Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Naboforhold, hva feiler det oss?


Anbefalte innlegg

Jeg kan avkrefte at dette er en norsk ting.. Bor selv på studenthjem i England, vi er 8 stykker til sammen, 2 av dem har meldt seg helt ut og er sånn som de du beskriver. Har ei til og som i og for seg er grei, var med litt de første månedene men har meldt seg mer og mer ut hu og virker ikke som hu bryr seg så mye om oss lenger. Sier fortsatt hei dog.. Vi andre 5 går ganske godt sammen dog, men viser jo at det nok ikke bare er vi nordmenn som er sære..

Vet også at det er sånn for mange av de andre jeg kjenner, at flere i leiligheta melder seg ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske så vanlig det. Har du hørt om fenomenet "Stop and chat"?

 

Her er et eksempel på det:

 

 

Det er ikke alle som er like fan av å snakke i all evighet med "halvkjente" folk på gaten. Spesielt om man ikke har en dritt til felles med denne personen, eller har dårlig tid, men jeg er forsåvidt enig i at "Hei", og et nikk er noe flere burde lære seg til å gjøre. Er dog litt rart når du bor i sammen med flere mennesker, men det er vel igjen den norske væremåten som slår inn.

Endret av RastaXP
Lenke til kommentar
Det er ikke alle som er like fan av å snakke i all evighet med "halvkjente" folk på gaten. Spesielt om man ikke har en dritt til felles med denne personen, eller har dårlig tid, men jeg er forsåvidt enig i at "Hei", og et nikk er noe flere burde lære seg til å gjøre. Er dog litt rart når du bor i sammen med flere mennesker, men det er vel igjen den norske væremåten som slår inn.

 

Er i veldig liten grad vi bor sammen. Vi bare deler bad og kjøkken, er ingen av oss som har sittet og spist sammen i spisekroken så vidt jeg vet om.

 

Et hei har ikke så mye for seg, men likevel et minimum av høflighet. Helst burde vi kunne snakke med hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke det at man sier hei til hverandre er for mye forlangt.

 

Jeg hadde en slik nabosituasjon da jeg studerte i Tromsø, delte bad med 3 stk og kjøkken med 6. I starten var det fint, da det var to sterke kvinnelige personligheter som fikk alle samlet, fikk til en felles forståelse for rydding og vasking osv. og man ble litt bedre kjent. Noen felles måltider var det også.

 

Men det var veldig mye gjennomtrekk. De jeg hadde god kontakt med i begynnelsen forsvant, og de nye beboerne virket ikke spesielt interesserte i å pleie noen sosial omgang... eller rydde, eller vaske, tømme søppel, eller noe som helst. Slikt blir det fort litt dårlig stemning av.

 

 

Etter dette var det en sann fryd med eget kjøkken og bad, noe jeg aldri har sluttet å verdsette.

Lenke til kommentar

Bare du å ta initativ til å begynne med. Iallfall med et lite "Hei!". Kan ta ikke skade. Om det skjer at dere lager mat samtidig en gang kan du jo alltids prøve å igangsette en samtale, og om dere ikke finner noe å prate om er det alltids noe med været. ;)

 

Good luck. :)

Lenke til kommentar

Jeg har bodd rundt omkring og delt hus og hybel med mye rare folk, altså. I starten da jeg flytta for meg selv (15 år gammel) var jeg livredd de andre og gjorde alt jeg kunne for å unngå dem. Lyttet gjennom døra for å sjekke om noen var på kjøkkenet og sånt. Sånn holdt jeg på helt til jeg flytta inn på folkehøgskole, og virkelig begynte å se nytten av å småprate med naboene sine. Det skal ikke mange ordene til før det blir langt triveligere å dele bad og kjøkken. Jeg synes det er direkte utrivelig å stå der sammen på kjøkkenet uten å si ett eneste ord...det blir veldig awkward for min del. Orker det nesten ikke, jeg.

 

Men akkurat hvordan du, Kloever, skal få fart på stemningen aner jeg ikke. Man kan jo ikke akkurat sette seg ned og ta en alvorsprat med dem heller. Én ting er at de ikke svarer på et hei, men hva skjer om du stiller dem noen spørsmål? Hvis dere for eksempel er på kjøkkene samtidig, kan man jo spørre hvordan det går, om det er mye å gjøre på skolen, og så videre. Bare generell småprat hvor den andre parten er tvunget til å si noe fordi du stiller et spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...