Gå til innhold

Hvor billlig klarer jeg å bygge en fil-server?


Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver å vurderer å bygge en server nå. Denne skal primært brukes som filserver internt i huset, men også eventuelt som FTP-server etterhvert. Ingen tunge oppgaver altså.

 

Da jeg er elev/student så trenger jeg billig hardware, og jeg kan godt kjøpe brukt og/eller fra ebay hvis jeg finner noe bra.

 

Her er en handlekurv jeg har satt sammen:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=90429

 

Om noen klarer å finne et helt greit kabinett med OK PSU som er litt billigere så tar jeg imot gode råd.

 

Jeg har også funnet noen deler på ebay som jeg kan bytte ut med de i handlekurven over:

CPU

HK

RAM

 

Jeg kommer til å kjøre en linux-distribusjon, og har nesten bestemt meg for ubuntu.

 

Med vennlig hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig liker å få mye for penga når jeg kjøper HW, og å kjøpe noe som er såpass bra at det også er godt egnet dersom (les: når) bruken endrer seg. Hvis du bare er opptatt av pris, så holder nok en Atom prosessor finfint. Da havner vi under 2000 kr med et kjipt AOpen kabinett med PSU.

Men det er ikke særlig fremtidsrettet i mine øyne, det holder akkurat nå, men ikke særlig mer. Hvis du mener det er bra nok, så vil jeg anbefale deg å kjøpe NAS til 1500 kr i stedet for. Billigere, og du slipper masse knot med oppsett.

https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk meg en noe utdatert, men veldig brukbar pc som jeg skal bruke til server fra en grei bruker her på forumet! ;)

 

Eneste jeg mangler, det er hard disk, der jeg egentlig kan kjøpe hva som helst, såvidt jeg har forstått? Hva er det beste innen 1tb-disker nå for tiden?

Lenke til kommentar
Jeg fikk meg en noe utdatert, men veldig brukbar pc som jeg skal bruke til server fra en grei bruker her på forumet! ;)

 

Eneste jeg mangler, det er hard disk, der jeg egentlig kan kjøpe hva som helst, såvidt jeg har forstått? Hva er det beste innen 1tb-disker nå for tiden?

 

vis du skal ha en bra 1tb disk så ville jeg gått for seagate, de er stabile med kansje ikke alltid raskest, samsung er dømt til å krasje en gang... og western bråker for mye synes jeg vertfall

Endret av dfilanpart
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg fikk meg en noe utdatert, men veldig brukbar pc som jeg skal bruke til server fra en grei bruker her på forumet! ;)

 

Eneste jeg mangler, det er hard disk, der jeg egentlig kan kjøpe hva som helst, såvidt jeg har forstått? Hva er det beste innen 1tb-disker nå for tiden?

 

vis du skal ha en bra 1tb disk så ville jeg gått for seagate, de er stabile med kansje ikke alltid raskest, samsung er dømt til å krasje en gang... og western bråker for mye synes jeg vertfall

Hva får deg til å påstå at Samsung er dømt til å krasje en gang? Alle disker er dømt til å ta kvelden en gang. Selv har jeg 2x500GB Samsung disker i RAID1, og de har suset og gått i over et år i strekk.

Lenke til kommentar

Vanskelig å gi råd uten at det nevnes hva slags ytelse og bruk man forventer.

 

Fallgruver:

 

atom, lite cpu kraft, kan føre til nedsatt ytelse ved bruk av raid5/6

pci, 32bits pci har ikke båndbredde til hverken raid kontroller eller full utnyttelse gigabit kontroller.

disker, tenk igjennom hva slags raid løsning man trenger.

Lenke til kommentar

Altså, jeg har jo allerede fått hardware da! Og det står jo i førstepost at serveren bare skal brukes som fil-server og da trenger man kanskje ikke noe særlig kraft?

 

Pcen jeg fikk tak i hadde en AMD 2600+ eller noe iden duren. Det eneste som ikke skulle følge med var harddisk.

 

Jeg trenger foreløbig ingen raid-løsninger.

Lenke til kommentar

Da kjøper du et eller to Intel 1000/gt nettverkskort og et eller flere sil 3214-2 s-ata kort. Av disker kjøper du det som er på tilbud den dagen du handler. Personlig hadde jeg kjøpt minst 3 disker slik at du kan kjøre raid 5. Monter så et LVM volum på md disken og du har mulighet til å utvide senere!

 

Forøvrig er jeg tilhenger av å ha en system disk. Her kan en 2,5" vere en god løsning. Det er i grunnen det samme hva du bruker, gjør det billigst mulig. Du trenger liksom ikke så mye mer enn et par GB uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...