Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke skrudd av CPU vifte og PSU

Anbefalte innlegg

Hei

Nettbutikken har visst hatt flere kort som dette,

så det går nok tilbake

Bygger en media pc i en ikea reol ting sak

Har et Asus M2N68-VM hovedkort

med en Athlon X2 6000 cpu

og det er vel det som står på akkurat nå.

Problemet er at når eg skrur av maskinen så

stopper hardisken, cd-romen og skjermen går av som normalt.

Men cpu vifta og psu`en står og sviver ennå.

Klarer ikke å skru av med av/på knapp. (er stjålet fra et eller annet kabinett)

Får å skru av alt må eg bak på psu`en og kutte strømen.

Utenom dette problemet så funker alt helt konge.

Har noen en anelse hva dette kan være?

Har oppgradert Bios til det nyeste, alle nyeste drivere ligger inne.

Har prøvd med en annen psu og ram.

post-14108-1241040305_thumb.jpg

Endret av Dafflus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å holde på knappen inne i 5+ sekunder?

Kjører du Windows Vista? I så fall hadde jeg samme problem. Det er i strøm-instillingene du på inn, og endre hva som skal skje når du trykker på power-knappen i start-menyen. Eventuelt kan du klikke på pilen som går mot høyre ved siden av power-knappen, og der velge "shut down". Se om det hjelper!

Lenke til kommentar

Har prøvd å koble bryteren til hovedkortet alle mulige måter, funker ligt begge veier :S

Har og prøvd å holde inne knappen i 5++++ sekunder :)

Det samme skjer, etter at velger shurt down så så eg windows shutting down også skrur den seg av, men viftene snurrer enda og av/på knappen funker ikke lenger :S

Kjører Windows XP

Lenke til kommentar
Det samme skjer, etter at velger shurt down så så eg windows shutting down også skrur den seg av, men viftene snurrer enda og av/på knappen funker ikke lenger :S

Kjører Windows XP

Hvis av/på-bryteren ikke virker etter en shutdown har du en eller annen feilkobling.

Lenke til kommentar

Du beskriver at ved "shutdown" fra windows skur pc'en seg av, men viftene blir stående og surre?

Da tipper jeg det er noe bugs med hovedkabelen mellom PSU og hovedkort. Det er en pin eller to som sender signaler om "power-on" og "power-good" som er nødvendig for at du kan skru av og på pc'en slik som du ønsker.

Litt dårlig forklart, men sjekk pin-out til nevnte kontakt, så blir det nok klarere:

http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

Lykke til!

Lenke til kommentar

PerB:

Har sjekket det alt tusen ganger og har bygd en hel del maskiner før så det tviler eg på er problemet.

da Gauss:

PSU`en som eg bruker nå, tok eg nettopp ut av hovedmaskinen min.

Så at det er en feil på "hovedkabelen" tviler eg på. Og eg får samme feil med en 400w psu.

Men det eg lurer på, er det muligt at av/på knappen er for gammel?

Lenke til kommentar
da Gauss:

PSU`en som eg bruker nå, tok eg nettopp ut av hovedmaskinen min.

Så at det er en feil på "hovedkabelen" tviler eg på. Og eg får samme feil med en 400w psu.

Men det eg lurer på, er det muligt at av/på knappen er for gammel?

En defekt "av-og-på" knapp skulle vel ikke hindre pc'en å slå seg av? Uansett, både av/på-knappen og windows styrer strømforsyningen av og på gjennom pin'en "power_on". Hvis det ikke er en kortslutning eller noe (som lett kan skje i hjemmebygg, sjekk baksiden av hovedkort), er jeg tom for ideer.

Er det Vista som kjøres? Kan det være noe med "Wake-on-lan" på nettverkskortet i bios som hindrer PSU å skru seg helt av?

Lenke til kommentar

Har tatt alt ut og lagt det fint ut på bordet for å sjekke kortslutning, og er ennå det samme problemet.

Er redd det er noe feil med HK`et, hater å sende ting i retur (hater ventetida)

Eneste som eg har igjen er å prøve en av/på knapp av nye dato.

Og er windows xp som kjøres. Og nettverket er koblet ifra.

Lenke til kommentar

Har nok lite å si med av/på knappen ja, da det eneste den gjør er å koble 2 pinner på hovedkortet sammen, så lenge du holder den inne.

Funker like fint å starte pc'n med f.eks en skrutrekker, en skrue, osv.. alt som leder strøm, og som treffer dem 2 rette pinnene er det som skal til for å starte kortet ;)

Men tilbake til problemet ditt, har du endre noe strøm instillinger i bios?

Ikke at jeg veit om det har noe å si men.

Virker nesten som om det er som noen over her sier.. at det er noe tull med power-on/power-good signalene.

En kamerat av meg, har ca det motsatte problemet.. hovedkortet hans blei skada på en eller anna måte, og nekta å slå seg på, men så prøvde jeg å tvinge det igang, ved å kortslutte power-on funksjonen, og da starta viftene som du beskriver her, men han fikk ikke bilde, men om vi da trykka på power knappen så starta systemet normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...