Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problem med start (asus p5b deluxe)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et merkelig problem.

Av og til vil ikke datamaskinen starte. Jeg trykker på startknappen, men ingenting skjer.

Jeg skrur så av strømswitchen på baksiden av strømforsyningen, venter 5 minutter, setter den på igjen og vips så starter den.

 

Men det seneste så har ikke dette løst mine problemer hver gang. Det blir oftere og oftere at den ikke vil starte. Og jeg må skru av og på strømmen mange ganger.

 

Jeg har prøvd å trekke nye ledningen og en annen startknapp, og det løste ikke problemet.

 

Er det noen som har vært med på liknende før? Og hva ble i så fall gjort for å løse problemet?

 

/Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det blå asusmerket på hovedkortet som lyser når det er strøm lyser fint uansett om den ikke vil starte.

 

På andre siden så oppstod problemet etter at jeg installerte viftestyring og 3 nye vifter, men det rare er at maskinen fungerer perfekt og stabilt så fort den vel har startet. Uansett om det er 100% load.

Lenke til kommentar

Hovekortet mitt fungerer bra, men jeg har lagt inn alle de nyeste oppdateringene fra asus.

Jeg går til asus forumet og henter oppdateringene. Samtidig kan en lese litt om feil på hovedkortet og driver feil.

 

 

Latest BIOS, Drivers and Utilities for P5B Deluxe [/WiFi-AP] Updated March 23, 2009

ASUS Forum

Lenke til kommentar

Det er nok fortsatt PSU som hindrer starten.

Når du trykker på power-knappet, så sendes et signal til strømforsyningen som ber den om å starte. Om f.eks viftestyringen din har veldig lav impedans, kan dette føre til at PSU ikke starter, for å hindre oppstart med for lave spenninger.

 

Hvis du kobler av viftestyringen, fungerer alt som det skal da?

Hvis ja:

Hvis du kobler fra alle viftene, fungerer alt som det skal da?

Hvis ja:

Prøv med en og en vifte, og se om det kan være ei vifte med dårlig motor.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er borte nå i påsken, men jeg skal prøve så fort jeg kommer hjem igjen.

 

EDIT: Ja, det var PSU, jeg kjøpte en billig en bare for å prøve ( http://itsajten.com/productview.aspx?p=e13...fa185&c=892 )

 

Den fungerte utmerket på første trykk! :thumbs:

 

Eneste bakdelen var vel at det bråker som et lokomotiv. Men jeg får vel kjøpe en ordentlig en når jeg går lei.

Takk for svar alle sammen!

Endret av Thoma_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...