios, men ble dessverre ikke noe bedre av det :(

 

Skjer ALDRI når jeg spiller WoW heller.

 

Det er så feil som det går ann å bli!

 

 

PvP = skru seg av

Lage ny char og løpe litt rundt på plassen der man starter = skru seg av

Levle noe som helst = skru seg av

Raide = Særlig. :ermm:

Kan stå afk i ironforge, men det er det :!:

 

Er det GPU det er noe feil med da?

 

Ellers så har jeg en 8 år gammel DVI-D kabel på skjermen, men det har vel ikke så mye å si :ermm:

Lenke til kommentar

Når du instalerte siste nvidia driver,avinstalerte du den gamle først+nvidia physx,og restartet pc'en?

 

Det kan også være greit å kjøre CCleaner,etter restart,og før intalasjon av den nye driveren.

 

Kjør "Renser"og kjør "Register"flere ganger,til "Ingen feil funnet",ta backup hver gang ccleaner spør om det.

 

Prøvde du å kjøre testene i occt(CPU:OCCT og begge GPU testene hvis du kan)

Hvis du skal prøve så sett Max cpu temp til 68'C i Options i occt!

Lenke til kommentar
Når du instalerte siste nvidia driver,avinstalerte du den gamle først+nvidia physx,og restartet pc'en?

 

Det kan også være greit å kjøre CCleaner,etter restart,og før intalasjon av den nye driveren.

 

Kjør "Renser"og kjør "Register"flere ganger,til "Ingen feil funnet",ta backup hver gang ccleaner spør om det.

 

Prøvde du å kjøre testene i occt(CPU:OCCT og begge GPU testene hvis du kan)

Hvis du skal prøve så sett Max cpu temp til 68'C i Options i occt!

 

Trodde gamle drivere ble sletta når man installerte nye jeg? Så nei, avinstallerte ikke den og physx. Hva kan jeg gjøre med det nå?

 

Skal prøve testene nå. CPU priority skal vel være på normal, eller?

Endret av pew
Lenke til kommentar

Det ligger nesten alltid rester igjen etter program/drivere i registeret,etter avinstalering,så ccleaner er et fint verktøy til å rense det!

 

Det er bare å gå i kontrollpanel,og finn et program som (i xp heter legg til eller fjern programmer,husker aldri hva det heter i vista),og avinstaler!(mener den heter "Programs and Features"i Classic View)

 

Ja,bare ha CPU priority på normal

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Det ligger nesten alltid rester igjen etter program/drivere i registeret,etter avinstalering,så ccleaner er et fint verktøy til å rense det!

 

Det er bare å gå i kontrollpanel,og finn et program som (i xp heter legg til eller fjern programmer,husker aldri hva det heter i vista),og avinstaler!(mener den heter "Programs and Features"i Classic View)

 

Ja,bare ha CPU priority på normal

 

CPU gikk greit, GPU gikk til helvete. Hvis det ikke er meninga at det skal bli No Signal Detected under testen. :)

Gikk til 90 grader og ble bare svart, men det ser ut som pc'n går enda, men igjen, så hjelper det vel ikke stort når skjermen er svart.

Lenke til kommentar

Hvis du får start når ting får kjølt seg ned,så prøv det jeg sa om drivere og register rens.Hvis det ikke hjelper,og du får error under gpu test,så er det bare å ringe selger og forklare at skjermkort ikke tåler en occt gpu test,og at du skal ha nytt skjemkort.Etter jeg ba Lopen som har samme gpu,om å ta en gpu test,så har det vært stille fra den kanten.Kanskje han fikk samme resultat som deg :)

Lenke til kommentar
Fikk ingen error på memtest da :(

Spiller ingen rolle,pc'en skal takle alle testene i occt,hvis den ikke gjør det,så er det selger av pc sitt ansvar til å fikse det.Kan ikke skjønne at det blir en prosedyre på å sjekke pc'er på denne måten,før den sendes til kunde.

 

818 feil i registeret,er normalt etter 1 års bruk,når man aldri har renset registeret før,og inst.og avinst. mange program/drivere.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Så du slettet Chipset Package Driver(som inneholder ethernet driver++) ,ikke så lurt :whistle:

Kjenner ikke til Radarsync,men bruker aldri noen program til å oppdatere drivere,og oppdaterer aldri drivere/bios hvis ting fungerer,Du har jo link til hk sine drivere,og link til nvidia gpu drivere,så da trenger du ikke et program som skal fortelle deg hva du skal oppdatere!Program som følger med hk,er som regel noe dritt :)

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...