Painapple Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 hei ! er det noen som kan gi ein oversikt over kva spørsmål ein skal stille for å finne ut kva dei ulike orda i ein setning er? litt dårligt formulert (har det travelt) men håper dere forstår kva eg meiner
K.. Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Kan ta det grunnleggende: Subjekt, hvem gjør noe i setningen? Verbal, hva gjør subjektet? Direkte objekt, med hvem/hva gjør subjektet verbet? Indirekte objekt, til/for hvem + verbal + subjekt + direkte objekt. Blir mye klarere med et eksempel: Kari serverer en kake til Karl. Subjekt, hvem gjør noe? Svar: Kari. Verbal, hva gjør Kari? Svar: Serverer. Direkte objekt, hva serverer Kari? Svar: En kake. Indirekte objekt, til hvem serverer Kari en kake? Svar: Karl.
Bjørnar! Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Oi, glad eg såg denne tråden =) Skal ha prøve i tysk i morgen :S
Painapple Skrevet 28. april 2009 Forfatter Skrevet 28. april 2009 (endret) Kan ta det grunnleggende:Subjekt, hvem gjør noe i setningen? Verbal, hva gjør subjektet? Direkte objekt, med hvem/hva gjør subjektet verbet? Indirekte objekt, til/for hvem + verbal + subjekt + direkte objekt. Blir mye klarere med et eksempel: Kari serverer en kake til Karl. Subjekt, hvem gjør noe? Svar: Kari. Verbal, hva gjør Kari? Svar: Serverer. Direkte objekt, hva serverer Kari? Svar: En kake. Indirekte objekt, til hvem serverer Kari en kake? Svar: Karl. Takk var det eg tenkte på Bjørnar! : var derfor eg spørte Endret 28. april 2009 av Painapple
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå