Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til ajp bremse på moped?


esp111

Anbefalte innlegg

Hei. Har akkurat byttet bremseklosser (forran) på mopeden min. Og i den anledning tok jeg ut ''sylinderene'' inni kalipperen. pga de hadde kilt seg. Men har satt sammen alt igjen nå, slik det var da jeg tok det fra hverandre. Og nå har det problemet at jeg ikke får noe motstad på hendelen. Har åpnet/lukket lufte skruen og holdt hendelen inne, pumpet..osv, men fortsatt ingen motstad og klossene står dønn stille. Har nok bremseveske i beholderen også.

Hva er galt :S?

 

Takk på forhånd for svar:D

Endret av esp111
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
når lufteskruen er stengt pumper du opp trykk, når du har pumpet noen ganger åpner du og lukker lufteskruen veldig fort, gjenta dette til det er kommet nok trykk til at bremsene funker

 

Har gjort dette, men fremdeles ingen motstad.

Endret av esp111
Lenke til kommentar

Det er ikke slik dette fungerer.

Man skal trykke inn en gang, (ikke langt inn, for da kan membranen ryke), og mens man holder håndtaket inne, løsner man lufteskruen og stenger den igjen. Et lufteverktøy som blir brukt riktig er til god hjelp.

 

Husk at du ikke må slippe ut håndtaket før du lukker lufteskruen.

 

Er det mye luft i systemet, er det ikke umulig at du må holde på en stund før du får ut nok luft slik at du kjenner motstand.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det er ikke slik dette fungerer.

Man skal trykke inn en gang, (ikke langt inn, for da kan membranen ryke), og mens man holder håndtaket inne, løsner man lufteskruen og stenger den igjen. Et lufteverktøy som blir brukt riktig er til god hjelp.

 

Husk at du ikke må slippe ut håndtaket før du lukker lufteskruen.

 

Er det mye luft i systemet, er det ikke umulig at du må holde på en stund før du får ut nok luft slik at du kjenner motstand.

 

Ok, takker. forrseten hva/hvilke membran:P?

 

Edit: Var akkurat ute og forsøkte det du fortalte CastorFiber og holdt på i 10 min, men det er fortsatt ingen motstand og ikke tegn på det heller. Kan jeg ha ødelagt noe da jeg demoterte kalipperen? Har også trykket hendelen helt inn, kan jeg ha ødelagt membrananen? Hva gjør membranen og hvor er den :D ?

Endret av esp111
Lenke til kommentar

Jeg tenker på den pakningen i hovedsylinderen som man bygger opp trykk med. Klemmer du håndtaket lenger inn enn det man klarer når det er trykk på systemet, kan denne gå i stykker. Derfor skal du ikke klemme lenger inn enn "normalt", selv om det lar seg gjøre når det er luft i systemet. Har du allerede gjort det, så er dette slik at mange ganger går det bra, mens noen ganger gjør det ikke det..

 

Grunnen til pumpingen er at man skal få ut luften fra bremsesystemet. Det har kommet luft inn i slangen/stempel osv, og det er denne luften du skal ha vekk. Dette gjør du slik:

 

Klem inn håndtaket til "normalt". Åpne lufteskruen, fort eller sakte spiller liten rolle. Steng lufteskruen. Slipp ut håndtaket. Gjenta til du får et fast og godt trykk. Hundre ganger er ikke uvanlig hvis du ar godt med luft i systemet. Fyll på med fersk bremsevæske ved behov.

 

Du bør ha et lufteverktøy, eller en plastslange og et syltetøyglass med litt bremsevæske i. Har du ikke det, blir du aldri ferdig.

 

Bruker du "looptrikset" som er vist i howtoen er, eller kjøper deg et lufteverktøy, trenger du ikke lukke lufteskruen mellom hver gang du slipper opp hendelen. Det sparer du en del tid på. Lag gjerne den sirkelen på slangen så liten som mulig uten å knekke slangen på en Mc, da det ikke er snakk om like store mengder væske som på en bil.

 

http://forum.club-honda.org/showthread.php?t=18517

 

 

Mer kan du lese her- prinsippet er det samme på biler, selv om de ar bremseforsterker o mere mikk med i systemet. http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/b...brake-lines.htm

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg tenker på den pakningen i hovedsylinderen som man bygger opp trykk med. Klemmer du håndtaket lenger inn enn det man klarer når det er trykk på systemet, kan denne gå i stykker. Derfor skal du ikke klemme lenger inn enn "normalt", selv om det lar seg gjøre når det er luft i systemet. Har du allerede gjort det, så er dette slik at mange ganger går det bra, mens noen ganger gjør det ikke det..

 

Grunnen til pumpingen er at man skal få ut luften fra bremsesystemet. Det har kommet luft inn i slangen/stempel osv, og det er denne luften du skal ha vekk. Dette gjør du slik:

 

Klem inn håndtaket til "normalt". Åpne lufteskruen, fort eller sakte spiller liten rolle. Steng lufteskruen. Slipp ut håndtaket. Gjenta til du får et fast og godt trykk. Hundre ganger er ikke uvanlig hvis du ar godt med luft i systemet. Fyll på med fersk bremsevæske ved behov.

 

Du bør ha et luftevertøy, eller en plastslange og et syltetøyglass med litt bremsevæske i. Har du ikke det, blir du aldri ferdig.

 

Mer kan du lese her- prinsippet er det samme på biler, selv om de ar bremseforsterker o mere mikk med i systemet. http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/b...brake-lines.htm

 

Igjen takk for svar :D Hva skal jeg gjøre med Plastslangen og syltetøyglasset?

Lenke til kommentar

Artikkel 19-146 hos Biltema, eller en tilsvarende fra en annen leverandør, er veldig tidsbesparende, særlig på en moped eller mc, fordi det er så små mengder væske og luft det er snakk om. Husk bare å fylle lufteren med væske før du setter i gang, så er jobben gjort på ganske kort tid.

 

Beklager alle skrivefeilene, men denne maskinen har et delvis defekt tastatur.. :)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Artikkel 19-146 hos Biltema, eller en tilsvarende fra en annen leverandør, er veldig tidsbesparende, særlig på en moped eller mc, fordi det er så små mengder væske og luft det er snakk om. Husk bare å fylle lufteren med væske før du setter i gang, så er jobben gjort på ganske kort tid.

 

Beklager alle skrivefeilene, men denne maskinen har et delvis defekt tastatur.. :)

 

Tror jeg kjøper meg en slik jeg:P Tusen takk for hjelpa:D

Lenke til kommentar

Det som ikke står i bruksanvisningen, men som jeg skrev noe om, er at du bør fylle lufteren med væske før du setter i gang. Det er fordi det er så lite væske som flyttes på en moped, at det kan være vanskelig å få i gang prosessen.

Det kan godt tenkes at du bare flyttet væske og luft fram og tilbake hvis du ikke brukte det knepet.

 

Når det gjelder priser og slikt på bremsedeler på moped, så har jeg ikke peiling, for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Det er tre mulige feil. Defekt hovedsylinder, dvs at den ikke "komprimerer", defekt slavesylinder, dvs at den ikke lar seg komprimere, eller luft i systemet.

Det siste har du helt sikkert.

 

Det å diagnostisere de to første mulighetene via et forum er mer enn jeg klarer, men det kan tenkes noen andre har noen triks på lur.

Lenke til kommentar

har du luft i slangen kan det være et sant he#¤%! å få den ut! Vanlig lufting vil bare flytte denne luften fram og tilbake i det uendelige. Jeg måtte skru av hele bremsesystemet (kaliper, slange og hovedsylinder (den på styret). Tok ut bremsestempelet og fylte på med bremsevæske før jegtrykka det på plass igjen. Pressa da væske opp igjennom hele slangen slik at luftingen gikk lettere.

Lenke til kommentar
har du luft i slangen kan det være et sant he#¤%! å få den ut! Vanlig lufting vil bare flytte denne luften fram og tilbake i det uendelige. Jeg måtte skru av hele bremsesystemet (kaliper, slange og hovedsylinder (den på styret). Tok ut bremsestempelet og fylte på med bremsevæske før jegtrykka det på plass igjen. Pressa da væske opp igjennom hele slangen slik at luftingen gikk lettere.

 

Når du sier bremsestempelt hva mener du da:P? kan du gi meg en short guide :D?

Trenger bremser!:D

Takk for svar...

 

Edit: fra Grimstad du og ja, tøft:D

Endret av esp111
Lenke til kommentar

Jeg tok ut bremsestempelet (det som presser på bremseklossen). Fylte bremsevæske inn der stempelet sitter (helt fullt) og trykka stempelet inn igjen. Da ble det pressa væske fra kaliperen, opp slangen og ut i reservoaret.

 

Noe luft vil det uansett være i kaliperen. Jeg holdt kaliperen høyere enn bremsa (luft stiger til høyeste punkt) og lufta på vanlig måte.

 

Lufting: Trykk på bremsa et par ganger til det blir motstand. Hold så bremsa inne mens du hurtig åpner og lukker lufteskruen. IKKE slipp eller lett på trykket på bremsa før du har stengt lufteskruen! Gjenta til det kun kommer væske ut av lufteskruen.

 

Og sørg for at det ALLTID er væske i reservoaret! Går det tomt så får du inn luft og må gjøre alt på ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...