Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av førstegangsbil


Vix6

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe min første bil om et par uker. Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger når det kommer til merke, modell og hva jeg bør være obs på ved kjøp. Det jeg trenger er en driftsikker bil, og ser den ok ut er det et pluss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg planlegger å kjøpe min første bil om et par uker. Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger når det kommer til merke, modell og hva jeg bør være obs på ved kjøp. Det jeg trenger er en driftsikker bil, og ser den ok ut er det et pluss.

 

Det er alltid en idé å nevne hvor mye penger du har tenkt å bruke på dette. 5000,- eller 500.000 gjør store forskjeller nemlig.

Lenke til kommentar

Fruen kjøpte seg en Audi A6 '95 for et par år siden som sin første bil. Har vært en strålende bil for oss. Den er stor og sikker, går bra og ser bra ut i tillegg. Kostet rundt 35k. Ville heller kjøpt en BMW 3 eller 5 serie, Audi A4, A6 (ikke '97-'01) enn f.eks. en gammel Golf. Krasjer du med en gammel Golf, så må du fortere plukkes ut bit for bit, enn i en større, tyngre bil =)

 

Anywho, lykke til =)

 

PS: Sier gammel Golf, da jeg vet at små biler har blitt mye sikrere.

 

EDIT: A6 søk fra finn.no

Endret av AyeGee
Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kjøpe min første bil om et par uker. Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger når det kommer til merke, modell og hva jeg bør være obs på ved kjøp. Det jeg trenger er en driftsikker bil, og ser den ok ut er det et pluss.

 

Det er alltid en idé å nevne hvor mye penger du har tenkt å bruke på dette. 5000,- eller 500.000 gjør store forskjeller nemlig.

 

Det har du selvfølgelig helt rett i! :) Rundt 30 000.

 

Fruen kjøpte seg en Audi A6 '95 for et par år siden som sin første bil. Har vært en strålende bil for oss. Den er stor og sikker, går bra og ser bra ut i tillegg. Kostet rundt 35k. Ville heller kjøpt en BMW 3 eller 5 serie, Audi A4, A6 (ikke '97-'01) enn f.eks. en gammel Golf. Krasjer du med en gammel Golf, så må du fortere plukkes ut bit for bit, enn i en større, tyngre bil =)

 

Anywho, lykke til =)

 

PS: Sier gammel Golf, da jeg vet at små biler har blitt mye sikrere.

 

EDIT: A6 søk fra finn.no

 

Tusen hjertelig takk for rådet! :)

Lenke til kommentar
Til 30.000 ville jeg aldri kjøpt en Audi A6. Se heller på noe japansk.

 

Takk for rådet! Det er flere som har anbefalt det du sier, Jeg er ganske sikker på at det blir en japansk. Men hvilken? De jeg har tenkt på så langt er Honda Civic og Toyota Corolla. Er det noen andre jeg definitivt burde vurdere?

Endret av Vix6
Lenke til kommentar
Til 30.000 ville jeg aldri kjøpt en Audi A6. Se heller på noe japansk.

 

Takk for rådet! Det er flere som har anbefalt det du sier, Jeg er ganske sikker på at det blir en japansk. Men hvilken? De jeg har tenkt på så langt er Honda Civic og Toyota Corolla. Er det noen andre jeg definitivt burde vurdere?

 

30.000 kroner er for lite til at du kan få i både pose og sekk dessverre, men som du skriver er Civic og Corolla fine alternativer. I denne prisklassen er det mye viktigere at du får en bil som er blitt holdt godt enn hva som står på bakluken. Japansk har et godt rykte i denne prisklassen, og faktisk så har Toyota et såpass godt rykte her at du kan oppleve at det er litt overpriset. Prøvekjør flere forskjellige biler og gjør deg opp en mening om hva du liker best. Deretter begynner jakten på et bra eksemplar av denne bilen. Det er lurt å bruke litt tid på å finne et bra eksemplar, ikke noe er så kjedelig som å kjøpe det første og beste for så å stå med motorstans dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Til 30.000 ville jeg aldri kjøpt en Audi A6. Se heller på noe japansk.

 

Takk for rådet! Det er flere som har anbefalt det du sier, Jeg er ganske sikker på at det blir en japansk. Men hvilken? De jeg har tenkt på så langt er Honda Civic og Toyota Corolla. Er det noen andre jeg definitivt burde vurdere?

 

30.000 kroner er for lite til at du kan få i både pose og sekk dessverre, men som du skriver er Civic og Corolla fine alternativer. I denne prisklassen er det mye viktigere at du får en bil som er blitt holdt godt enn hva som står på bakluken. Japansk har et godt rykte i denne prisklassen, og faktisk så har Toyota et såpass godt rykte her at du kan oppleve at det er litt overpriset. Prøvekjør flere forskjellige biler og gjør deg opp en mening om hva du liker best. Deretter begynner jakten på et bra eksemplar av denne bilen. Det er lurt å bruke litt tid på å finne et bra eksemplar, ikke noe er så kjedelig som å kjøpe det første og beste for så å stå med motorstans dagen etterpå.

 

Tusen takk for gode råd. :) Grunnen til at jeg tenkte på de to merkene er rett og slett fordi det er dem jeg kjenner best. Men andre forslag er også flott.

Lenke til kommentar

ikke kjøp en for gammel bil heller. fra 95-2009 modell kansje ?

 

regner med du vil kansje ha airbag ?

 

du burde se etter rust og slikt. spesielt i skjermbuene og kanalene.

og at bilen ikke er gådd for mye. er den kjørt for mye er det ikke sikkert motor og gir varer så lenge.

 

er ikke trivelig med rust på en bil. blir fort noen tusen å skal begynne å sveise rust på bilen. er kjipt. er mange som kjøper seg audi,volkswagen og slike biler som er fra slutten på 80 tallet og på 90 tallet.

 

jeg kan jo komme med et forslag :)

 

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2139904

 

har lyst på den selv.

 

men er gådd 197 da. synes det er litt mye da. men den ser ganske så strøken ut synes jeg.

 

nå er jeg ikke sikker hvor mye penger du vil legge i bilen da.

 

men denne er en god bil: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1987638

regner med den er litt dyr da ;)

 

denner er kansje litt gammel da men: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2105137

 

kjører foresten selv en golf 2 1986 modell. gode biler det.

 

jeg ville satset på volkswagen eller japse biler hadde jeg vært deg.

 

toyota er gode biler.

Lenke til kommentar

Som sagt er Toyota litt overpriset. Absolutt gode biler, men det finnes andre biler som er akuratt like driftsikre.

 

Mazda 323

Honda Civic

Nissan Primera

Nissan Sunny

Mitsubishi Colt

Mitsubishi Lancer

 

Dette er relativt små/mellomstore biler som ikke nødvendigvis er mindre driftsikre enn en Toyota, men det går jo an å være både heldig og uheldig.

Personlig gav jeg 36.000,- for en helt strøken Mazda 323f 1.8 96 modell. Ingen rust og deler skiftet for ca 15.000 rett før jeg kjøpte den, bl.a hele eksosanlegget. Dette var også innkludert omregistrering og full tank :) Dette gir en pekepinn på at du kan få mye japse for pengene.

 

Men en ting du må passe deg for, rust! Japsenes mest åpenbare svakhet. Holder du rusten på avstand har du mest sannsynlig bil i mange år ;)

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...