Moskus Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Enkelte av de tyngre beregningsprogrammene har muligheter for å dele opp beregningen, slik at den kan fordeles på flere maskiner. Finnes det en "generell" måte å oppnå det samme på for et hvilket som helst program? Jeg tviler meget sterkt på at det gjør det, men det hadde jo vært praktisk...
DeadManWalking Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Jeg brukte påsken på å lese litt om dette. Det går ikke uten at programmet er skrevet spesifikt for å utnytte, den mest brukte standeren på det feltet er vel MPI, du kan se på Open-MPI for linux klienter. Når det kommer til windows så har windows et eget system for clustere kalt HPC. Problemet er at jeg har ikke klart å finne et enkelt oppsett for å f.eks bruke alle maskinene i hjemmet til enklere MPI operasjoner. Man må liksom kjøre et eget system ser det ut som.
cruzader Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 har snust litt på tanken med hpc selv, men er vell labert med testversioner av den. har et par identiske rackservere liggende som jeg kjøpte for en billig penge til teste cluster, men var det og finne ut hvilket system da
DeadManWalking Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Hadde vært genialt å bygget seg en liten super datamaskin ja. Les litt om dette her. Det er mulig, men ikke så enkelt uten dedikert maskinvare. Jeg tenkte litt på folding@home opplegget, men deres infrastruktur er vist ikke open source. Omg.
cruzader Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 (endret) jeg har en 6 slike liggende jeg kjøpte for en billig penge for teste cluster og få meg litt erfaring der: dell poweredge 650 3,06ghz xeon 3gb ram 333mhz 2x80gb ide 7200rpm men litt usikker om jeg trenger mer av stæsj, om hpc bruker diskene på maskinene eller om jeg trenger en egen med sas/scsi for selve systemet. Endret 16. april 2009 av cruzader
DeadManWalking Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Det er bare å starte. Jeg anbefaler deg egentlig Ubuntu, bruk Ubuntu på node serveren og ubuntu server på nodene. Siden du har disker til alt trenger du ikke PXE boot, slik han over har gjort. Workblog! Go go go
Moskus Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Takker for informasjon! Men dessverre, da var det som jeg trodde (og noe annet hadde jo vært nærmest revolusjonerende). Det finnes ingen enkel tilleggspakke jeg kan sette på serveren og klienter å installere på nettverksmaskinene som gjør at jeg kan fordele en beregning i et selvskrevet program eller Excel for den slags skyld.
cruzader Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 (endret) montro hvormange av de poweredge 650 jeg måtte samlet meg før jeg kom på top500 ser de ligger på en 600-800kr ferdig levert til norge brukt. må alle nodes være 100% identiske eller kan jeg kjøre sammen 650 maskiner med forskjellige cpus? har 2stk på 2,4ghz også liggende montro om hlds for cs servere funker i cluster, er ikke ekte entusiast før du har eget cluster til cs! maskinen han hadde var ikke noe sånn supermaskin heller egentlig Endret 16. april 2009 av cruzader
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå