chdan Skrevet 20. april 2009 Skrevet 20. april 2009 Hei, Har tenkt å gjøre om en av pcene mine om til en lagringspc der jeg lagrer alt dataen jeg har, alt fra bilder til videoklipp, programmer osv. Alt mulig data for å si det slikt. Ønsker å bruke et kabinett som jeg har fra før, Stacker. Skal kjøpe meg en laptop skal være hoved pc. Kravene til pcen er at den er bråker minimalt, altså helst ingen vifter, ellers vifter med lav DB, alle rundt 9~12 slikt papst vifter har. Skal ikke være noe media pc som skal streame eller noe. Basere heller på overføre filer enn å se dem fra pcen, altså videoklippene. Så det er ikke store krav på hardware. Billigst mulig utennom alle harddiskene Tenkte software kunne være noe server oppsett, slikt jeg kan styre den både hjemmende ifra og borte via nettet. Trenger da å vite hva server software å bruke, ubuntu eller windows server osv. Har noen laget noe liknende som kan rådføre meg hvordan jeg kan få lagt denne billige, støysvake(støyfri?), spec lave pcen?
Bleenda Skrevet 20. april 2009 Skrevet 20. april 2009 Kan annbefale Asus sine barbone pcer. Er veldig stille. Tho vis du hadde planer om og bruke eget kabinett så går jo ikke dette. E-box kan kanskje være en software mulighet? Mange fine instillinger. Shared Resource Manager eBox can act as a file and printers server in a Windows network, allowing for the definition of different levels of permissions for users and groups and the backup of critical files and data.
chdan Skrevet 20. april 2009 Forfatter Skrevet 20. april 2009 Kan annbefale Asus sine barbone pcer. Er veldig stille. Tho vis du hadde planer om og bruke eget kabinett så går jo ikke dette. E-box kan kanskje være en software mulighet? Mange fine instillinger. Shared Resource Manager eBox can act as a file and printers server in a Windows network, allowing for the definition of different levels of permissions for users and groups and the backup of critical files and data. Å bruke mitt eget kabinett var kun får spare penger istedenfor å kjøpe nytt et, og pluss den er stor og kan ta mange harddisker i tillegg til gode kjølemuligheter. Hva er så spesielt med barebone pc kontra en vanlig pc? Ebox er det gratis? fant ikke noe pris, bare nedlasting eller kjøp cd. Minner meg om ubuntu sin nedlastingsside. At software er gratis, men du kan betale for å få det som en cd/dvd. Men installeres ebox inn på pcen etter man har f.eks installert ubuntu? Er det kun ubuntu det virker mot?
Bleenda Skrevet 20. april 2009 Skrevet 20. april 2009 Nei, herregud ikke kjøp en barbone Er bare plass til en disk jeg som blandet media pc og server pc. Haha, ja e-box er gratis og er en standalone linux versjon vis jeg ikke tar helt feil. Ubuntu server tror jeg. Altså ikke noe brukergrensesnitt. (Kan selvfølgelig installeres) men selve E-box er nettklient basert. Altså du skal styre det fra nettlseren på en annen pc.
chdan Skrevet 23. april 2009 Forfatter Skrevet 23. april 2009 Høres ut som et kjekt program. Kanskje jeg vil ta å prøve det ut. Hva oppsett kan man ha og bør ha i dette som jeg planlegger? Ta et enkelt eksempel på hva jeg mener, en ekstern harddisk som man kan komme på via nett for å hente data eller overføre data til. Og den skal være mest mulig lydløs, helst ingen vifter. Bruk av stacker kabinettet er ikke must, tanken med den var som sagt for plass og kjøling og kostnader. Trenger man kun et hodedkort som støtter mange HDD og helt kurante spec oppsett ala 1gig RAM, vifteløs PSU, CPU helt vanlig billig en, CPU kjøler vifteløs, og en del store harddisker. Trenger ikke å vite pris på harddisker, men alt annet hadde vært fint med ideer, priser og anbefalinger. Har en ide med en liten kabinett, men blir dårligere med plass og kjøling hvis den er vifteløs. Anyone?
chdan Skrevet 30. april 2009 Forfatter Skrevet 30. april 2009 Har funnet en veldig fin strømforsyning, virket veldig nice å ha til dette prosjekket, Silverstone NightJar 450W. Noen som har den eller vet hvor dan kan fås tak i?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå