Gå til innhold

BK: Portrett i studio


Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på med prosjekt til fordypning hvor jeg har valgt foto som emne. Har bestemt meg for å ta portretter i studio. Her legger jeg ut et prøvebilde hvor jeg håper på både ris og ros. Hva er bra, og hva er ikke fullt så bra?

- Andrea

post-189467-1239485990_thumb.jpg

Endret av andreabf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje vi trenger noe mer info på hva du tenker, sminken er kul og utsnittet kan funke. Men jeg tror kansje jeg ville likt dette bilde i høydeformat eller i det minste uten å klippe håret...

 

MEN jeg ser gjerne at du forklarer hvorfor du tok bildet på denne måten så vi kan hjelpe deg med eksakt hva du vill gjøre.

Lenke til kommentar

Hei.

La meg begynne med det tekniske.

Om mine øyne ikke bedrar meg, vil jeg si den avbildete damen er fra Levanger VGS. Da vet jeg også at Medialinjen på Levanger VGS har et par 50mm f/1.4. Til denne typen portrett vil jeg råde deg i å bruke det, isteden for objektivet du bruker her. Det er mye skarpere, og passer perfekt til headshots.

I tillegg ser jeg at du har brukt blender f/4.5 - Dette er største blenderåpning på objektivet du har brukt - det blir dermed uskarpt i forhold til det det ville ha blitt på ~ f/11. Jeg tar alltid studiobildene mine med blender f/8 - f/11. Med mindre jeg er ute etter en spesiell effekt.

 

Jeg vet også at den avbildete damen er fager i fargene, både når det gjelder klær og sminke. Så hvorfor ikke prøve det med farger istedet? Da kan du også, bevisst, ta i bruk fargekomposisjon som et virkemiddel til å få et bedre bilde. Dette blir dessverre monotont og kjedelig som det er nå. Jeg er også enig i at du ikke bør kutte håret, og kanskje ta det i høydeformat i stedet.

Lenke til kommentar
Tror kanskje vi trenger noe mer info på hva du tenker, sminken er kul og utsnittet kan funke. Men jeg tror kansje jeg ville likt dette bilde i høydeformat eller i det minste uten å klippe håret...

 

MEN jeg ser gjerne at du forklarer hvorfor du tok bildet på denne måten så vi kan hjelpe deg med eksakt hva du vill gjøre.

 

 

Dette bildet var ikke særlig gjennomtenkt. Jeg knipsa bare i vei for å prøve meg frem. Vi hadde det så mørkt i studio som mulig og brukte kun én lyskilde for å sjekke effekten. Men jeg er enig med deg med tanke på utsnittet og måten håret er klipt på. Tok en del bilder i høyformat, men ble desverre ikke fornøyd.

- Andrea

Lenke til kommentar
Hei.

La meg begynne med det tekniske.

Om mine øyne ikke bedrar meg, vil jeg si den avbildete damen er fra Levanger VGS. Da vet jeg også at Medialinjen på Levanger VGS har et par 50mm f/1.4. Til denne typen portrett vil jeg råde deg i å bruke det, isteden for objektivet du bruker her. Det er mye skarpere, og passer perfekt til headshots.

I tillegg ser jeg at du har brukt blender f/4.5 - Dette er største blenderåpning på objektivet du har brukt - det blir dermed uskarpt i forhold til det det ville ha blitt på ~ f/11. Jeg tar alltid studiobildene mine med blender f/8 - f/11. Med mindre jeg er ute etter en spesiell effekt.

 

Jeg vet også at den avbildete damen er fager i fargene, både når det gjelder klær og sminke. Så hvorfor ikke prøve det med farger istedet? Da kan du også, bevisst, ta i bruk fargekomposisjon som et virkemiddel til å få et bedre bilde. Dette blir dessverre monotont og kjedelig som det er nå. Jeg er også enig i at du ikke bør kutte håret, og kanskje ta det i høydeformat i stedet.

 

Hei!

Den avbildete damen er fra Levanger VGS, ja. Jeg har brukt 50 mm på de siste portrettene mine og funnet ut at det fungerte mye bedre, og bildene mine ble også en hel del bedre. Tusen takk for tips på blender. Det er virkelig noe jeg trenger å trene meg på!

 

Bildet kunne selvfølgelig vært i farger, men når jeg satt å redigerte det fungerte bildet mye bedre i s/h fordi hun hadde på seg såpass mørke klær. Den eneste fargeklatten var faktisk den røde leppestiften, men jeg skal nok leke meg med mye farger fremover. Dette er en utrolig spennende prosess og jeg blir glad når jeg får tips som kan gjøre bildene mine bedre. Jeg vet at du jobbet med det samme i fjor, hvis jeg ikke tar helt feil?

- Andrea

Lenke til kommentar
Er modellen lysten på å fremstå med mindre munn enn hun virkelig har?

Bra bilde synes jeg, men damen var da sminket langt unna min smak, og den munnen med viker uten leppestift ble veldig forstyrrende.

 

Ellers er jeg enig i at farger kanskje kunne vært bra for dette bildet :)

 

Modellen har nok ikke bevisst gjort munnen sin mindre, men jeg er enig i at den faktisk virker mye mindre. Hvordan hun sminker seg og ikke må nesten få bli opp til henne. Har fått mye kritikk for fargene så det må jeg nesten prøve ut!

- Andrea

Lenke til kommentar
Jeg vet at du jobbet med det samme i fjor, hvis jeg ikke tar helt feil?

- Andrea

 

Du tar vel ikke feil da nei. Jeg jobber forsåvidt fortsatt med det samme :)

 

Jeg skjønner det er enkelt å bli opphengt i det tekniske når det gjelder studieportretter. Men det fortere du har det inne, det fortere kan du begynne å virkelig tenke over bildene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...