Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin, finner bare 1 av to hdd og ikke dvd spiller


Anbefalte innlegg

Har satt sammen ny maskin, men den finner bare 1 av de to HDD'ene mine og den finner heller ikke dvd brenneren. Det er ikke mulig å eject tray på dvd spilleren. Skulle gjerne ha lagt inn noen drivere til pc'n som ikke er på nett, men funker dårlig uten spiller.

Har prøvd å dra ut sata strøm og data ledningene fra spillerene og hdd'n og hovedkortet for så å sette de tilbake igjen, men det gjorde ingen forskjel. BIOS finner fortsatt ikke komponentene.

 

Hva kan være skyld i at BIOS ikke finner en disk eller cd brenner?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har satt sammen ny maskin, men den finner bare 1 av de to HDD'ene mine og den finner heller ikke dvd brenneren. Det er ikke mulig å eject tray på dvd spilleren. Skulle gjerne ha lagt inn noen drivere til pc'n som ikke er på nett, men funker dårlig uten spiller.

Har prøvd å dra ut sata strøm og data ledningene fra spillerene og hdd'n og hovedkortet for så å sette de tilbake igjen, men det gjorde ingen forskjel. BIOS finner fortsatt ikke komponentene.

 

Hva kan være skyld i at BIOS ikke finner en disk eller cd brenner?

Takker for alle svar

 

Kan vel tenkes at de står koblet på en RAID kontroller...

Eller at de ikke har strøm - siden du heller ikke får åpnet DVDn...

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Ja det kan godt tenkes. Jeg er ikke så stødig på raid osv.

Kort fortalt så er det da to hdd'er med sata kabler og 1 dvd brenner med sata kabel.

Jeg har bare plugget de random inn i de tilgjengelige sata slottene på hovedkortet (6 totalt)

Den finner disken med OS på på SATA2, men media disken på sata 3 eller 2 og dvd brenneren på sata 5-6 finner den ikke.

 

I hovedkort manualen ser det ut til at man må sette noe til RAID i BIOS for at det skal aktiveres. Jeg har ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Ja det kan godt tenkes. Jeg er ikke så stødig på raid osv.

Kort fortalt så er det da to hdd'er med sata kabler og 1 dvd brenner med sata kabel.

Jeg har bare plugget de random inn i de tilgjengelige sata slottene på hovedkortet (6 totalt)

Den finner disken med OS på på SATA2, men media disken på sata 3 eller 2 og dvd brenneren på sata 5-6 finner den ikke.

 

I hovedkort manualen ser det ut til at man må sette noe til RAID i BIOS for at det skal aktiveres. Jeg har ikke gjort det.

Da er du jo godt i gang...

Men - som sagt, om DVDn ikke åpner - sjekk at du har strøm først. Den skal jo la seg åpne uansett hvordan du måtte finne på å rote med SATA, RAID etc - så lenge den har strøm.

Lenke til kommentar

Godt i gang veit jeg ikke. Er vel mere stuck...

Disken som systemet ikke finner er varm, det kjennes ut som om den spinner men det kan tenkes det er vibrasjoner fra den som virkelig gjør det. Men den har støm i hvertfall.

 

DVD brenneren er død og kald. Tatt ut kabler og inn igjen uten at det gjorde noen forskjell.

 

Min psu er en 1000W mist. Den er helt ny så jeg skulle se for meg at den leverte strøm og at ledningene som fulgte med ikke er herpa. Men man vet aldri.

Lenke til kommentar
Har du 2 disker som du allerede har OS etc på? Ved nybygg så bør du jo formatere alt av disker, iallefall den med OS da drivere fra det gamle systemet ditt vil kræsje med det nye.

 

Vista fikset drivere ved første oppstart. Har ikke hatt noe problemer faktisk. Men ja du har kanskje rett. Ikke at jeg tør det når min cd /dvd brenner ikke funker.. Vel kan jo alltids laste ned et image, loade det i daemon tools. da slipper jeg jo det problemet.

 

BIOS burde uansett ha funnet diskene osv. På det stadiet aner jo ikke maskinen at en har et os engang.

Lenke til kommentar

Det naturlige om OS ikke finner drivere er jo å ignorere de eksisterende om de ikke kan brukes. Ikke prøve å bruke de og dermed kræsje systemet. Hadde vært brutalt dårlig kode i såfall. Jeg tipper den fant en del ny hardware, og lette etter riktige drivere på nett, lastet de ned og installerte de. og de gamle ligger fortsatt inne men er ikke i bruk.

Ser i hvertfall slik ut. Jeg har korrekte drivere så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Jo, det med BIOS er litt rart i så måte ja.

 

 

DVD spilleren var noe galt med strøm kabelen, så nå funker den.

HDD'en er død. Tok den med til en kompis, vistes ikke iBIOS der heller. kjørte seagate tools på den, eller...forsøkte. Men den fant ikke disken. Er nok helt kaputski.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...