Gå til innhold

Får ikke åpnet krypterte filer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et sinnsykt kjipt problem. Alle .txt .xls .doc .pdf og .jpg filene som jeg har i en kryptert mappe har nå blitt skadet. Jeg skjønner ikke hvordan dette har skjedd, men mistenker at det skyldes krypteringen, pga at andre filer som ikke var kryptert kan fortsatt åpnes på vanlig måte.

 

Jeg hadde disse filene liggende i en backup mappe også. Problemet er at denne også var kryptert. Det som er litt rart er at jeg kan åpne .jpg filene i denne uten problemer. Resten av filene er skadet slik som i original mappen.

 

Måten de er skadet på er følgende:

.txt - kan åpnes, men består av merkelige tegn av typen ‚UÓªf

?ÑzÀ5KGYê¨ÇS—û?øOl#x%

.xls - kan åpnes, men får opp følgende spørsmål: "Filen du forsøker å åpne, navn.xls, har et annet format enn det som angis av filnavnet. Kontroller at filen ikke er skadet og at den kommer fra en klarert kilde, før du åpner den. Vil du åpne filen nå?"

Svarer jeg ja får jeg opp en haug med rare tegn og bokstaver igjen. Ingenting som ligner den opprinnelig filen.

.doc - Får opp et Filkonverteringsvindu, forhåndsvisningen her viser igjen en haug med merkelige tegn og bokstaver

.pdf - kan ikke åpnes, får beskjed om at det er en filtype som ikke støttes eller fordi filen er skadet

.jpg - åpnes normalt i backup mappen, får beskjed om at filtypen ikke støttes i original mappen

 

Jeg håper virkelig noen kloke hoder kan hjelpe meg med dette. Jeg får dekryptert filene, men det gir fortsatt samme resultat. Filene har heller ikke blitt modifisert i den siste tiden.

 

Takker for alle innspill!

 

Edit: Endret tittel etter litt research. Tror dette blir mer riktig.

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en del testing i dag, så har jeg en mistanke om hva som har skjedd.

 

Jeg tror filene fortsatt er kryptert, selv om jeg kan velge å kryptere/dekryptere som jeg vil nå.

 

Spørsmålet nå blir hvordan kan jeg dekryptere filene om det viser seg at de fortsatt er kryptert?

 

Ikke spør meg hvordan dette har skjedd, for det skjønner jeg virkelig ikke. Har ikke reinstallert siden jeg åpnet disse filene sist, og har backup av "sertifikatet" for krypteringen liggende på en usb-stick.

 

 

Trenger fortsatt hjelp om noen har en anelse om hvordan jeg kan hente ut disse filene igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...