Gå til innhold

Spørsmål om satelitter (F.eks Astra og Hotbird)


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er det mange forskjellige satelitter på f.eks 13 grader øst, nemlig Hot Bird 1 - 6, og alle disse inneholder forskjellige kanaler. Det samme gjelder 19.2 grader øst, der har Astra hele 7 satelitter. Jeg har sjekket dette hos lyngsat, http://www.lyngsat.com/europe.shtml

 

Det jeg lurer på er om man tar inn f.eks 13 grader øst, får man da alle satelittene på den da? (Inneforstått med at man har alle de-kodingssystemene inne).

 

Er helt grønn på dette :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jess du gjør nok det,kommer også litt an på signalet,størelse på talerken og hvor stor rekevidde i frekvens og symbol rate(27500 er vanligst men enkelte kanaler er lavere)på dekoderen.

Det er også en del kanalar dekodere generelt ikke finner når man tar automatisk søking siden jeg tipper den kun søker kanaler som går på symbol rate 27500 mens favorittkanalen til muttern går på 6161 :)

Sjøl får jeg ca 950 tv kanaler på hotbird 13 grader som jeg tror mer eller mindre er alle.

Lenke til kommentar

Jepp, du får i teorien inn alle satellitter på en posisjon - på et hode/LNB. Men det er to ting å tenke på. De forskjellige satellitter har forskjellige footprint. Dvs, selv om du kan "se" den, så får du ikke inn noe signal, siden senderen/antennen på satellitten er rettet mot andre deler av europa/verden.

 

En annen ting som kan nevnes, er at siden satellittene ikke kan være oppå hverandre, så er det naturligvis bittesmå posisjonsavvik, som kan gjøre at mottagelsen på 1 av f-eks 5 satellitter kan være noe dårligere. Men normalt sett vil du aldri merke dette. Men du kan se det på en signalmåler.

 

Ta f-eks Thor 1 vest. Der er det 3 satellitter. Alle 3 sender kanaler som vi tar ned i Norge, men jeg merker en ørliten forskjell i signalstyrken. Når jeg setter opp antennen, så kan jeg fininstille antennen på den satellitten som sender de kanalene jeg ser mest på. Dvs, under ekstremt dårlige værforhold, så vil jeg først "miste" signalet på de kanalene jeg ser minst på.

Lenke til kommentar

Jepp, bør funke den ("svigerfar" har en liknende). Men vet ikke hvor godt signal du får på de forskjellige posisjonene, men uansett bør det ikke være noe problem så lenge det ikke striregner eller er snøstorm.

 

En annen ting når du skal ta alle 4 posisjonene er at dersom du lar mottakeren søke inn alle kanalene bør du ha en mottaker som har plass til å lagre en god del kanaler (minst 4000). Har selv en nokia 9802s (med bare plass til 2000 er det vel) og tar bare 1w, 5ø og 19ø og mottakeren "går full", med det resultat at jeg får ikke oppdatert kanalene uten å slette noen først...

Lenke til kommentar

Har ca 2000 kanaler her også. Bruker en Samsung ViaCi9000DSR som kun har 2000 kanalplasser, og bruker diseq-motor. Kan mao ta inn de satelittene som finnes i mellom ca 30 grader øst til 40 grader vest.

 

Tror ikke jeg ser på flere enn 20-30 av de kanalene, så jeg spør meg hver gang når jeg har gjort en forandring... Hvorfor gidde å ta seg alt det brydderiet for en så stor haug med drittkanaler? Men jeg gjør det uansett TILFELLE det skulle være noe nytt der, som det selvfølgeligvis ikke er.....

Lenke til kommentar
Ble litt klokere nå, men vet dere om f.eks denne antennen er god nok til å ta inn alle kanalene på de fire satelittene, hot bird, astra, thor og sirius? Den er kun 55cm i diameter, men jeg er litt opptatt at det skal se bra ut også :)

 

Jepp, den skal holde greit den. Men du bør holde deg sør for Trondheim. Bor du i Nord-Norge ville jeg ha satset på 90 cm utgaven. Og hvis du har plass, ville jeg nok ha gjort det uansett. Du har mer å gå på hvis du ønsker å slenge opp ennå flere LNB'er (hvis basillen biter deg ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...