Gå til innhold

Netbook som eneste PC?


Anbefalte innlegg

Da min gamle laptop har nettopp gikk ad undas må jeg nå se etter en ny. Har sett litt på hva som finnes av netbooks og jeg må si størrelsen og vekten frister. Alternativet er en større laptop av noe slag hvis det viser seg at en notebook ikke er tilstrekkelig.

 

Først litt om hva jeg skal bruke laptopen til:

Utgangspunktet er å bruke laptopen til å surfe på internett, tekstbehandling samt en del programering og liknende. Jeg studerer til sivilingeniør på NTNU og det kan også bli aktuelt å bruke laptopen til blant annet CAD- og 3D-programmer av noe slag. Det er ikke nødvendig å kunne kjøre slike programmer helt problemfritt (kommer til å bruke stasjonære skole-PCer til det), men jeg vil ha muligheten til å gjøre litt med den. Kommer ikke til å bruke laptopen til spill.

 

Hvis jeg ender opp med en netbook så ser jeg for meg å ha en ekstern skjerm og en USB-hub med tastatur, mus og CD/DVD-leser stående til oppkobling for hjemmebruk. Liten skjerm og lite tastatur anser jeg derfor ikke som noe stort problem. Lagringsplass på harddisk er heller ikke kritisk siden jeg uansett bruker min eksterne harddisk til musikk, film, bilder og liknende. Jeg kommer til å kjøre Ubuntu som operativsystem. En laptop uten Windows kan derfor være ønskelig så slipper jeg å betale ekstra for en lisens jeg ikke kommer til å bruke, men det er langt fra en nødvendighet.

 

Selv tenker jeg at Intel Atom prosessoren går bra, i alle fall ut i fra prosessorhastigheten. Ser ut til at de fleste ligger på 1.6 GHz. Dette er kanskje ikke all verden for krevende program, men jeg tenker at det bør gå innen rimelighetens grenser. Noen innspill på dette? Hvor bra en prosessor er avhenger jo ikke bare av hastigheten, men dette vet jeg dessverre svært lite om. Innspill på dette hadde vært flott.

 

Det jeg ser for meg som det mest kritiske punktet på en netbook er mengden RAM. De fleste jeg har sett har 1GB mens noen er oppe i 2GB. Jeg ser for meg at 1GB RAM kan bli i minste laget og jeg tror jeg vil trenge en laptop med opp mot 2GB. Siden det er få netbooks som har dette (nå) så tror jeg dette kan være det som er avgjørende for om jeg velger en netbook eller ikke.

 

Etter mye prat så kommer endelig spørsmålet! :) Vil en netbook være tilstrekkelig for meg, eller bør jeg satse på en større laptop?

I tillegg lurer jeg på om det er noen nye produkter som vil komme på markedet i tiden fremover? Klarer meg uten egen PC (låner dama sin :p) en stund til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Asus EEE. Ytelsen er god nok til tekstbehandling (selv om office 2007 blir tregt..) Det er ikke minnet som setter en stopper, og når det kommer til spilling er det ikke GPU. Problemet er Atom-prosessoren, den er rett og slett for svak..

 

Til ditt bruk vil nok en Netbook ikke tilfredstille.

 

 

Hva er budsjettet ditt?

 

 

btw: Å bytte ram er veldig enkelt. Men 2 GB er 0 vits siden de programmene man kan kjøre på maskinen ikkekrever spessielt mye.

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig med ravii.

Jeg har en eee 1000H, og har blant annet Office 2007, Labview og Matlab på den.

Merker at den er litt tregere enn min stasjonære, men det er fullt brukbart.

Jeg synes den største begrensningen ligger i skjermoppløsningen, men du kommer jo rundt det med ekstern skjerm.

 

Har forresten oppgradert til 2GB RAM. På jobben oppgraderte jeg fra 512MB til 2GB, og det merket jeg godt i Labview. Prøvde ikke Labview på eee'en før jeg oppgraderte, så kan ikke uttale meg der.

Lenke til kommentar

Ja, merker det samme her :)

Men det er bare første gangen, så går det kjapt etterpå.

 

Generelt er programmer litt tregere å starte enn jeg er vant til, men når ting først er i gang så går det greit. Tipper det har mer å gjøre med den ultratrege harddisken enn noe annet.

 

Til slutt kan jeg innrømme at jeg ikke er så sikker på at 2GB gir merkbart bedre ytelse.

Jeg bestilte min maskin fra Datakjeden og slengte med den rambrikken sånn for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Skjønner at prosessoren absolutt ikke er like kraftig som den i andre laptoper. På min gamle laptop som var på 1.5GHz klarte jeg fint å kjøre en del mer krevende programmer, men det blir selvsagt ikke det samme når prosessortypen er en annen.

 

Er det enkelt å bytte ut RAM-brikkene i netbooks? Hadde forstått det sånn at det var vanskelig å få av dekselet og at å gjøre det gikk ut over garantien. Hvis det er mulig så er det jo ikke noe problem hvor mye RAM den kommer med.

 

Husker fra min gamle laptop (1.5GHz og ca 1GB RAM) at den greide fint å f.eks. kjøre Photoshop, men når jeg samtidig hadde oppe Firefox, Word osv så fikk den problemer. Har jeg rett når jeg tenker at det var av mangel på minne? Hvis det er der problemet ligger på en netbook også så kan jeg leve med det, men hvis problemet er prosessoren så blir det jo litt værre... :hmm:

 

Budsjettet mitt er jeg forresten ikke helt sikker på enda. Hvis jeg føler meg sikker på at det er en bra laptop så kan jeg ta meg råd til å bruke en del på den, men jeg vil få litt oversikt over hva som finnes først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...