Gå til innhold

På jakt etter et godt stereosystem


Anbefalte innlegg

Hei dere. Er for øyeblikket på utkikk etter et nytt stereosystem som bør bestå av 2 stativhøyttalere, forsterker og eventuelt en sub. Prismessig er jeg ganske fleksibel. Det er viktig at det er mulig å utvide, at jeg senere kanskje flytter disse stativhøyttalerne bak, og får jeg full hjemmekino om noen år. Forsterkeren kan gjerne være beregnet på hjemmekino dersom dette ikke gir noen umiddelbar negativ konsekvens for lyden i stereo.

 

Jeg har tittet på B&W DM686 og syntes både at pris, samt testen i Lyd og Bilde fortalte meg at det er noe ala dette jeg trenger. Men er åpen for forslag.

 

Om pakken kommer på under eller rundt 10.000 blir jeg svært fornøyd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis pris ikke er ett stort problem ville jeg anbefalt Dynaudio Focus 140 og Hegel H100.

 

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...,179&id=302

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...187&id=1357

 

Alle tester som er gjort på H100 har rost den opp i skyene, hørte denne med Dynaudio og jeg fikk rett og slett en aha-opplevelse med denne komboen. H100 har USB inngang med innebygd DAC som gjør at du kan spille av høyoppløselig musikk med strålende resultater, rett fra PC-en.

 

Høyttalerne er veldig små men har utrolig god lyd og stålkontroll på bassen, har aldri hørt noe lignende.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Hvis pris ikke er ett stort problem ville jeg anbefalt Dynaudio Focus 140 og Hegel H100.

 

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...,179&id=302

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...187&id=1357

 

Alle tester som er gjort på H100 har rost den opp i skyene, hørte denne med Dynaudio og jeg fikk rett og slett en aha-opplevelse med denne komboen. H100 har USB inngang med innebygd DAC som gjør at du kan spille av høyoppløselig musikk med strålende resultater, rett fra PC-en.

 

Høyttalerne er veldig små men har utrolig god lyd og stålkontroll på bassen, har aldri hørt noe lignende.

 

16k for steroe i 2*120 Watt? Det er ganske dyrt selv om det er innebygd CD-spiller og USB-inngang som er praktisk, du får jo svært gode surroundforsterkere i den prisklassen. Med mye mye merer funksjonalitet og tilsvarende effekt.

 

AtW

 

Når du er oppe i det budsjettet bør du kanskje nevne hva slags lyd du er ute etter? Har du hørt på B&W? Dette er ikke noe partyhøytaler for å si det sånn :p

 

Han er vel ute etter god lyd? ;) Dvs jevn og fin frekvensrespons on og off-axis og spilling godt nedover i bassen. Plaier å være det som slår ann.

 

AtW

Lenke til kommentar
16k for steroe i 2*120 Watt? Det er ganske dyrt selv om det er innebygd CD-spiller og USB-inngang som er praktisk, du får jo svært gode surroundforsterkere i den prisklassen. Med mye mye merer funksjonalitet og tilsvarende effekt.

 

AtW

 

Det er innebygd DAC, ikke CD-spiller. 16K er vel ikke så ekstremt dyrt? Det er ikke noe problem å finne mye mindre og enklere forsterkere til vesentlig høyere pris enn dette. Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe en surroundforsterker så lenge anlegget skal brukes i stereo i "noen år". Surroundforsterkere går fort ut på dato, stadig nye format og krav sørger for det.

 

Tips til trådstarter: ta en kikk på bruktmarkedet!

 

Krix

Dynaudio

Spendor

 

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar
16k for steroe i 2*120 Watt? Det er ganske dyrt selv om det er innebygd CD-spiller og USB-inngang som er praktisk, du får jo svært gode surroundforsterkere i den prisklassen. Med mye mye merer funksjonalitet og tilsvarende effekt.

 

AtW

 

Det er innebygd DAC, ikke CD-spiller. 16K er vel ikke så ekstremt dyrt? Det er ikke noe problem å finne mye mindre og enklere forsterkere til vesentlig høyere pris enn dette. Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe en surroundforsterker så lenge anlegget skal brukes i stereo i "noen år". Surroundforsterkere går fort ut på dato, stadig nye format og krav sørger for det.

 

Frode

 

Det er ikke noe problem å finne masse audio-produkter som er en ekstremt dårlig deal, men det er ikke noe å sammenlikne opp mot. Greit nok at en surroundforsterker ikke er nødvendig, poenget er at det ikke ser ut som man får spesielt mye for pengene med å kjøpe forsterkeren du foreslår. Hva er det som gjør at denne forsterkeren er verd prisen? Forsterkere som er ok designet har så godt som ingen hørbar forskjell i lydkvalitet (antakelig ingen) innnenfor området der de ikke forvrenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ville nok hvertfall satsa på en stereoforsterker dersom det er noen år til du ser for deg oppgraderingen, det vil hvertfall gi deg mest for lyden. 686 er fine høyttalere, men i et stereoppsett tror jeg storebroren 685 vil yte merkbart bedre. Av elektronikk kan du jo vurdere en cambridge 540 og matchende CD-spiller. Da får du et pent utseende og meget velspillende anlegg, men til litt over 10k.

 

685 pleier det å være lett å finne på bruktmarkedene.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å finne masse audio-produkter som er en ekstremt dårlig deal, men det er ikke noe å sammenlikne opp mot. Greit nok at en surroundforsterker ikke er nødvendig, poenget er at det ikke ser ut som man får spesielt mye for pengene med å kjøpe forsterkeren du foreslår. Hva er det som gjør at denne forsterkeren er verd prisen? Forsterkere som er ok designet har så godt som ingen hørbar forskjell i lydkvalitet (antakelig ingen) innnenfor området der de ikke forvrenger.

 

AtW

 

Jeg har ikke anbefalt denne forsterkeren, jeg kjenner den ikke.

 

At du mener det ikke er hørbare forskjeller på forsterkere, får stå for din egen regning. Min erfaring er at det er hørbare forskjeller.

 

Frode

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å finne masse audio-produkter som er en ekstremt dårlig deal, men det er ikke noe å sammenlikne opp mot. Greit nok at en surroundforsterker ikke er nødvendig, poenget er at det ikke ser ut som man får spesielt mye for pengene med å kjøpe forsterkeren du foreslår. Hva er det som gjør at denne forsterkeren er verd prisen? Forsterkere som er ok designet har så godt som ingen hørbar forskjell i lydkvalitet (antakelig ingen) innnenfor området der de ikke forvrenger.

 

AtW

 

Jeg har ikke anbefalt denne forsterkeren, jeg kjenner den ikke.

 

At du mener det ikke er hørbare forskjeller på forsterkere, får stå for din egen regning. Min erfaring er at det er hørbare forskjeller.

 

Frode

 

Desverre er det ikke så lett å bedømme den salgs på egenhånd, men det jeg har sett av forsøk tyder vel jevnt over på at såfremt designene er noenlunde fornuftig, så er feilen i alt annet enn høyttalere så liten at den ikke/knapt er hørbar, og langt mindre enn forskjellene mellom høyttalere, og rom. Det finnes dog skrap av veldig lav kvalitet, og merkelige konstruksjoner som har dårlige speks (rørforsterkere er jo fristende å nevne).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...