Gå til innhold

Netbook som eneste PC?


Anbefalte innlegg

Da min gamle laptop har nettopp gikk ad undas må jeg nå se etter en ny. Har sett litt på hva som finnes av netbooks og jeg må si størrelsen og vekten frister. Alternativet er en større laptop av noe slag hvis det viser seg at en notebook ikke er tilstrekkelig.

 

Først litt om hva jeg skal bruke laptopen til:

Utgangspunktet er å bruke laptopen til å surfe på internett, tekstbehandling samt en del programering og liknende. Jeg studerer til sivilingeniør på NTNU og det kan også bli aktuelt å bruke laptopen til blant annet CAD- og 3D-programmer av noe slag. Det er ikke nødvendig å kunne kjøre slike programmer helt problemfritt (kommer til å bruke stasjonære skole-PCer til det), men jeg vil ha muligheten til å gjøre litt med den. Kommer ikke til å bruke laptopen til spill.

 

Hvis jeg ender opp med en netbook så ser jeg for meg å ha en ekstern skjerm og en USB-hub med tastatur, mus og CD/DVD-leser stående til oppkobling for hjemmebruk. Liten skjerm og lite tastatur anser jeg derfor ikke som noe stort problem. Lagringsplass på harddisk er heller ikke kritisk siden jeg uansett bruker min eksterne harddisk til musikk, film, bilder og liknende. Jeg kommer til å kjøre Ubuntu som operativsystem. En laptop uten Windows kan derfor være ønskelig så slipper jeg å betale ekstra for en lisens jeg ikke kommer til å bruke, men det er langt fra en nødvendighet.

 

Selv tenker jeg at Intel Atom prosessoren går bra, i alle fall ut i fra prosessorhastigheten. Ser ut til at de fleste ligger på 1.6 GHz. Dette er kanskje ikke all verden for krevende program, men jeg tenker at det bør gå innen rimelighetens grenser. Noen innspill på dette? Hvor bra en prosessor er avhenger jo ikke bare av hastigheten, men dette vet jeg dessverre svært lite om. Innspill på dette hadde vært flott.