Gå til innhold

Har jeg forstått garantibetingelsene rett?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en nokia for noen måneder siden. Den er vært i normal bruk.

To av funksjonknappene begynner å bli slitt, "lakken" skreller litt av. Det synes bare i mørke omgivelser.

 

Jeg mener telefonen burde tåle såpass og vil sende den inn for å bytte disse tastene.

 

1. Går kosmetisk slitasje av denne art på garantien? Det gjorde det tidligere, men begynner å bli 2-3 år siden jeg leverte en telefon på service på dette grunnlaget.

 

2. Telefonen blir fikset, og samme ting skjer 2 ganger til - Er det rett til heving av kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal gå på garantien, så lenge telefonen ikke er utsatt på ytre påkjenninger som slag/fall mot hardt underlag.

 

Når det gjelder kosmetiskslitasje, er jeg usikker på om du kan heve kjøpet etter 2gangs rep, men det er jo samme regel mot den feilen egentlig da! :)

Lenke til kommentar

Hadde kosmetiske skader gått på garanti så hadde alle som putter telefonen i samme lomme som f.eks nøkler og mynter fått ny telefon med jamne mellomrom. Slitasjeskader går normalt sett ikke som garanti. Du forventer vel ikke at dekkene på din nyinnkjøpte bil skal vare i 5 år?

Lenke til kommentar

Nei, som Flodec sier, vanlig slitasje går ikke under telefonens garanti, og har ikke gjort det så lenge jeg kan huske. Men enkelte modeller, der hvor dette har vært en svakhet, så blir det som regel fikset. Nokia N76 f.eks flasser lakk som bare det, og der blir det byttet deksler dersom man sender den inn til service.

 

- Hvilken modell er det snakk om her?

Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere en Nokia E65 som flasset. Jeg fikk byttet deksel på garantien tre ganger. Forsøkte aldri å heve kjøpet da telefonen var en av det bedre jeg har brukt. Når jeg leverte den skrev selgeren "kosmetisk" under feilbeskrivelsen.

 

Telefonen er en Nokia 5800. Ingen toppmobil av titan og stål, men om jeg en dag skal selge den vil jeg ikke at den skal ha skjemmende merker som jeg selv ikke er ansvarlig for. Og når det først har begynt å flasse, blir merkene bare større. Derfor vil jeg bytte ut tastene, før det blir verre.

 

Jeg har brukt beskyttelsesvesken som fulgte med, så vil tro den har ligget godt beskyttet.

Lenke til kommentar
Hadde kosmetiske skader gått på garanti så hadde alle som putter telefonen i samme lomme som f.eks nøkler og mynter fått ny telefon med jamne mellomrom. Slitasjeskader går normalt sett ikke som garanti. Du forventer vel ikke at dekkene på din nyinnkjøpte bil skal vare i 5 år?

 

Mener ikke virke krass, men vet du sikkert eller synser du?

Om dekkprodusenten garanterer at dekkene ikke skal slites unødig de 5 årene, kommer jeg tilbake om de blir mer enn normalt slitt etter 2 måneder.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke feil jobber Flodec med repreasjon av mobiltelefoner, så han har nok god informasjon på dette området.

Jeg reparerer Sony Ericsson telefoner. Jeg har ingen ide om Nokia 5800 har en svakhet på dette området. Så jeg kan nok bare referere til garantireglene til Nokia;

 

2 Denne begrensede garantien dekker ikke a) vanlig slitasje ved bruk (inkludert, men ikke begrenset til, slitasje på kameralinser, batterier eller displayer), b) defekter forårsaket av tøff behandling (inkludert, men ikke begrenset til, defekter forårsaket av skarpe gjenstander, ved bøying, pressing eller misting osv. eller c) defekter eller skader forårsaket av misbruk av produktet, inkludert bruk som strider mot Nokias instruksjoner (for eksempel det som står i produktets brukerhåndbok) og/eller andre handlinger som er utenfor Nokias rimelige kontroll.

 

Kilde:

http://www.nokia.no/support-og-programvare...n/garantiregler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...