Gå til innhold

Hjelp til nytt kamera - Suplement til DSLR


Anbefalte innlegg

Har da funnet ut at jeg trenger et kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen. Kameraet skal bli brukt som et generellt reisekamera, da særlig som et lite kamera jeg kan ha i lommen på sykkelturer.

 

Jeg har ingen anelse av hva som finnes av kompaktkameraer på markedet, men jeg har laget meg noen kriterier jeg håper det vil være mulig å oppfylle.

 

* God bildekvalitet

* Vidvinkel (fremfor tele)

* Lite - håper å få plass til det i baklommen på sykkeljakken

* Oppladbart batteri (ikke AA)

* God byggekvalitet (trenger ikke være værtettet så lenge den generelle byggekvaliteten er god)

* God skjerm

* Bør koste 2 000 - 3 000, helst nærmere 2 000

* Kunne ta RAW

 

 

En skikkelig søker hadde vært flott, men om det ikke lar seg gjøre så gjør det ikke noe om kameraet mangler søker helt. Trenger ikke et lite hull som i beste fall er en dårlig unnskylding for en søker.

 

Når det kommer til manuelle innstillinger er ikke dette så nøye så lenge automatikken fungerer godt. Noe som tilsvarer P-modus på en speilrefleks hadde vært fint i tillegg til en autoiso hvor jeg selv kan sette inn noen begrensninger (som på nikon sine speilrefleks).

 

Håper dette ikke var for mye å be om. Takker for svar...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har da funnet ut at jeg trenger et kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen. Kameraet skal bli brukt som et generellt reisekamera, da særlig som et lite kamera jeg kan ha i lommen på sykkelturer.

...

* God bildekvalitet

* Vidvinkel (fremfor tele)

* Lite - håper å få plass til det i baklommen på sykkeljakken

* Oppladbart batteri (ikke AA)

* God byggekvalitet (trenger ikke være værtettet så lenge den generelle byggekvaliteten er god)

* God skjerm

* Bør koste 2 000 - 3 000, helst nærmere 2 000

* Kunne ta RAW

Uten at jeg har førstehåndserfaring med det så tror jeg kameraet du er ute etter er Panasonic Lumix DMC-LX3.

Konsensus på forumet her og ellers på nett er vel at dette er Canon G10 killeren, pga bedre bildekvalietet og mindre fysisk størrelse - i tillegg får man søker som ekstrautstyr pluss de andre punktene på listen din.

Detaljer/spekk

 

Edit: Glemte prisen - den er vel eneste som misser litt (ikke mye), ca 3.700,-

Endret av Vortex Surfer
Lenke til kommentar

Siste der så heller ikke dum ut. Tar meg en tur i morgen og ser hva jeg får hendene mine i. Deretter velger jeg mest sannsynlig etter førsteinntrykk (har gjort den tabben før, og gjør den nok igjen).

 

Edit:

Jeg revurderte kravene mine litt og valget falt på Canon Ixus 870 IS.

 

Det kjennes ganske solid ut, samt det har en ergonomi som etter min smak var flere klasser over de andre kameraene jeg prøvde. Litt misfornøyd med on/off-knappen, men når resten av knappene ligger akkurat der fingrene mine syns det er naturlig i tillegg til at jeg kan betjene kameraet med én hånd så veies det lett opp for.

 

Brennvidden passer meg også ypperlig, det eneste jeg savner her er at når en slår på kameraet syns jeg det burde automatisk zoome til normalområdet.

 

Automatikken fungerer også bra, og når jeg i tillegg kan endre eksponeringskompensasjon enkelt med én hånd så gjør det ikke noe at det mangler manuelle instillinger.

 

Nevnte jeg at jeg fikk det temmelig billig også...

 

 

PS. Selv om jeg ikke hørte på noen av dere, så takker jeg for at dere tok dere tid til å hjelpe...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...