Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifta jobber som en gal og skjermen blir svart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Viftene går på maks? DVS. alle viftene i hele PC'en?

I såfall høres det mer ut som hovedkort eller CPU enn grafikkortet ditt

 

Kan jo selvfølgelig hende att om grafikkortet dutt blårer ut i fei lende så suger CPU viften opp dette, og varmeropp CPUen din for mye? -Da er det vanlig att maskinen låser seg/restarter. Og jeg har selv ofte erfart at "restart"=heng, så om vi tenker at CPU ble for varm og fikk hovedkortet til å restarte, noe den ikke klarte, så vil skjermkortet gi no signal, og viftene i hele kabinettet stå på maks (slik de ofte gjør i et halvt sekund når du slår på PCen i utgangspunktet) men ikke sakke av fordi hovedkortet ikke klarte å restarte?

 

Hvorfor dette med restart ikek funker er jeg ikke sikker på, men mulig det kan ha med for lav spenning eller for mye rippel fra strømforsyningen. Eller kan være at CPU bare slår seg av når den prøver å restarte slik at prosessen stopper opp (og da stopper CPU også opp) og ingentig komer videre eller svarer fordet om du trykker på reset eller power.

 

I såfall ville jeg sjekket temp på CPU (Prosessoren) din heller enn skjermkortet. Og om du bygde denne selv, hvor mye kjølepasta brukte du? (For mye = problem, for lite = også problem)

 

Lykke til! Så svarer vi gjerne her om du får sjekket noe av dette =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
I såfall ville jeg sjekket temp på CPU (Prosessoren) din heller enn skjermkortet. Og om du bygde denne selv, hvor mye kjølepasta brukte du? (For mye = problem, for lite = også problem)

 

 

Nei, komplett som bygde. Alt burde vel være riktig da.

 

 

 

og viftene i hele kabinettet stå på maks (slik de ofte gjør i et halvt sekund når du slår på PCen i utgangspunktet

 

Akkurat sånn det er ja!

 

Men, har lagt merke til noe nå, på CSS så er det noen spesielle maps som får PC'n til å henge seg sånn, vanlige maps har jeg ikke noe problem med i det hele tatt og det skjer ALDRI på dem. Skjer ALDRI når jeg spiller WoW heller.

 

Fleste andre spill går også bra, men jeg spilte stranglehold i helga og det skjedde et par ganger. :thumbdown:

 

Skjønner ingenting! :nei:

Lenke til kommentar

Jeg ser at det har vært mange bios fix på dette hk,så du burde sjekke hvilken versjon du har på ditt hk,bør være 0903 eller nyere.

Hvis du skal oppdatere bios,så last ned ny fra Asus M3N78-VM,velg "1009 BIOS for M3N78-VM"

 

Bruk Asus EZ Flash 2 utility

 

425400.jpeg

 

Last den ned,pakk den ut,flytt den over på en usb flash penn som har Fat 32/16 format,hvis usb flash penna er tom,så er det lettere å finne rom-fila(bios) på den i EZ Flash.Ikke bry deg om stasjonsbokstav i EZ Flash,hvis usb flash er eks. E: i os,kan den være noe annet i EZ Flash.Bare finn rom-fila!

Lenke til kommentar

Har eksakt samme problem som TS, i begynnelsen funket alt fint, men etter hvert gikk skjermen i svart når jeg spilte GTA IV. Etter mye eksperimentering med bytting av kabler og diverse så det ut som problemet var fikset, men da jeg startet COD 4 for noen dager siden skjedde det igjen. Har akkurat samme grafikkort som TS, men TROR mitt hovedkort heter MSI P45? Har listen over HW her, men vet jo ikke hva som er hva, hehe. PC-en er og fra Komplett.no, gamer i05 (aka Komplett satt sammen dataen for meg), og knapt to uker gammel.

 

Dette bios-greiene hørtes jo spennende ut, men vil det funke for meg hvis jeg ikke har samme hovedkort?

Lenke til kommentar

Nu er det ikke sikkert at det fungerer for noen av dere å oppdatere bios,men fordi det var så mange fix til det asus hk,så kunne det være greit å oppdatere bios.

 

Nu var det ikke noen Msi hk som het P45 NEO-F,men P45 NEO,så hvis du skal oppdatere så kan du prøvebios ver 1.9,men du skal ikke oppdatere på samme måte.Velg Live Update 3,og les "How to use"nederst på siden.

Det er alltid en risk,ved å oppdatere bios,og skru aldri av pc'en ved en update.

Lenke til kommentar

Leste "How to?", alt så greit ut til en floppy disk plutselig kom inn i bildet.

 

Men du sier at det ikke er sikkert dette vil hjelpe i det hele tatt, har du noen andre teorier på hva som kan forårsake problemer? Håper at jeg slipper å sende inn deler av, eller hele, pc-en, for jeg er rimelig avhengig av den i hverdagen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er det som blir justert når du bruker "Cool",er det viftene som øker hastighet?

Kan du laste ned HWMonitor,og kjøre den når du spiller GTA IV,og poste bilde av den.

Du bør også opplyse spec. på pc'en alt av hardware(helst linker til hw),hvis du er usikker,så last ned PC WIZARD,post gjerne bilde av den også.

 

Har du prøvd siste nvidia driver,forsto det sånn at du hadde vista 32bit,hvis du skal prøve den,så slett den gamle først og restart pc'en før du inst. den nye,du finner et program til det i kontrollpanel(husker ikke hva det heter i vista)

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, legger ved de ønskede bildene, GTA IV bildet er tatt når spillet er lagt ned (seff), antar at det var det dere mente?

 

 

 

Specs:

post-84865-1245541443_thumb.jpg

 

Før cool:

post-84865-1245541492_thumb.jpg

 

Etter cool:

post-84865-1245541524_thumb.jpg

 

Cool + GTA IV, tatt rett etter at GTA er lagt ned:

post-84865-1245541555_thumb.jpg

 

Men det fungere som sagt å spille GTA om jeg har på denne "Cool"-funksjonen, men med COD 4 tar pc-en kvelden, kan derfor ikke ta Print Screen av det.

 

Info om grafikkortet, med driverversjon:

 

 

 

Prosessor: Intel® Core2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz (3174 MHz)

Operativsystem: Windows Vista Home Premium, 32-bit (Service Pack 1)

DirectX-versjon: 10.0

GPU-prosessor: GeForce GTS 250

Driverversjon: 185.85

Stream-prosessorer: 128

Kjerneklokke: 590 MHz

Shader-klokke: 1466 MHz

Minneklokke: 880 MHz (1760 MHz datahastighet)

Minnegrensesnitt: 256-bit

Totalt tilgjengelig grafikkminne: 1279 MB

Dedikert videominne: 512 MB

System-videominne: 0 MB

Delt systemminne: 767 MB

VideoBIOS-versjon: 62.92.79.00.07

IRQ: 16

Buss: PCI Express x16 Gen2

 

 

Lenke til kommentar

Det var litt merkelig,det ser ut som cool justerer ned spenning til cpu,og da fungerer GTA IV.Lurer på om cool klokker ned cpu også.

 

Alle temp ser ok ut!

 

Det at HWMonitor viser 9.94volt på +12volten,kan være en bug i HWMonitor,men se om det samme skjer i PC WIZARD.

 

Last også ned OCCT Perestroïka 3.1.0,sett max cpu temp til 72.0°C,sjekk +12Volt der også,hvis den også viser 10V,så er det noe feil med strømforsyning,hvis den er 12V så sjekk "CPU Frequency" med og uten cool aktivert.Det kan hende du må starte en test for at CPU Frequency skal øke til 3.16 GHz.

Hvis alt ser i orden ut,så kjører du forskjellige tester,med og uten cool aktivert.Start med cpu test.Den skal kjøre testene i 1 time uten error.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...