Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort og hovedkort lyser rødt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat bygd ferdig pcèn, er første gang jeg har gjort det, så det kan hende jeg har gjort noen feil.

Problemet er at når jeg prøver å skru på pcen lyser både skjermkortet og hovedkortet røde lys. (1 rødt på skjermkortet, og 2-3 røde lys på hovedkortet)

Alt av vifter funker(både på skjermkortet og prosessoren).

Her er spesifikasjonene:

PSU: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Hovedkort: Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4850X2 1GB GDDR3

Takker for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

har du brukt one guider når du koblet opp? i så fall kan du ta en titt på hw.no sin guide. så finner du i alle fall ut om du har koblet feil..

Endret av 2ball(s)
Skrevet

Ja, fulgte HW sin guide. Er ganske sikker på at jeg gjorde alt guiden sa. Men jeg kan godt ta en ny sjekk om jeg har gjort alt riktig.

Skrevet (endret)

er ikke sikker på hva det er.. det skal vell stå hva de ulike feilmeldingene(rødt lys) betyr i manualen som fulgte med komponetnten(e).

ta en kikk der og se hva det røde lyset betyr.. selv har jeg ikke vert utsatt for dette..

Endret av 2ball(s)
Skrevet
er ikke sikker på hva det er.. det skal vell stå hva de ulike feilmeldingene(rødt lys) betyr i manualen som fulgte med komponetnten(e).

ta en kikk der og se hva det røde lyset betyr.. selv har jeg ikke vert utsatt for dette..

Står ikke noe i manualen...

Skal lese i manualen til hoveddkortet straks..

Skrevet

Nå funker alt og jeg kommer inn på BIOS-menyen, men hvordan går jeg videre nå?

Harddisken jeg bruker er fra gamle pcèn og har operativsystemet lagret der så trenger ikke innstallere noe på nytt. Btw, så viser BIOS-menyen at prosessoren er 118°C, er ikke det veldig varmt?

Skrevet

Det er enten feil på sensr, ellers så er kjøleren feilmontert.

Men en cpu blir vel ikke så varm før den skrur seg av\ eller klokker seg ned.

Sjekk cpu kjøleren om den er varm, hvis den ikke er det, kan det godt hende den ikke har god nok kontakt eller at viften ikke går.

Skrevet (endret)
Det er enten feil på sensr, ellers så er kjøleren feilmontert.

Men en cpu blir vel ikke så varm før den skrur seg av\ eller klokker seg ned.

Sjekk cpu kjøleren om den er varm, hvis den ikke er det, kan det godt hende den ikke har god nok kontakt eller at viften ikke går.

Viften går. Men den begynte å bli varm etter at jeg kobla 8pin ved siden av prosessoren.

Edit: En annen ting jeg lurer på er om det er "farlig" å ha det litt rotete i kabinettet?

Endret av Amsen
Skrevet
prøv med en annen PSU ^^

Har desverre ingen annen PSU, og jeg tror ikke det er problemet. Er helt nytt.

Skrevet

manual finner du på produktsiden til hovedkortprodusenten

Nei det er ikke farlig å ha det litt rotete i kabinettet, bare pass på at kablene ikke kommer inn i viftene og du får tilstrekkelig luftflyt.

Jeg ville montert kjøleren på nytt.

Har du husket å koble ekstra strøm til skjermkortet?

Prøv med kun en minnebrikke.

Skrevet
Viften går. Men den begynte å bli varm etter at jeg kobla 8pin ved siden av prosessoren.

Edit: En annen ting jeg lurer på er om det er "farlig" å ha det litt rotete i kabinettet?

jeg har samme problem med min 4870x2. Når jeg er i bios så går vifta på 20-30%hastighet av defualt som er alt for lavt til å kjøle ned 2grafikkort, med engang du klarer å komme deg i Windows så må du få installert de nyeste ati driverne. Hvis du så går på innstillinger og på Ati Overdrive så kan du stille inn hvor for vifta skal gå.

Men! de har ikke fikset default vifte hastighet i bios så den kommer alltid til å være for varm i bios...

Skrevet
manual finner du på produktsiden til hovedkortprodusenten

Nei det er ikke farlig å ha det litt rotete i kabinettet, bare pass på at kablene ikke kommer inn i viftene og du får tilstrekkelig luftflyt.

Jeg ville montert kjøleren på nytt.

Har du husket å koble ekstra strøm til skjermkortet?

Prøv med kun en minnebrikke.

Takker for svar:)

Har heldigvis funnet manualen igjen :)

Monterte vifta på nytt(det viste seg at den var ganske løs :S

PSU, og alt annet funker nå, men jeg har et problem igjen.

Problemet er at hvordan kan jeg boote den gamle harddisken(der OS og alle filene er)?

Jeg har ikke formatert harddisken og jeg orker ikke innstallere vista på nytt.

Har prøvd å google det, men fikk ikke mye treff.

Takker for svar

jeg har samme problem med min 4870x2. Når jeg er i bios så går vifta på 20-30%hastighet av defualt som er alt for lavt til å kjøle ned 2grafikkort, med engang du klarer å komme deg i Windows så må du få installert de nyeste ati driverne. Hvis du så går på innstillinger og på Ati Overdrive så kan du stille inn hvor for vifta skal gå.

Men! de har ikke fikset default vifte hastighet i bios så den kommer alltid til å være for varm i bios...

Takk for svar!

Jeg skal innstallere de nyeste driverne så kjapt jeg kommer inn på windows.

Men som sagt er problemet mitt at jeg ikke klarer å boote den gamle harddisken :S

Skrevet

Er jo bare å prøve å boote fra den gamle disken, skal gå automatisk om den er koblet til.

Sett hdd som primary boot device.

Er da ofte en dårlig idé ikke å legge inn OS på nytt når en går over til et nytt brikkesett/platform, selv om mange får det til.

Skrevet (endret)
Er jo bare å prøve å boote fra den gamle disken, skal gå automatisk om den er koblet til.

Sett hdd som primary boot device.

Er da ofte en dårlig idé ikke å legge inn OS på nytt når en går over til et nytt brikkesett/platform, selv om mange får det til.

Ok, hvis jeg velger å innstallere OS på nytt, da kan jeg vel bruke den gamle produktnøkkelen på nytt?

EDIT: En annen ting er at når jeg skrur på pcen kommer det opp systemgjennoppretting og når jeg prøver å trykke på "start windows på vanlig måte", men det går ikke fordi tastaturet funker ikke da. Tastaturet funker kun når jeg er inne på BIOS-menyen

Endret av Amsen
Skrevet

Ok, da har jeg valgt å innstallere OS på nytt......

Hvordan gjør jeg det?

Jeg har 2 harddisker og den ene av dem er tom, kan jeg innstallere på den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...