Gå til innhold

The battle of: Lenovo W500 vs Apple Macbook pro


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det går an å ha en debatt om hvorvidt jeg skal kjøpe PC eller MAC?

Jeg skal prøve å belyse objektive og subjektive vurderinger, og forhåpentligvis blir vi klokere. Og forhåpentligvis blir jeg klok nok til å gjøre et kjøp.

 

Jeg har fått råd til å bruke endel penger på bærbar, etter å lenge ha sett på "billig-bærbar" segmentet til under 10.000 kr. Og da dukker plutselig tanken opp: HVA MED MAC?

 

Mye av grunnen til det er at jeg ikke orker se meg om i et virvar av forskjellige merker. Fujitsu Siemens, Dell, Acer, ASUS, HP, Multicom osv. Dessuten er de store og klumpete med alt for mye MULTIMEDIA knapper og forstyrrende blå lys. Så hva med IBM?

 

Som MAC er IBM overpriset, dvs. de har lite specs for penga men et "godt rykte". Nå kom nylig Apple best ut og Lenovo dårligst ut i en undersøkelse gjort om fornøyde kunder.

 

Jeg vil for det meste jobbe med Adobepakka, kanskje noe 3D, litt spill.

 

Men OK, MAC vs IBM. Semi-flaggskip.

 

Apple MacBook Pro Core 2 Duo 2.66 GHz - 15.4" TFT - 20.500 kr (Komplett)

HER

-Lett (2,5 kg) og lekker maskin. Enkel og fin og ta med seg. God skjerm (1440 x 900), men mindre oppløsning enn W500.

NVIDIA GeForce 9600M GT / GeForce 9400M - 512 MB er et bra skjermkort, synd det ikke er fler spill til MAC... kanskje man skal kjøre bootcamp?

Så er det OSX da. Jeg kjenner det ikke så godt, har vært Windows-bruker hele livet.

Men det er jo en tilvenningssak. Deilig å slippe virusprogrammer og spyware. PC'er har en tendens til å bli veldig seige etter en stund. Har intrykk at Mac går litt smoothere.

 

LENOVO THINKPAD W500 C2D/ T9400-2.53G 200GB 4GB 15.4 - 17.500 kr (Amentio)

HER

-Ikke så lett (2,6 kg og 1 cm høyere), men lekker på en mandig og proff måte. God og ta med seg ettersom den er bygd som en tanks. Bedre skjerm enn MBP. Hele 1920x1200.

ATI Mobility Radeon FireGL V570 512. Dette kortet vet jeg ikke så mye om, hørt det er bra på 3D arbeid men ikke så bra på spill. Det gjør ikke meg så mye bare det går an å spille litt av hvert.

2.53Mhz er mindre enn 2.66Mhz som MBP har. Men det sitter en 7200 RPM HD i kassa, og det er bedre enn 5200 i MBP. Hovedpoenget her er vel at den koster 3000 kr mindre.

Og Windows 7, skal jeg virkelig gå glipp av en GOD Windows??

 

Ingen av de ser ut til å ha HDMI ut, noe som virker rart i PC verden.

 

Beklager laaaang post. Har påskeferie og bruker mye tid på å lete etter den perfekte bærbare for meg.

 

Hvis noen kan legge et påskeegg av informasjon igjen til meg, så kommer de til HIMMELEN!

 

Hva skal jeg kjøpe syntes DU???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har lyst til å betale over 20 000 for en Mac som har omtrent lik specs som PCer i 10 000 kronersklassen, så kjøp den Macen... Personlig ville jeg ALDRI betalt over 20k for en PC med et 9600M GT kort. Det er kortet ligger i nedre mellomklasse når det gjelder spilling.

 

Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt denne. Med den beste skjermoppløsninga, 4gb minnne, 500gb 5400RPM disk, (Eventuelt 320GB 7200RPM), GF GTX 260M skjermkort og Bluray kommer denne Pcen på ca 15 600,- Både billigere og VESENTLIG kraftigere enn både MACen og Lenovoen. OS kommer i tillegg, men du kan feks installere Ubuntu på den mens du venter på at Windows 7 kommer på markedet. Ubuntu er på mange måter veldig likt OSX, og begge har like dårlig støtte for spill.

Lenke til kommentar

@Newman

 

Ja, enig med manglende økonomisk sans ved kjøp av Mac.

Det handler vel bare om at da slipper man å forholde seg til uendelig mange forskjellige faktorer i PC verden (som byggekvalitet, tastaturkvalitet, vedlikehold i form av uønskede småprogrammer og virus, masse teite PC/windows gimmicks).

 

Har sett masse på Multicom, jeg er bare redd for å kjøpe en Frankenstein PC. Kjenner mange som har fått udugelige PCer fra de, skranglete bygd og med mye problemer. Ingen tvil om at de er overlegne når det kommer til specs, men hva ofrer man?

 

Og hvis man tillater seg... jeg syntes Multicom har OK design, om ikke litt tamt og generisk. Gruer meg litt til å dra opp 3,4 kg klossen i en forsamling av MacBooker. Men da bør jeg vel jobbe med selvtilliten.

Endret av Ringo
Lenke til kommentar

Det må du nok ja :p hehe. Det største problemet med MAC derimot er ikke prisen, men skal du bruke PCen mye i jobbsammenheng kan du støte på en del problemer om du ikke er over gjennomsnitts datakyndig. Hva gjør du når du får oversendt tekstdokumenter og powerpointpresantasjoner som er lagd på eldre versioner av Office? Ofte vil det bli kluss i disse dokumentene som tar timesvis og rette opp, og sender du dokumenter andre veien som du har skrevet i OpenOffice, er det ikke sikkert de på jobben får åpnet det en gang om du ikke har valgt å lagre det i rikig format. Du må også sjekke om nettbanken din støtter andre OS en Windows, for det er ofte et problem. Skandiabanken blant anna støtter kun Windows, og har problemer med en rekke linuxdistribusjoner. (Som OSX i praksis er.)

 

Udugelige PCer kan du få uansett hvor og hva du kjøper, men da er det jo bare å sende den inn til reperasjon.

 

Selv så ler jeg godt inni meg når jeg drar opp min kloss blandt alle MACene på skolen, som er både kraftiger og billiger enn det rælet de har kjøpt seg. Fatter ikke at det er så mange jenter i klassa som har kjøpt seg Mac til 15k++ når de kun bruker den til tekstbehandling, mp3, facebook og chatting...

Lenke til kommentar

Leste akkurat en artikkel om som sammenligner en Dell, HP og Sony maskin samt MacBook Pro, dog er alle maskinene 17". Tar for seg fordeler, ulemper og pris.

 

http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=09/03/31/1744204

 

Blir feil å sammenligne en Multicom maskin mot en Thinkpad kun basert på specs. Er jo en verden av forskjell når det gjelder byggekvalitet og størrelse bl.a.

Endret av danjel
Lenke til kommentar

Nå får man jo Microsoft Office til Mac så akkurat det burde ikke være noe større problem. Dog bruker ikke jeg mye makroer og avanserte funksjoner så er ikke helt sikker på om det kan ligge potensielle problemer der.

 

Vil egentlig anbefale deg å teste ut OSX litt før du bestemmer deg. Noen liker det veldig godt andre liker det ikke. Det skal fungere fint i bla. vmware. Det er ikke noe poeng i å legge masse penger i en mac hvis du ikke liker OSX, da kan man finne langt billigere pc-er.

 

En macbook pro er en solid datamaskin så i mine øyne er byggekvalitet definitivt et pluss.

Endret av oifind
Lenke til kommentar
Du må også sjekke om nettbanken din støtter andre OS en Windows, for det er ofte et problem. Skandiabanken blant anna støtter kun Windows, og har problemer med en rekke linuxdistribusjoner. (Som OSX i praksis er.)

 

Det var merkelig, jeg har brukt Skandiabanken i mange år med GNU/linux. Har ingen problemer. Ikke har jeg problemer med Sparebank1 Nord Norge heller sin nettbank.

 

Uansett, følgende står det på Skandiabanken sine sider. Så OSX er iallefall støttet.

 

Skandiabanken utfører testing på utvalgte operativsystem og nettlesere. Vi har begrenset mulighet til å hjelpe med problemstillinger på annen programvare enn den vi tester og støtter.

 

Per i dag støtter Skandiabanken følgende nettlesere:

 

Windows brukere:

Internet Explorer 6 og 7

Opera 9.5

Mozilla Firefox 3.0

 

Macintosh brukere:

Safari (støttes kun ved innlogging med BankID)

Opera 9.5

Mozilla Firefox 3.0

 

Noen eldre versjoner kan også virke, men vår erfaring viser at disse ofte medfører problemer i og med at de ikke blir oppdatert av leverandør. Disse støttes ikke av Skandiabanken. Husk å holde datamaskinen oppdatert på Windows update dersom du bruker Windows.

 

Andre nettlesere støttes dessverre ikke.

 

Her kan du laste ned Internet Explorer.

Her kan du laste ned Mozilla Firefox.

Her kan du laste ned Opera.

 

Følgende Operativsystem er støttet:

 

- Windows 2000, NT, XP og Vista x32 (x64 støttes ikke)

- Mac OS X

 

- Windows 95, 98 og ME er ikke støttet. Microsoft har sluttet å støtte disse operativsystemene, og de gir ikke lenger ut sikkerhetsoppdateringer til 95, 98 og ME.

 

- Linux er ikke støttet, da dette er en samlebetegnelse på svært mange OS, og vi ikke har mulighet å teste alle oppsett/versjoner.

Lenke til kommentar

For ditt bruk er grafikkortet i ThikPaden bedre, til spilling vinner 9600 GT, jvf. her men profesjonelle kort er optilmalisert for profesjonell 3D bruk og yter alt fra 10 til 100% bedre i slike prgrammer. ps, det er fireGL V5700.

 

resten av systemet er nokså likt, ja macen har litt raskere prosessor. Men da merker du nok større overgang fra 5400 rpm til 7200 rpm disk.

 

Byggekvaligetsmessig syntes ikke jeg personelig disse nye alu macene er så fryktelig bra, min snart 3 år gamle dell inspiron 9400 føles like tigth som den var når den var ny. Thinkpader bygges som du selv sier det som taks, og er etter min mening mye penere enn de nye macene.

 

Å måle hvor god skjermen til en pc er på skjermopløsningen er ikke alltid like lurt da det er flere variabler som spiller inn på om skermen er god eller ikke. Men 900 pixler i høyden er etter min mening litt lite, men så er jeg delvis miljøskadet av tre år med 1920 x 1200 på bade stasjonær og bærbar. det å jobbe på en 1920 x 1200 skerm er veldig deilig, godt med plass. Men det vil keve litt tilvending på en 15".

 

de to maskinene er alt i alt veldig like men med, etter min mening, et parr pluss på thinkpadens side. Så når man samenligner prisen burde det være enkelt, med mindre man ønsker seg mac (skal ærlig inrømme at hadde at vært likt på de to maksinene hadde jeg valgt den maskinen som IKKE var produset av apple da jeg ret og slett ikke liker dem)

 

Men hvis du vurderer en apple maskin er oifinds anbefaling om å prøve den ikke noe dårlig ide, så veit du mer om hva du velger mellom.

Lenke til kommentar

Ok, da har Skandiabanken utvidet støtten sin :) Sikkert en del andre som har gjort det også, men det er nok fortsatt mange dårlige nettbankøsninger der ute som i værste fall kun støtter IE...

 

Selvsagt betaler du også for byggkvalitet, men jeg syns ikke det er verdt å legge til 10k i prisen kontra det å kjøpe en tilsvarende Pc med Windows. Forskjellen er ikke så stor etter min mening at det rettferdiggjør en dobbling i prisen.

 

Det jeg liker med Multicom maskinene er at de er enkle vedlikeholde. Dama derimot har en Fijitsu maskin som vi snart skal ta med til Expert fordi det ikke er mulig å fjerne støv fra kjøleribba/vifta. (Må ha spesialværktøy for å ta av vifta, og nye bolter for å sette den på igjen...) Fijitsuen er snart et år gammel, og selv om dama bruker en dataplate når hun har maskina i fanget, blir det så sykt varm pga alt støvet og den dårlige kjølinga at klistremerkene under har blitt brune og sprøstekte... Den Multicom maskina som jeg linket til er ment til spilling, og kjølesystemet er dimensjonert deretter så da slipper du å bekymre deg for at Pcen skal ta kvelden om du spiller, eller bruker aplikasjoner som krever mye kraft. (Skrekkeksemplet her er vel HPs multimediamaskiner som nesten tar fyr bare du starter World of Warcraft, selv om spesifikasjonene tilsier at Pcen er god nok...)

Lenke til kommentar

@Brusfantomet.

 

Jeg har mest lyst på W500, så din post gode nyheter.

Bør man bekjymre seg over dette? http://www.dinside.no/809285/

 

Ok, 3D jobbingen min er for øyeblikket bare en drøm. Spilling er vel en større del enn det jeg våger innrømme. Men jeg trenger ikke full oppløsning Far Cry 3 heller...

Men det går å spille på W500 ikke sant?

 

Takk for alle svarene. Jeg er utrolig ubestemmelig når det kommer til å kjøpe ny PC. Nå føler jeg at jeg finner ut av det!

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Macbooken.

 

Ikke bare fordi det er en Mac og den ser bra ut, det gir jeg egentlig blaffen i. I dette tilfelle er begge datamaskinene solide, og jeg synes disse to merkene er de eneste som lager brukbare datamaskiner.

Er du vandt til Windows og er fan av det, gå for Lenovoen. Men om du velger Macbooken får du en bra maskin som er veldig gjennomført bygd til ytterste grad, med et skikkelig bra operativsystem.

 

Poenget med at du får mer ut av Macbooken kontra Lenovoen er pga. at du også får solgt Macbooken når du skal ha deg ny Mac (som du helt sannsynlig vil om du blir tilfredsstilt av det gode operativsystemet). Er ikke så alt for mye verditap, og det er et stort pluss.

 

Men om du ikke er interessert i å prøve OS X, da bør du bare kjøre på med Lenovoen. Går jo fint ann å kjøpe adapter, Mini-Displayport-til-HDMI.

 

Det jeg kan si er at begge maskinene er knallgode, og du blir fornøyd uansett.

Lenke til kommentar

knall gode maskiner, men jeg er usikker på servicegraden til apple,

Lenovo har folk i de fleste byer, og reparerer den på et par dager, i

de fleste tilfeller allerede neste dag. Styr unna Multicom søppelet,

dårligere byggekvalitet skal man leite lenge etter.

 

Hvis det er et annet alternativ du skal se på så er det Elitebook 8530w: https://prisguiden.no/fritekst_sok....pricefind=8530w

Den har alt og er definitivt det beste kjøpet som workstation i dag.

Og skader jo ikke at den er grisetøff i metall:) (Og dette kommer fra en mangeårig Thinkpad tilhenger)

Lenke til kommentar
Ok, da har Skandiabanken utvidet støtten sin :)

 

Men "da" mener du selvsagt 2000 eller tidligere.

 

Sikkert en del andre som har gjort det også, men det er nok fortsatt mange dårlige nettbankøsninger der ute som i værste fall kun støtter IE...

 

Det er ingen grunn til å være kunde i en slik nettbank. Problemet mao. påvirker ikke laptopvalget.

 

Dette er dog en avsporing...

Lenke til kommentar

Den Lenovoen funker svært dårlig til spilling rett og slett fordi skjermkortet ikke er beregnet på det, og skjermoppløsningen er 1920x1200, noe som krever vesentlig mer av hardwaren enn om du feks kjøper en PC med 1280x800. En dårlig kombinasjon med andre ord. Du kan selvsagt sette ned oppløsningen i spillet, men har skjermen en native oppløsning på 1920x1200 og du setter ned oppløsningen til feks 1280x800, vil bilde bli en del dårligere enn om du kjører spillet på 1280x800 med en PC som har det som native oppløsning.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å laste ned Ubuntu og prøve det før du evnt kjøper Mac. Ubuntu kan kjøres rett fra en CD uten å installere noe som helst, og grensesnittet og generell filbehandling har en del til felles med OSX.

Lenke til kommentar
Ok, da har Skandiabanken utvidet støtten sin :)

 

Men "da" mener du selvsagt 2000 eller tidligere.

 

Sikkert en del andre som har gjort det også, men det er nok fortsatt mange dårlige nettbankøsninger der ute som i værste fall kun støtter IE...

 

Det er ingen grunn til å være kunde i en slik nettbank. Problemet mao. påvirker ikke laptopvalget.

 

Dette er dog en avsporing...

 

Nja, Skandiabanken gjorde en endring av systemet i 2008 som gjorde at enkelte Linuxdistrubisjoner fikk problemer med bla. Opera. (Selv så har jeg ikke hatt noen problemer med Ubuntu og FireFox) Husker ikke når jeg bytta til Skandiabanken, men for mange år siden måtte jeg bruke IE for å logge meg inn, siden de ikke støttet Firefox. Banken jeg brukte før, Totens Sparebank kommer ikke med Macstøtte før 1. kvartal 2009 og Linuxstøtte i 2. kvartal...

 

Selvsagt påvirker kompabilitet med tjenester du allerede har, jobb/skole valget av Laptop. Pappa feks kan ikke kjøpe seg Mac fordi han i forbindelse med jobb må ha et system som er kompatibelt med de programmene og det datasystemet de har der.

 

Men tilbake til topic: Hvis valget kun står mellom Lenovoen og Macen, så ville jeg nok gått for Mac pga at den har et kraftigere skjermkort. Macen vil i det minste fungere relativt bra med de spillene som er støttet i OSX eller Wine, men Lenovoen vil antagligvis ikke fungerer til spill i det hele tatt. Macen er også selvsagt mye penere, men sørg for å vask deg på henda før du bruker den så du ikke får masse inngrodd møkk i tastaturet og der du hviler håndleddet... (Det gjelder spesielt om du røyker, hvit plast ser veldig fort skittent ut, og røykfingre farger plasten permanent gul...) :p

Endret av Newman
Lenke til kommentar

Tok selv steget vekk fra PC og over til en Macbook pro for et år siden. For å si det sånn: Jeg har ikke sett meg tilbake siden den dagen. Mange av de som er førstegangs kjøpere av Mac er ofte blendet av et lekker utseende, det var jeg også. Idag vil jeg si at jeg er blendet av OSX sine elegante løsninger og brukervennligheten som virkelig står i høysettet.

 

Jeg kan nevne:

 

- Apple sørger for at driverne til en hver tid er oppdaterte via egen software, si bye bye til meldinger som "driveren har sluttet å fungere osv"

- Virus og annet tull er ikke eksiterende på OSX

- Å installere og fjerne programvare er svært enkelt. Stort sett så er det bare å dra en fil over i application mappen for å installere den. Skal noe avinstalleres så drar man det bare ut av application folderen og i søppledunken

- Du har en genial backup tjeneste i form av Time Machine. Backup har aldri vært enklere, alt du trenger å gjøre for å få denne til å fungere er å slå den på. Når du skal finne tilbake til en fil du savner blir du møtt av et elegant og brukervennlig design. Skulle disken gå i stykker og du trenger å installere OSX på nytt så kan du hente tilbake din bruker profil enkelt og alt er slikt det var på backuptidspunktet(det gjelder også programvare)

- Noen nevner problemer med word, excel og powerpoint dokumenter. Jeg bruker siste versjon av office for mac og har ingen problemer med å lese de dokumentene jeg får(og ja jeg får en del av de)

- Alle de store bankene støtter OSX, så det er et ikke problem. Nå fungerer endelig norsktipping sin løsning på nett også, så da var det hinderet ute av veien.

- Skulle du trenger å bruke noen windows programmer, så kan du installere windows via bootcamp, paralells og VMware fusion.

- Stort sett så er OSX superstabilt til en hver tid, men skulle det bli noe krøll så holder det som regel å lage en ny brukerprofil om retter de fleste problemene.

- For de av oss som har vært i kontakt med Apple support vet at de er svært service minded og hjelper deg med alle problemene du måtte ha også software problemer.

- Når du kjøper OSX så får du også med egne plater for re-installeringer, her slipper du å lage disse selv.

- Det finnes mange gode programmer til OSX; iLife pakken er virkelig vært å nevne, jeg bruker selv aperture for å holde ordren på bildene og for å redigere dem, genialt er det. iWork programmene er også veldig bra. Å lage presentasjoner i keynote er bare moro da de får en powerpointpresentasjon til å se skikkelig amatørmessig ut.

- Det finnes utrolig mye informasjon på apple sine hjemmesider, jeg vil virkelig at du går ditt og ser på litt videosnutter og slikt før du bestemmer deg. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke vært i tvil, kjøp en Macbook pro! http://www.apple.com/no/getamac/whymac/

Mac1.no kan også være et godt sted og starte:

http://mac1.no/switch

 

Og til de av dere som synes at en macbook pro er dyr: Man betaler for kvalitet. Å sammenligne Pavilion, Aspire og Amilo serien med en macbook pro blir bare for dumt. Bygge kvaliteten på en macbook er mye bedre! Så fort man skal ha en bærbar PC hvor chassiset ikke føles som en geleklump så koster det penger, mye penger. Eller om skal man ha seg en bærbar PC med et ferrari eller lamborghini emblem eller en som er laget av tre ,eller en såkalt "gamerlaptop" så ender vi fort opp på 13-20 000kr uten at man får så mye mer for pengene enn om man kjøper en bærbar pc til 10 000kr. Synes dette er et godt eksempel:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=393583

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

byggekvlitetsmessig er thinkpad vesentelig bedre enn macbook pro. og bare så det er sagt, det finnes fungerende virus til mac også, bare ikke like utbrett som på windows. løsningen der er enkelt og greit et ok virusprogram, selv om det viktigste filteret sitter bak skjermen i begge tilfellene.

 

angående stabilitet og oppdaterte drivere, hvilken bærbar pc hadde du hvor driverene sluttet å fungere linus? har att en del bærbære pcer og ikke hatt noen slike problemer på disse. Stabilitetsmessig er både vista og XP på lik høyde som OSX, det om skaper problemer på alle os er hvor gode brukerene er til å la vær å tulle ting til.

 

Det hele koker ned, etter min mening, til om du er villig til å bruke 3000 kr ekstra på OSX og eventuelle andre programmer som følger med.

 

Angående den undersøkelsen, Levono lager andre pcer enn thinkpad også. i tilleg skal det sies at apple har en større fanboy sare enn de fleste andre selskaper (disse har heldivis ikke funnet denne tråden enda).

Lenke til kommentar
byggekvlitetsmessig er thinkpad vesentelig bedre enn macbook pro. og bare så det er sagt, det finnes fungerende virus til mac også, bare ikke like utbrett som på windows.

Macbook Pro (delen som kalles Unibody) er frest ut av en solid aluminiumsblokk. Bedre kvalitet skal du lete lenge etter.

 

Og, nei, det finnes ikke et eneste virus til OS X — bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...