Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rattet rister ved høy fart


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I løpet av den siste måneden har rattet begynt å riste når jeg ligger rundt 100 på nåla og høyere. Har aldri merket noe til dette tidligere på min 96' Opel Astra. Føles litt ubehagelig når jeg ligger på e6 og rattet rister. Hva kommer det av?

 

En annen ting mens jeg er i gang: Bremsene "skriker" litt når jeg bremser. Er bremsene feiljusterte eller dårlige bremseklosser eller lignende? Har hatt dette lenge, men bremsene fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom deg på et verksted å så sjekket dette umiddelbart!

 

Det er stor sannsynlighet for at det er feil avbalansering på hjul(lagt om til sommerdekk?) eller noe av det andre som er nevnt her, men det kan også være et endeledd som begynner å bli stor slakke i - det er en relativt dårlig ide å kjøre med.

Endret av VP
Lenke til kommentar

Problemet oppstod mens jeg kjørte med vinterdekkene mine og fortsatte når jeg byttet til sommerdekk.

 

Sommerdekkene er ganske slitt (skal kjøpe nye når jeg får feriepenger). Så jeg tok de to dekkene som hadde vært foran året før og satte bak, slik at jeg har bedre dekk foran. De to dårligste dekkene er ganske slitt på innsiden.

 

 

 

Men hva kommer egentlig "skrikinga" når jeg bremser lett av?

Lenke til kommentar
Problemet oppstod mens jeg kjørte med vinterdekkene mine og fortsatte når jeg byttet til sommerdekk.

 

Sommerdekkene er ganske slitt (skal kjøpe nye når jeg får feriepenger). Så jeg tok de to dekkene som hadde vært foran året før og satte bak, slik at jeg har bedre dekk foran. De to dårligste dekkene er ganske slitt på innsiden.

 

 

 

Men hva kommer egentlig "skrikinga" når jeg bremser lett av?

Regner med det er trommelbremser bak på denne?

I såfall holder jeg en knapp på at det bare er litt bremsestøv fra bremsebåndene som gjør at du får en slik lyd - men uansett, er det tvil bør det sjekkes.

Lenke til kommentar
Er trommelbremser bak ja. Da vet jeg det, takk!

 

'

Hvor alvorlig er det med stor slakke i endeleddet?

 

Det kan jo til slutt bety tap av styring på det ene hjulet, men det trenger jo ikke være dette.

 

Hjullager burde jeg også nevnt at det kan være. Men er greiere å kjøre inn på et verksted å spørre om de kan sjekke over forstillingen, det koster nok neppe så mange kronene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...