Gå til innhold

mulig å lodde noe så lite som dette for hånd?


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

kona ville vise hvor glad hun var i meg ved å deise mobilen i bakken, åpna den opp og ser at en liten bryter er brukket av, har tatt bilde av den og dere ser de fire metallpunktene som det skal festes i, for å illustrere hvor små disse tingene er så har jeg lagt en 50-øring ved siden av som referansepunkt/målestokk/whateverdetkalles.

 

post-21125-1240007583_thumb.jpg

 

eller er dette så lite at det bare er automatiserte maskiner som klarer å gjøre dette orntli?

Endret av radisson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Fint mulig å lodde dette for hånd, men det nytter ikke med noe gampe-loddebolt!

 

Har selv loddet på flere slike brytere, og det er relativt enkelt så lenge loddepunktene er tilgjengelig fra utsiden på bryteren når den ligger ned på kortet.

Finnes noen som har kontaktpunktene under bryteren, og da nytter det ikke med vanlig loddebolt.

 

Du må ha en loddebolt med tynn og ren spiss, 25-50W effekt.

Og gjerne en loddelisse eller lignende for å fjerne gammelt tinn på loddepunktene.

Tynt loddetinn er en fordel å bruke (0.3-0.4mm), men det går med standard tykkelse også om man er forsiktig.

 

Fjern først overflødig tinn fra loddepunkter og bryteren forsiktig.

Så tilfører man litt nytt tinn på det ene loddepunktet, mens man presser bryteren ned over loddepunktene.

Når den henger i det ene hjørnet, kan man om nødvendig finjustere litt ved å vri på bryteren, før man lodder fast de siste punktene.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

hei, takker for utfyllende svar. Nå er jeg ikke ekspert på lodding - min barndom ble rett og slett ødelagt av en elektronikklærer som aldri gadd å vise oss hvordan man egnetlig lodder orntli, så resultatet ble jo at det lille jeg har loddet har vært ved å dytte loddetinn med loddebolten over på kontaktene, noe som viste seg å være rimelig håpløst egnetlig.

 

Men fra traumer til realitet - punktene stikker vel ut en millimeter på hver side.

 

Men har ikke rette utstyret til dette helle foreløpig. Så jeg har jo mest lyst til å sette punktene på plass og bare helle lynlim over punktene og håpe at det egnetlig holder - men antar at det ikke er så lurt? :D

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lurt. Dette er ikke noe problem å lodde, men la meg si det slik- det er ikke det første loddeprosjektet man bør gi seg i kast med. En skikkelig loddestasjon er også greit å ha i slike tilfeller.

 

Lodding, er som mye annet man driver med, noe man blir flinkere til når man har holdt på en stund. i dette tilfellet er det en stor fordel med litt erfaring og "fingerspitzgefühl" :)

 

Finn en dreven "hobbylodder", eller hør på et rep- verksted, evt. elektronikklinja på en vgs.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...