Gå til innhold

Ikke fått varsel om innkallelse - Men vil inn!


Galexon

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er 18 år, og snart ferdig med videregående. Jeg har vært på sesjon, og ble tjenestedyktig.

Saken er at jeg ikke orker å studere med en gang etter videregående. Jeg ønsker derfor å gjennomføre førstegangstjenesten nå til høsten. Men saken er at jeg ikke har fått varsel om innkallelse enda :S

 

Ønsker meg inn i luftforsvaret, da jeg er veldig interessert i fly og luftfart generelt. Nå står det forøvrig på mil.no at det åpnes for ledige plasser etter uke 17. Men jeg tenkte jeg skulle ringe VPV på tirsdag med en gang de åpner telefonlinjene og nærmest trygle om å få innkallelse. Jeg vil i det minste vise at jeg er ivrig og motivert til å gjennomføre førstegangstjeneste.

 

Er det noen som vet om det er gode muligheter for at jeg får innkallelse hvis jeg gjør dette? Er det også mulighet for å komme i den avdelingen jeg vil i luftforsvaret? Ikke så viktig egentlig, så lenge det er luftforsvaret, men luftvern hadde definitivt vært å foretrekke. Så blant annet på statistikken for 2007 at ut av forsvarets behov for cirka 11.000 soldater, var det rundt 7-8000 som gjennomførte tjenesten. Da burde det vel være muligheter?

 

Foreldrene mine presiserer at jeg ikke får ligge og sove et helt år, men at jeg da må studere eller tjenestegjøre i militæret. Valget mitt da er soleklart, da velger jeg militæret! Jeg er møkka lei av skole, tidsfrister, eksamener osv.

 

Hvis noen har erfaring rundt dette, er det da noen som kan svare meg på de spørsmål jeg har reist i innlegget mitt? Kan oppsummere dem her:

 

- Er det gode muligheter for å fremdeles få ein innkallelse om jeg tar kontakt med VPV så fort som mulig?

- Er det gode muligheter for å komme inn i luftforsvaret? (Tenker da på om luftforsvaret er populært, eller om de trenger mer folk)

 

Sikter først og fremst til folk som har erfaring fra egen tjeneste, eventuelt folk som har fast arbeid i forsvaret og som vet en del om dette.

 

På forhånd takk for alle svar, og ha en fortsatt god påske ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk innkalling for 2008/2009, men kontaktet VPV og fikk smertefritt endret til 2007/2008.

 

Kjenner forøvrig flere som har ringt til VPV og ytret ønske om innkallelse, og foruten en som ikke var tjenestedyktig, har de tjenestegjort alle sammen :)

 

Var selv i Hæren så jeg vet desverre lite om rekrutteringen i Luftforsvaret :)

Lenke til kommentar

Du kan ringe og mase, vet det er noen som har ringt opp til flere ganger og fått innkallelse til slutt. Men grunnen til at du skal ringe i uke 17 er at de da vet om det er noe ledig. Det er hvertfall dette de har sagt til meg, for jeg har samme problemet som deg. Jeg håper også på luftforsvaret og regner med det må være noen ledige plasser der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP
Blir helt satt ut når jeg leser om folk som vil inn og ikke har fått innkallelse. Men de som IKKE vil inn, ja de blir innkalt.. :roll: Lykke til!

 

Akkurat det jeg mener også! men neste år skal det komme ny sesjon hvor man har 2 deler. I del 1 er det hvor motivert psv man er pluss IQ test og så de som er kvalifisert kommer til del 2 hvor det er FYSISKE tester.

Lenke til kommentar

Vi kan jo konkludere med at systemet fra du er på sesjon til du (kanskje) får innkalling er helt tullete.

 

Er det noen som har oversikt over hvilke avdelinger som har ledig plass?Da kan jeg kan bestemme meg hvor jeg helst vil inn på forhånd. Jeg vil helst til sjøforsvaret, men jeg har hørt at det er fullt i Juli og september, og jeg tror ikke jeg gidder å vente til januar. Det er litt stress og måtte bestemme seg når du sitter der i telefonen med en kar fra vpv.

Lenke til kommentar
Jeg ringer og trygler om plass i morgen, rett etter at de har åpnet telefon-linjene :p Føler det nesten som om jeg skal overnatte utenfor billettluka til et stort arrangement :p Men det er jo viktig! Har liten interesse av å hoppe rett i studier!

 

Skal gjøre det samme selv, jeg skal inn;) Du må fortelle hvordan det går da.

Lenke til kommentar
Jeg ringer og trygler om plass i morgen, rett etter at de har åpnet telefon-linjene :p Føler det nesten som om jeg skal overnatte utenfor billettluka til et stort arrangement :p Men det er jo viktig! Har liten interesse av å hoppe rett i studier!

 

Skal gjøre det samme selv, jeg skal inn;) Du må fortelle hvordan det går da.

 

Jepp, skal gjøre det ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med en dude.

 

Han sa at jeg egentlig skulle ringt i uke 17. Trodde det var denne uka jeg, men det viser seg at uke 17 starter 20. april..

http://www.timeanddate.com/norsk/kalender.html

 

Men han skulle se om det var mulig å fikse det allerede nå, så fikk uansett satt meg på 2. Bataljon i Januar 2010. Til sommeren var det bare Samband, Ingeniør, Luftforsvaret og noe mer som var ledig. Jeg skulle få innkallingen etter sommerferien. Litt skummelt å ikke ha en skriftlig bekreftelse før da. Alt for mange har skrevet "man vet aldri med forsvaret". :p

Lenke til kommentar

jeg fikk innkallelse og feilet helse testen... fikk sjekket det her opp og hadde ingen problemer, sendte derfor brev til VPV og venter nå ny innkallelse... regner med det går igjennom....

 

 

forresten så var den helsefeilen hjerteproblemer.. gjett om jeg fikk sjokk...:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...