Gå til innhold

Boote viruel hardisk ? hvordan ?


Anbefalte innlegg

HEI!

 

Har snart googlet meg til døde. finner ingenting!

Jeg vil ha pcen min til å kunne starte opp et OS som ligger på en Virtuel hardisk (altså *.vmdk fil for VMware). altså ikke starte opp fra en virtuel maskin, men starte opp når jeg slår på den fysiske pcen.

 

jeg har sett at det går ant, Wubi (instalasjons programmet for ubuntu som ikke krever partisjonering) har dette prinsippet. Den booter en virtuel hardisk med ubuntu, med boot velgeren til XP.

 

Har noen peiling på hva jeg kan benytte for å boote min *.vmdk fil ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette lar seg ikke gjøre uten videre, du må ihvertfall ha en bootloader som støtter å boote fra fila.. vet ikke om GRUB kan konfigureres til noe sånt..

 

Ellers kan du opprette en partisjon i riktig størrelse på disken, konvertere vmdk-fila til et rått image vha. programmet qemu-img, også skrive råfila til partisjonen direkte (dd-kommandoen).

 

Husk at hvis VMWare-imaget inneholder et OS som forventer bestemt hardware når det starter (Windows..), så vil du sannsynligvis få blåskjermer og det som verre er, pga at hardwaren i den "ekte" maskinen er annerledes enn i den virtuelle.

Lenke til kommentar
Dette lar seg ikke gjøre uten videre, du må ihvertfall ha en bootloader som støtter å boote fra fila.. vet ikke om GRUB kan konfigureres til noe sånt..

 

Ellers kan du opprette en partisjon i riktig størrelse på disken, konvertere vmdk-fila til et rått image vha. programmet qemu-img, også skrive råfila til partisjonen direkte (dd-kommandoen).

 

Husk at hvis VMWare-imaget inneholder et OS som forventer bestemt hardware når det starter (Windows..), så vil du sannsynligvis få blåskjermer og det som verre er, pga at hardwaren i den "ekte" maskinen er annerledes enn i den virtuelle.

 

i dette tilfelle er det Mac os X leopard jeg skal prøve å boote.. har fått den til å fungere under vmware..

hadde vert spennende å sett om det virket =p

 

Ellers kan du opprette en partisjon i riktig størrelse på disken, konvertere vmdk-fila til et rått image vha. programmet qemu-img, også skrive råfila til partisjonen direkte (dd-kommandoen).

 

Finnes det en guide på dette ? hvordan man gjør dette

Lenke til kommentar

Tror ikke du finner noen guide til akkurat det der. Det er såpass avansert, og fremgangsmåte avhenger av hva slags OS som skal bootes, bootloader du bruker, osv, osv..

 

Beste forslagene jeg kan gi er egentlig; 1) Kjøp en Mac, 2) Prøv en av de utallige OSX "hackintosh"-imagene som ligger rundtomkring (piratbukta og andre unevnelige steder), eller 3) Lær deg partisjonering, les manualen til dd og qemu-img, forstå litt teori rundt hvordan dette fungerer.. så kan du prøve å gjøre det jeg sa i posten over.

 

Ha en backup av alt du ikke vil miste, siden sjansen for at noe ryker er stor om du ikke har full kontroll.

 

Edit: Og en ting til, hvis du vil boote OSX, hvorfor spør du i linuxforumet?

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

det jeg har gjort er å ha 2 fysiske harddisker og så gi Vmware tilgang til de fysiske diskene (ikke vmdk). F.eks i Windows så kan jeg boote via linux som ligger på disk1. Og om jeg booter direkte til linux, kan jeg starte windows i vmware som ligger på disk0.

 

Windows krever litt hardware-profil oppsett. Og i linux har jeg kompilert to forskjellige kjerner (gentoo) som valg ved boot.

 

Fordelen her er at jeg har tilgang til begge "dual-boot" OSene hele tiden, uten å måtte reboote. :) Trenger jeg mer guffe i windows, kan jeg bare reboote slik at jeg kjører windows native.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...