Gå til innhold

Valg av ultraportabel


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ultraportabel laptop. Har i utgangspunktet tenkt på en 13", men viktigste er at den er lett og tynn. Kan være aktuelt med en 14" hvis det finnes noen med bra vekt og tykkelse. Ser for meg og bruke rundt 7000, men kan vurder å gå høyere opp hvis det er noe ekstraordinært.

 

Det mest "ekstreme" laptopen kan bli utsatt for er litt 3d-modellering, men den trenger ikke å kjøre det helt perfekt (skal hovedsaklig gjøre slikt på en annen PC). Ønsker en laptop som kan gjøre dette greit, men ikke noe mye mer (pris og vekt/tykkelse er viktigere). Ellers er det viktig at den kan kjøre bra med en del programmer oppe samtidig.

 

Har til nå sett på følgende laptoper:

 

Toshiba Satelite Pro U400

Synes denne ser ut som en bra laptop til en bra pris (rundt 5500kr). Vekten er grei (ca 2kg), men kunne vært lettere. Vil ikke ha en laptop på noe særlig mer enn 2kg.

 

Dell XPS M1330

Lett laptop (ca 1.8kg) som i tillegg ser fin ut. Noe dyr (passerer i alle fall 7500kr), men ellers veldig fristende.

 

Hovedproblemet med disse er at så vidt jeg har forstått det så har de begge glossy skjerm. Siden jeg i all hovedsak skal jobbe på laptopen så er jeg ganske skeptisk til dette. Vil i utgangspunktet ha en matt skjerm, men det virker som om det er få i denne prisklassen som har det. Kunne veldig gjerne tenkt meg litt hjelp på dette området.

Er i tillegg litt usikker på hvor bra komponenter jeg trenger, særlig når det gjelder grafikkort?

 

EDIT:

Har også sett på Fujitsu-Siemens Esprimo Mobile U9200. Denne har 12" skjerm, men tror jeg kan leve med det. Tykkeste av de jeg har sett til nå (3.7 cm), men det er uansett små forskjeller. Bra vekt (1.8kg) og kan i tillegg ta ut den optiske enheten. Kan dette være noe?

Endret av Luthion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også sett på Fujitsu-Siemens Esprimo Mobile U9200. Denne har 12" skjerm, men tror jeg kan leve med det. Tykkeste av de jeg har sett til nå (3.7 cm), men det er uansett små forskjeller. Bra vekt (1.8kg) og kan i tillegg ta ut den optiske enheten. Kan dette være noe?

 

Jeg hadde U9200 tidligere, og vekten på 1,8kg er ikke riktig. Den veier nesten 2kg.

 

Tror nok Fujitsu-Siemens har oppgitt vekt 1,8kg uten den interne DVD-brenneren, men problemet er at det ikke finnes noe deksel til hullet på siden hvis man tar ut DVD-brenneren.

 

Så reell vekt er nesten 2kg uansett.

 

Ellers er U9200 en bra modell med god batteritid (rundt 4 timer ved vanlig bruk i windows XP). Minus er litt viftestøy når den belastes. Men ved lett surfing og skriving er det lite støy.

 

En test:

 

http://www.dinside.no/775242/fujitsu-siemens-esprimo-u9200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...