Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]BIOS starter ikke opp med alle 3 RAM-brikkene, med 1 derimot...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Før jeg forklarer problemet så lister jeg opp hva jeg har:

 

Intel i7 920

6 GB DDR3 OCZ RAM

Asus P6T SE Hovedkort

4870 X2 ATI skjermkort

650W Corsair PSU

 

Drev å skiftet ut de eldre viftene mine med noen bedre Noctua vifter idag, etter at jeg har gjort det (dro ut noen kontakter innvendig for å kunne jobbe normalt) så prøvde jeg å skru på PC'n uten hell. Maskinen starter og viftene går, men ingen BIOS...selv ikke lysene på mus og tastatur lyste.

 

Jeg leste på et forum om å teste om motherboardet er skadet, ved å ta ut alle RAM-brikkene og høre etter om det piper.

Jeg gjorde dette og hovedkortet ga ingen lyd fra seg, bare samme problem med vifter som går og ingenting som skjer.

Deretter tenkte jeg at jeg putter tilbake 1 RAM brikke for å se hvordan dette går, og plutselig var jeg tilbake i Win7.

 

Tenkte at da var problemet løst, så jeg slår av og putter alt RAM tilbake, og problemet kommer tilbake. Slår av igjen, putter inn 2, samme problem. Putter inn 1 og alt funker igjen.

 

Jeg forstår ikke dette, har hatt data'n i 2 måneder med RAM'n i, nå plutselig etter at jeg bytter vifter (som ikke er koblet til hovedkort, men direkte til PSU) så skjer dette.

 

 

Har også prøvet å resette CMOS, ta ut batteri, feilsøket og sjekket alle ledninger. Det skal være i orden!

Noen som har hatt samme problem eller vet i teorien hva som gjør at dette skjer?

Jeg tenkte å oppgradere BIOS for å se om det hjelper...

Endret av Nimsi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ramproblematikk er fantastisk ulogisk til tider. Det kan være det kun fungerer med akkurat den éne brikken i den éne slotten. Prøv å bytte om på dem, først en og en, se om alle tre fungerer som den ene på hk, og prøv så å sette i to stykker, gjerne bytte om den andre, for så å prøve med tre i hvis to fungerer. Hvis du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Ramproblematikk er fantastisk ulogisk til tider. Det kan være det kun fungerer med akkurat den éne brikken i den éne slotten. Prøv å bytte om på dem, først en og en, se om alle tre fungerer som den ene på hk, og prøv så å sette i to stykker, gjerne bytte om den andre, for så å prøve med tre i hvis to fungerer. Hvis du skjønner hva jeg mener :)

 

 

Jeg har fått til 4GB nå, men måten jeg har satt dem sammen skal ikke være mulig ifølge Asus. Har du 3 brikker skal de på A2, B2 og C2 (av A1,A2,B1,B2,C1,C2) men for meg fungerer ikke dette lenger, derimot A1 og A2 fungerer. Aner ikke hvorfor det er slik nå. Skal teste litt videre med hvor brikke nummer 3 kan gå. At the moment så gjenkjenner den ikke brikke 3 i B1, B2.

 

Veldig fint med slike fakta, da det hjelper meg å forstå litt mer her...

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd alt, jeg har dratt ut ekstra ting som kan bruke strøm for å se om det er PSU'n som ikke har nok kraft (4870 X2 bruker rundt 300W under full load, og 920 bruker rundt 120W), selv om det fungerte fint før.

 

Jeg har skiftet ut RAM og prøvd alle 3 på alle 6 områder, for å se om disse plutselig har blitt inkompatible.

 

Jeg har satt på plass CPU vifta på riktig område, slik som det var før jeg begynte å tukle med det.

 

Jeg har reset'a CMOS og tatt ut batteriet.

 

Jeg har gått gjennom alle ledninger minst 5 ganger, det er umulig at det er noe av min hånd her.

 

Jeg skal ringe Asus i norge imorgen og finne ut ha de sier. Holder denne linken oppdatert helt til jeg løser problemet.

Om det er noen som har et godt forslag prøver jeg dette gjerne. Hvorfor hovedkortet ikke piper når det ikke er noe RAM inne lurer jeg fælt på.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme oppsettet og samme feil her også, den har funka i en uke nå. Fikk faktisk ikke starte igjen for 5 min sida :)

 

Må fikle litt med rammen for hver 20-50 reboot.

 

Det som forundrer litt er at diverse kilder sier det er Intel, som har skapt problemet, ikke hovedkortprodusentene. Altså at det er cpu som er ekstremt kresen på rammen, på mange, og mystiske, måter.

 

Btw det er bare rammen som må fikles med, ikke vits å prøve noe annet, vel unntatt bios update da. Men da må du vel komme inn i bios først ?

Endret av SASv2
Lenke til kommentar
Jeg har nesten samme oppsettet og samme feil her også, den har funka i en uke nå. Fikk faktisk ikke starte igjen for 5 min sida :)

 

Må fikle litt med rammen for hver 20-50 reboot.

 

Det som forundrer litt er at diverse kilder sier det er Intel, som har skapt problemet, ikke hovedkortprodusentene. Altså at det er cpu som er ekstremt kresen på rammen, på mange, og mystiske, måter.

 

Btw det er bare rammen som må fikles med, ikke vits å prøve noe annet, vel unntatt bios update da. Men da må du vel komme inn i bios først ?

 

 

Hei, jeg vil helst ikke alltid være redd over at ved neste restart stopper maskinen igjen. Den fungerte perfekt så lenge, også plutselig skjer dette. Vil ha "clarity"

Lenke til kommentar

Dessverre er det ganske godt kjent at Asus HK og OCZ RAM ikke går så godt i lag. Det er mange som har problemer med de minnebrikkene og Asus HK.

 

Har selv Asus HK, og har hatt det i ørten år, alltid brukt Kingston eller Corsair minnebrikker og aldri hatt problem med de.

Som SASv2 sier, kan det være en ide å sjekke spenning til OCZ minnet, i mange tilfeller er det der problemet ligger.

 

Hvilken type OCZ minne er det snakk her?

Lenke til kommentar
Dessverre er det ganske godt kjent at Asus HK og OCZ RAM ikke går så godt i lag. Det er mange som har problemer med de minnebrikkene og Asus HK.

 

Har selv Asus HK, og har hatt det i ørten år, alltid brukt Kingston eller Corsair minnebrikker og aldri hatt problem med de.

Som SASv2 sier, kan det være en ide å sjekke spenning til OCZ minnet, i mange tilfeller er det der problemet ligger.

 

Hvilken type OCZ minne er det snakk her?

 

OCZ Platinum 6GB DDR3 Tri Channel KIT

2048MB x 3, 1333MHz, CL 7-7-7-20

 

Nå fungerer alle 3 på sine originale spots, men jeg har ingen løsning å gi, da det fungerer igjen på riktige spots av seg selv. Har lest mange forum med nettopp dette problemet. Asus og RAM generelt, ikke bare OCZ. Får håpe det ikke skjer igjen, ellers er det rett tilbake til butikken. Det er reklamasjonstid på 2 år, husk det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...