Gå til innhold

Hjelp til kjøp av laptop max 16000


Anbefalte innlegg

Driver og skal kjøpe en ny laptop, men roter meg bort i jungelen. Jeg har lyst på en som skal vare noen år, kan legge i 15-16K. Ønsker å prioritere ytelse.

 

Det viktigste kriteriet er at maskinen må kunne takle tunge tegneprogrammer (mest autocad/archicad), samt photoshop/indesign. Den må gjerne klare å ha et par programmer oppe samtidig uten å bli for sliten.

 

Skjermstørelse 15-16"

Harddisk 320-500 GB

Helst 4 GB ram

Bra prosessor

Helst ikke vekt særlig over 3kg

Batteritid er ikke veldig viktig

 

Har sett litt på denne:

Multicom Kunshan

Kanskje uppe konfigurasjonene litt. Lurer dog på om den skyter over mål for hva jeg skal bruke den til? At jeg kan ende opp med å betale masse ekstra for noe jeg ikke kommer til å få nytte av? Kommer kanskje til å spille litt/se litt film, men det er ikke hovedgreia.

 

Ellers er disse to alternativer:

Acer Travelmate

Asus WXGA

 

Noen som har tanker? Eventuelt noe annet å anbefale?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Til ditt bruk vil jeg anbefale å teste Mac OSX på MacBook Pro. Den kjører photoshop og videoredigering veldig bra, vet ikke hvordan det er med autocad/archicad men minnehåndtering og multitasking er av en helt annen verden på unix baserte operativsystem som mac osx,linux og bsd. Windows suger på multitasking og minnehåndtering. Vista og win7 er verst i klassen men hvis du absolut må kjøre windows så er xp64bit best etter min erfaring. Et annet alternativ er å kjøre linux eller bsd.

 

Kan også nevne at fragmentering av hardisker og virus er noe som bare windows har (filsystemet i unix baserte os defragmenterer automatisk filene "on the fly" når det trenges så lenge ledig diskplass er tilstrekkelig).

 

Har 4gb ram minne på min macbook pro nå, men strengt tatt så holder 2 gb i lange baner og jeg kunne gjøre ting med 2gb ram på den som brakte en 6gb vista maskin jeg testet i kne grunnet minne mangel...

 

 

 

Driver og skal kjøpe en ny laptop, men roter meg bort i jungelen. Jeg har lyst på en som skal vare noen år, kan legge i 15-16K. Ønsker å prioritere ytelse.

 

Det viktigste kriteriet er at maskinen må kunne takle tunge tegneprogrammer (mest autocad/archicad), samt photoshop/indesign. Den må gjerne klare å ha et par programmer oppe samtidig uten å bli for sliten.

 

Skjermstørelse 15-16"

Harddisk 320-500 GB

Helst 4 GB ram

Bra prosessor

Helst ikke vekt særlig over 3kg

Batteritid er ikke veldig viktig

 

Har sett litt på denne:

Multicom Kunshan

Kanskje uppe konfigurasjonene litt. Lurer dog på om den skyter over mål for hva jeg skal bruke den til? At jeg kan ende opp med å betale masse ekstra for noe jeg ikke kommer til å få nytte av? Kommer kanskje til å spille litt/se litt film, men det er ikke hovedgreia.

 

Ellers er disse to alternativer:

Acer Travelmate

Asus WXGA

 

Noen som har tanker? Eventuelt noe annet å anbefale?

Endret av roony1974
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler en macbook pro. Syns linux blir uaktuelt da du er helt for deg selv dersom noe galt skjer. Du får ikke hjelp dersom det går noe galt med en bærbar du kjøper fra f.eks HP som er forhåndsinstallert med Windows og du legger in Linux.

 

Fra Apple får du support på både windows, osx og maskinen i seg selv.

 

http://www.apple.no

http://www.apple.no/macbookpro/

Endret av Cleaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...