Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan finne min egen kropps naturlige søvnrytme?


XaTrIx

Anbefalte innlegg

Er for tiden i en situasjon hvor jeg kun har èn oppgave å jobbe med, når jeg vil på døgnet. Har ingen skole, jobb eller andre obligasjoner. Har alltid slitt en del med trøtthet ol. og lurer derfor på om jeg kan forbedre dette ved å justere døgnrytmen min.

 

Har lest en del om forskjellige døgnrytmeforstyrrelser. Forsinket søvnfase, ikke-24-timers, osv..

 

Hvordan kan jeg gå frem for å finne min egen kropps naturlige søvnrytme? Er det nok å bare legge seg når en føler seg trøtt og ikke bruke vekkerklokke? Har en mistanke om at jeg kommer til å sovne senere og senere helt til det er helt snudd om :S Noen som har noen tanker eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_freetheweed

har no lignende opplegg selv. de siste par ~5 åra elns har jeg lagt meg når jeg har blitt trøtt eller begynner å kjede meg. ofte perioder over flere mnd. hvor jeg er oppe 1-3 dager, sove 12-24t og gjenta det hele. f.eks nå som sommern kommer passer jeg på å sove på dagen for å unngå varmen på rommet her (ikke a/c), om jeg ikke sovner før det starter å bli varmt på morgenen må jeg bare lide meg gjennom enda en glovarm og alt for lys dag i våken tilstand...

tror trøttheten kommer i bølger på en måte, trøtt som faen og svir i øya en stund.. time eller to senere er jeg lys våken og får ikke sove om jeg prøver =p så trøtt igjen senere.. osv osv.

trives best når det er natt og regner.

 

dette passer meg utmerket, trives godt slik.

Lenke til kommentar
Er for tiden i en situasjon hvor jeg kun har èn oppgave å jobbe med, når jeg vil på døgnet. Har ingen skole, jobb eller andre obligasjoner. Har alltid slitt en del med trøtthet ol. og lurer derfor på om jeg kan forbedre dette ved å justere døgnrytmen min.

 

Har lest en del om forskjellige døgnrytmeforstyrrelser. Forsinket søvnfase, ikke-24-timers, osv..

 

Hvordan kan jeg gå frem for å finne min egen kropps naturlige søvnrytme? Er det nok å bare legge seg når en føler seg trøtt og ikke bruke vekkerklokke? Har en mistanke om at jeg kommer til å sovne senere og senere helt til det er helt snudd om :S Noen som har noen tanker eller erfaringer?

De kan først og fremst forbedre sovehygienen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...