Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

rar lyd fra girkassa!


Anbefalte innlegg

jeg har hørt en lyd på bilen en stund nå. bilen har vært til eu kontroll i desember. så alt av hjullager og slikt har de sjekka. Denne lyden kommer egentlig bare på 4 gir tror jeg. samboeren som la merke til at det var 4 gir i stad. kan det være for lite girolje på bilen? noen som aner hva dette kan være? jeg trodde det var et hjullager på bilen som laget denne lyden. men det er det tydligvis ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at det direkte svarer på spørsmålet, så skal du være helt klar over at på en EU-kontroll blir det ikke påpekt om noe er "sånn halvveis". Er det 0,1 over grensen til godkjent, så er det godkjent. Hjullagertesting på EU-kontroll vil aldri gi noe utslag på om lageret er tørt og lager litt lyd som følge av det, men ellers er i grei stand (det vil gradvis ødelegges om det er tilfelle).

 

Jeg hadde et hjullager som lagde lyd. Begynte svakt, og ble sterkere og sterkere. Alt så helt greit ut. Ingen slakk eller noe, så lageret fungerte slik det skulle og dermed ikke noe som ville blitt påpekt på en EU-kontroll. Det tok noen hundre mil før det var mulig å si hva som lagde lyden, fordi først da var det mulig å kjenne slakk i hjulet.

 

Sjekk om lyden kan oppstå på tomgang ved rusing av motoren. Prøv med clutchpedal ute og inne (clutchen kan, og vil ofte, lage lyd selv om det ikke betyr at den er deffekt). Ellers prøv å rekonstruere lyden på veien og sjekk om brems, håndbrekk, frikobling av motor, sving, osv. forandrer lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...